(بسم الله الرحمن الرحیم)
پاسخ: گزارشهاي تاريخي دربارة مدت اقامت اهلبيت ـ ع ـ در دمشق، مورد اتّفاق مورّخان نيست. برخي از آنان با تعبير مجمل: «چند روز اقامت داشتند» از مدّت اقامت اسراي كربلا، سخن گفتهاند ، امّا برخي ديگر، به مدّت اقامت يا عزاداري اهلبيت در دمشق تصريح كردهاند. در اين ميان اكثر مورّخان مدت برپاداشتن عزاداري توسّط اهلبيت و زنان خاندان معاويه در اين شهر را سه روز دانستهاند. عمادالدّين طبري (نويسنده و عالم شيعه مذهب) مدّت حضور اهلبيت و عزاداري آنان در دمشق را هفت روز، سيد ابنطاووس (نويسنده قديمي و معروف كتاب در مورد وقايع عاشورا به نام: الملهوف علي قتلي الطفوف كه بارها به فارسي ترجمه شده است) بنا به روايتي يك ماه، و قاضي نعمان مغربي، چهل و پنج روز نوشتهاند.
در جمع بندي اين چند گزارش ميتوان گفت: صرف نظر از قول متفرد قاضي نعمان كه قائل به اقامت يك ماه و نيم اسرا در شام است و همچنين ديدگاه ابنطاووس كه قول به يك ماه ماندن اهلبيتدر شام را با تعبير «قيل» بيان كرده است، وجه جمع بين عزاداري سه روزه زنان خاندان معاويه و سوگواري هفت روزه اهلبيت اين است كه؛ چون زنان خاندان معاويه عزاداري اهلبيت را مشاهده كردند و پي به حقّانيت آنان بردند، از روز پنجم با آنان هم سو شده و آنان نيز مشغول عزاداري شدند. بنابراين ميتوان نتيجه گرفت؛ با توجّه به مدّت حضور چند روزة اهلبيت در ساختمان مخروبه (خرابه شام) و همچنين مدّت حضور آناندر يكي از خانههاي قصر، در مجموع، اهلبيت از آغاز ورود به شام حداكثر بيش از ده روز در شام اقامت نداشتند. به ويژه با توجّه به اين امر كه اقامت بيشتر آنان، به هيچ رو به سود يزيد نبود، و سبب بروز نارضايتي افكار عمومي و انتقاد بيشتر، از دستگاه حاكم ميشد، از اينرو يزيد با شتاب، درصدد استمالت و دلجويي از اهلبيت برآمد و آنان را رهسپار مدينه كرد.
بر اساس قول مورد پذيرش ما جمع مدت ايام اسارت از كربلا تا زمان بازگشتشان از شام به سوي مدنيه: يك ماه و ده روز بوده است
1.شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص122؛ إعلام الوري بأعلام الهدي، ج1، ص249).
2 . محمد بنسعد، ترجمة الحسين و مقتله، فصلنامه «تراثنا»، سال سوم، شماره10، ص192؛ طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص462.
3. عمادالدّين طبري، كامل بهائي، ج2، ص302؛ مجلسي، بحارالانوار، ج 45، ص 196.
4. سيد ابنطاووس، الاقبال بالاعمال الحسنه، ج3، ص101.
5. شرح الاخبار في فضائل الائمة الاطهار، ج3، ص 269.
در جمع بندي اين چند گزارش ميتوان گفت: صرف نظر از قول متفرد قاضي نعمان كه قائل به اقامت يك ماه و نيم اسرا در شام است و همچنين ديدگاه ابنطاووس كه قول به يك ماه ماندن اهلبيتدر شام را با تعبير «قيل» بيان كرده است، وجه جمع بين عزاداري سه روزه زنان خاندان معاويه و سوگواري هفت روزه اهلبيت اين است كه؛ چون زنان خاندان معاويه عزاداري اهلبيت را مشاهده كردند و پي به حقّانيت آنان بردند، از روز پنجم با آنان هم سو شده و آنان نيز مشغول عزاداري شدند. بنابراين ميتوان نتيجه گرفت؛ با توجّه به مدّت حضور چند روزة اهلبيت در ساختمان مخروبه (خرابه شام) و همچنين مدّت حضور آناندر يكي از خانههاي قصر، در مجموع، اهلبيت از آغاز ورود به شام حداكثر بيش از ده روز در شام اقامت نداشتند. به ويژه با توجّه به اين امر كه اقامت بيشتر آنان، به هيچ رو به سود يزيد نبود، و سبب بروز نارضايتي افكار عمومي و انتقاد بيشتر، از دستگاه حاكم ميشد، از اينرو يزيد با شتاب، درصدد استمالت و دلجويي از اهلبيت برآمد و آنان را رهسپار مدينه كرد.
بر اساس قول مورد پذيرش ما جمع مدت ايام اسارت از كربلا تا زمان بازگشتشان از شام به سوي مدنيه: يك ماه و ده روز بوده است
1.شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص122؛ إعلام الوري بأعلام الهدي، ج1، ص249).
2 . محمد بنسعد، ترجمة الحسين و مقتله، فصلنامه «تراثنا»، سال سوم، شماره10، ص192؛ طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص462.
3. عمادالدّين طبري، كامل بهائي، ج2، ص302؛ مجلسي، بحارالانوار، ج 45، ص 196.
4. سيد ابنطاووس، الاقبال بالاعمال الحسنه، ج3، ص101.
5. شرح الاخبار في فضائل الائمة الاطهار، ج3، ص 269.
- لینک کوتاه این مطلب
»
پرسمان دانشجویی
تاریخ انتشار:14 آبان 1393 - 22:19
مطالب مرتبط...
نظر شما...