(بسم الله الرحمن الرحیم)
پس از آن كه عمرسعد همراه سپاهش، كربلا را به مقصد كوفه ترك كرد، قبيلة بنياسد كه ساكن قريه غاضِريّه بودند، پس از يك روز از شهادت امام و ياران باوفايش[1]، به كربلا آمده و بر بدن امام و يارانش نماز گذاردند[2] و آنان را دفن كردند.
تفصيل دفن شهدا را چنين آوردهاند:
چون عمرسعد از كربلارفت، قومي از بنياسد كه در غاضِريّه ساكن بودند، به سوي امام حسين و يارانش آمده و بر آنان نماز خوانده و پيكر پاك امام حسين را همان جايي كه اكنون قبرش است، دفن كردند. پسرش علي بنالحسين (حضرت علياكبر) را پايين پاي او به خاك سپردند.براي شهداي اهلبيت و اصحاب امام كه در اطراف او افتاده بودند، گودالي را كنده و همه را جمع كرده و با هم در آن دفن كردند. عباس بنعلي را در جايي كه كشته شده بود، سر راه غاضِريّه همان جايي كه اكنون قبرش است، دفن كردند.[3]
عمادالدّين طبري ميگويد: بنياسد بر قبايل عرب افتخار ميكردند كه ما بر حسين نماز خوانديم و او و يارانش را به خاك سپرديم.[4]
سبط ابنجوزي مينويسد: [هنگام دفن امام] مشاهده كردند كه آثار سياهي بر پشت امام هست. از علّت آن پرسيدند، گفته شد: (علّت اين سياهي از آن روست كه) حضرت، شبها بر پشتش طعام براي فقراي مدينه حمل ميكرد.[5]
شيخ مفيد پس از اشاره به تفصيلي كه ذكر شد، ميافزايد: همگي شهدا پايين پاي امام حسين دفن هستند. براي آنان گودالي كنده شد و همه را در آن دفن كرده وبر آنان خاك ريختند، جز عباس بنعلي كه او را در قتلگاهش بر روي بلندي بر سر راه غاضِريّه دفن كردند . براي قبرهاي برادران و خاندانش كه نامشان را برديم، هيچ نشانهاي نيست... گفته ميشود كه مدفن علي بنالحسين نزديكتر به مدفن امام حسين است. امّا ياران امام حسين كه با وي كشته شدند، در اطراف آن حضرت دفن شدند و قبرهاي آنان به تفصيل معلوم نيست.[6]
از برخي گزارشها استفاده ميشود كه هنگام دفن، بدن مطهّر امام بر بوريايي قرار داده شده است. چنان كه وقتي ابراهيم ديزج در عصر متوكّل مأمور ويران كردن قبر مطهّر امام حسين ميشود، هنگام نبش قبر، بورياي تازهاي ميبيند كه بدن مطهّر امام بر روي آن قرار گرفته است.[7] اين امر حاكي از آن است كه گويا بدن مطهّر امام پس از تحمّل آن همه تير، نيزه و ضربة شمشير و در نهايت لگدمال شدن آن توسط اسبان لشكر عمرسعد، ديگر به صورت عادي، قابل حمل و دفن نبوده است.
نكتة ديگر در اين باره آن است كه رواياتي داريم كه تصريح دارند بر اينكه امور غسل، كفن و دفن امام را تنها امام متكفّل ميشود.[8] بر اين اساس، امام سجّاد مأمور دفن پدر بزرگوار خود بوده است. چنان كه علامة مجلسي پس از نقل گزارش شيخ مفيد ـ كه گذشت ـ، مينويسد:
به حسب ظاهر چنين بود، امّا در واقع، امام را به غير از امام دفن نميكند. حضرت امام زينالعابدين به اعجاز امامت آمد و جسد مطهّر آن حضرت و بلكه ساير شهدا را دفن كرد.[9] چنانكه در جريان شهادت امام رضا كه در طوس به شهادت رسيد، امام جواد به قدرت الهي از مدينه به طوس آمد و امور غسل و كفن امام را خود عهدهدار شد.[10]
البته دربارة دفن ساير شهدا توسط امام سجّاد، سندي وجود ندارد. و چنانكه گذشت بنابر برخي از روايات، تنها دفن بدن امام حسين توسط امام سجّاد، صورت پذيرفته است.
[1]. تاريخنامه طبري، ج4، ص 712
[2]. خوارزمي، مقتلالحسين، ج2، ص39.
[3]. شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 114؛ طبرسي، إعلام الوري بأعلام الهدي، ص 246.
[4]. عمادالدّين طبري، كامل بهايي، ج2، ص287- 288.
[5]. تذكرة الخواص، ج2، 170.
[6]. الارشاد، ج2، ص 126.
[7]. شيخ طوسي، الامالي، ص 326، ح 653.
[8]. علي بنحسين مسعودي، اثبات الوصية، ص 207 ـ 208؛ شيخ طوسي، اختيار معرفة الرجال، ج2، ص 464 ـ 463، ح 883.
[9]. جلاء العيون، ص380.
[10].علي بنعيسي اربلي، كشف الغمة في معرفة الائمة، ج3، ص168.
تفصيل دفن شهدا را چنين آوردهاند:
چون عمرسعد از كربلارفت، قومي از بنياسد كه در غاضِريّه ساكن بودند، به سوي امام حسين و يارانش آمده و بر آنان نماز خوانده و پيكر پاك امام حسين را همان جايي كه اكنون قبرش است، دفن كردند. پسرش علي بنالحسين (حضرت علياكبر) را پايين پاي او به خاك سپردند.براي شهداي اهلبيت و اصحاب امام كه در اطراف او افتاده بودند، گودالي را كنده و همه را جمع كرده و با هم در آن دفن كردند. عباس بنعلي را در جايي كه كشته شده بود، سر راه غاضِريّه همان جايي كه اكنون قبرش است، دفن كردند.[3]
عمادالدّين طبري ميگويد: بنياسد بر قبايل عرب افتخار ميكردند كه ما بر حسين نماز خوانديم و او و يارانش را به خاك سپرديم.[4]
سبط ابنجوزي مينويسد: [هنگام دفن امام] مشاهده كردند كه آثار سياهي بر پشت امام هست. از علّت آن پرسيدند، گفته شد: (علّت اين سياهي از آن روست كه) حضرت، شبها بر پشتش طعام براي فقراي مدينه حمل ميكرد.[5]
شيخ مفيد پس از اشاره به تفصيلي كه ذكر شد، ميافزايد: همگي شهدا پايين پاي امام حسين دفن هستند. براي آنان گودالي كنده شد و همه را در آن دفن كرده وبر آنان خاك ريختند، جز عباس بنعلي كه او را در قتلگاهش بر روي بلندي بر سر راه غاضِريّه دفن كردند . براي قبرهاي برادران و خاندانش كه نامشان را برديم، هيچ نشانهاي نيست... گفته ميشود كه مدفن علي بنالحسين نزديكتر به مدفن امام حسين است. امّا ياران امام حسين كه با وي كشته شدند، در اطراف آن حضرت دفن شدند و قبرهاي آنان به تفصيل معلوم نيست.[6]
از برخي گزارشها استفاده ميشود كه هنگام دفن، بدن مطهّر امام بر بوريايي قرار داده شده است. چنان كه وقتي ابراهيم ديزج در عصر متوكّل مأمور ويران كردن قبر مطهّر امام حسين ميشود، هنگام نبش قبر، بورياي تازهاي ميبيند كه بدن مطهّر امام بر روي آن قرار گرفته است.[7] اين امر حاكي از آن است كه گويا بدن مطهّر امام پس از تحمّل آن همه تير، نيزه و ضربة شمشير و در نهايت لگدمال شدن آن توسط اسبان لشكر عمرسعد، ديگر به صورت عادي، قابل حمل و دفن نبوده است.
نكتة ديگر در اين باره آن است كه رواياتي داريم كه تصريح دارند بر اينكه امور غسل، كفن و دفن امام را تنها امام متكفّل ميشود.[8] بر اين اساس، امام سجّاد مأمور دفن پدر بزرگوار خود بوده است. چنان كه علامة مجلسي پس از نقل گزارش شيخ مفيد ـ كه گذشت ـ، مينويسد:
به حسب ظاهر چنين بود، امّا در واقع، امام را به غير از امام دفن نميكند. حضرت امام زينالعابدين به اعجاز امامت آمد و جسد مطهّر آن حضرت و بلكه ساير شهدا را دفن كرد.[9] چنانكه در جريان شهادت امام رضا كه در طوس به شهادت رسيد، امام جواد به قدرت الهي از مدينه به طوس آمد و امور غسل و كفن امام را خود عهدهدار شد.[10]
البته دربارة دفن ساير شهدا توسط امام سجّاد، سندي وجود ندارد. و چنانكه گذشت بنابر برخي از روايات، تنها دفن بدن امام حسين توسط امام سجّاد، صورت پذيرفته است.
[1]. تاريخنامه طبري، ج4، ص 712
[2]. خوارزمي، مقتلالحسين، ج2، ص39.
[3]. شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 114؛ طبرسي، إعلام الوري بأعلام الهدي، ص 246.
[4]. عمادالدّين طبري، كامل بهايي، ج2، ص287- 288.
[5]. تذكرة الخواص، ج2، 170.
[6]. الارشاد، ج2، ص 126.
[7]. شيخ طوسي، الامالي، ص 326، ح 653.
[8]. علي بنحسين مسعودي، اثبات الوصية، ص 207 ـ 208؛ شيخ طوسي، اختيار معرفة الرجال، ج2، ص 464 ـ 463، ح 883.
[9]. جلاء العيون، ص380.
[10].علي بنعيسي اربلي، كشف الغمة في معرفة الائمة، ج3، ص168.
- لینک کوتاه این مطلب
»
پرسمان دانشجویی
تاریخ انتشار:10 آبان 1393 - 10:51
مطالب مرتبط...
نظر شما...