زمين‏هاي هفتگانه درقران

(بسم الله الرحمن الرحیم)
چرا در دعاي قنوت « ... رب السموات السبع و رب الارضين السبع ... » به زمين هفتگانه اشاره شده اما «ارض» در همه جاي قرآن مفرد آمده است؟


درپاسخ به این پرسش به نکات ذیل توجه نمایید :
1-آیات قرآن مفسر یگدیگر هستند و فهم یک آیه باید آیات مرتبط را نیز مورد برسی قرار داد . درآیه 44 سوره اسراء پس از بیان تسبیح آسمان ها و زمین تصریح شده که همه موجودات و اشیای عالم بدون استثنا خدا را تسبیح می کنند و معنای آن این است که زمین های هفتگانه نیز در این تسبیح شرکت دارند و ثناگوی حق تعالی هستند : تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً .
آسمان هاى هفتگانه و زمين و كسانى كه در آنها هستند همه تسبيح او مى‏گويند، و هر موجودى تسبيح و حمد او مى‏گويد، ولى شما تسبيح آنها را نمى‏فهميد او حليم و آمرزنده است‏ .
2- در قرآن مجيد در همه موارد کلمه «الارض» به صورت مفرد آمده است و هيچ موردى به صورت جمع ذكر نگرديده، برخلاف كلمه«السماء» كه در اكثر موارد به صورت جمع آمده است. تنها در سوره «طلاق ، آيه 12» چنين آمده است: «اوست كه هفت آسمان آفريده و از زمين نيز همانند آنها»؛ ظاهر اين آيه آن است كه همانند هفت آسمان، هفت زمين نيز وجود داشته باشد. ولى اين آيه تعارضى با ديگر آيات كه الارض را مفرد آورده ندارد؛ زيرا بر فرض كه هفت زمين موجود باشد در آن آيات اصل خلقت زمين مورد نظر بوده و در اين آيه (سوره طلاق) تعداد آن.
3- روایات و دعاها نیز مانند آیات می توانند مفسر آیات باشند و بسیاری از مطالب و جزئیاتی که در قرآن بیان نشده در روایات و دعاها و زیارات عنوان شده است . بنا بر این دعای قنوت می تواند مفسر آیاتی باشد که در آنها زمین به صورت مفرد آمده و توضیح می دهی که زمین نیز مانند آسمان هفت گانه است و فرد نمی باشد .
4- اما درباره اين كه معناى هفت زمين چيست نظراتى از سوى مفسران ابراز گرديده كه خلاصه آن به شرح زير است:
درباره هفت آسمان و هفت زمين نظريات مختلفى بيان شده است كه براى اطلاع از آنها مى‏توانيد به تفاسير ذيل آيات مذكور مراجعه كنيد. اما اجمالاً دو نظريه اصلى درباره حقيقت هفت آسمان و هفت زمين وجود دارد: 1
- آنها مادى و جسمانى هستند. بنا بر مادی بودن آنها احتمالات متعددی در اینجا وجود دارد : الف - منظور از هفت طبقه، طبقات و لايه‏هاى مختلف كره زمين است. ب - منظور هفت اقليم است كه امروزه شامل دو منطقه منجمد شمالى و جنوبى، دو منطقه معتدل، دو منطقه حاره(گرم) و يك منطقه استوايى است. ج - منظور هفت كره همانند كره زمين است كه البته به دليل وسعت بى‏اندازه فضا، اكنون ما هيچ اطلاعى از زمين‏هاىديگر و موجودات آن نداريم؛ ولى قرآن آن را به عنوان خبر غيبى مطرح ساخته و شايد در آينده گوشه‏هايى از اين حقيقت آشكار گردد.
2- آنها مجرد و معنوى هستند.
استاد مطهرى در كتاب «آشنايى با قرآن»، ج 8 ،صص 67 - 75 و 167 - 173 به اين دو نظر پرداخته‏اند. منتها با نظر دقيق به آيات قرآن اين احتمال كه هفت‏آسمان و هفت‏زمين معنوى و مجرد هستند، دقيق‏تر به نظر مى‏رسد زيرا آيات اشاره دارند كه آسمان‏ها محل حاملان الهى يعنى ملائكه هستند و ملائكه مجرد و غيرمادى هستند و محل آنها نيز بايد غيرمادى و مجرد باشد.البته اين مسأله هنوز جاى بحث و تحقيق بسيار دارد.
براي آشنايي بيشتر ر.ک: تفسير نمونه، ج 1، ص 159، ذيل آيه 29 ؛ ج 20، ص 221، ذيل آيه 12 ؛ ج 24 ، ص 260، ذيل آيه 12.

- لینک کوتاه این مطلب

» پرسمان دانشجویی
تاریخ انتشار:10 آبان 1393 - 10:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد