امام زمان شناسی5

(بسم الله الرحمن الرحیم)
به معرفی نام «قائم» حضرت : در روايت آمده است: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با شنيدن نام، قائم حضرت حجت قيام می‌کرده‌اند و دست مبارکشان را بر روی سر می‌گذاشته‌اند.

زيرا در عرب رسم بر اين بود چنانچه فردی به محضر بزرگی وارد می‌شده قيام می‌کرد و دست روی سر می‌گذاشت و اين کار به منزله اطاعت محض است وجود مقدس علی بن موسی الرضا(ع) با رعايت اين ادب ظاهری هنگام شنيدن لقب قائم ، عظمت و سروری ايشان را متذکر می‌شدند.

 

امام زمان شناسی5

 

مرحوم شيخ علی اکبر نهاوندی در عبقری الحسان در تفسير اين لقب ذکر کرده‌اند.

1- وجود مقدس حضرت قائم در محضر حق دائماً قيام به بندگی دارند ايشان در دوره غيبت، قائم به بندگی هستند اما جلوه واقعی اين قيام در زمان ظهور و جهانی شدن حکومت ايشان خواهد بود در آن زمان ايشان همه مردم را به سوی حقايق الهی دعوت می‌کند.

چنانچه شيخ مفيد(ره) در ارشاد از امام‌رضا (ع) بيان می‌کنند وقتی حضرت ولی عصر ظهور کنند مردم را به چهره حقيقي از اسلام دعوت خواهند کرد درحاليکه اسلام مانند پوستين وارونه شده است.

2- دومين معنای قائم از آن جهت است که حضرت پيوسته در هر شبانه روز آماده و مهيای اجرای فرامين الهی است و چنانچه خداوند اراده خويش را بر قيام جاری کند ايشان به محض اذن حق قيام خواهد کرد، شريعت را احياء نموده و آن را جهاني مي‌كنند و در عالم جاری و ساری می‌نمايند.

3- او قائم است زيرا بعد از آنکه نام ايشان در ميان اکثريت مردم رنگ می‌بازد و از بين می‌رود قيام می‌کنند و شريعت الهی را احياء می‌کنند شيخ طوسی می‌گويد از امام صادق(ع) در مورد يکسان بودن لقب مهدی و قائم سوال می‌شود و حضرت می‌فرمايند: اين دو اسم با يکديگر هم طراز و يکسان هستند اما از آن رو حضرت صاحب الزمان ملقب به قائم هستند زيرا ايشان برای امر عظيمی برپا می‌خيزند و با قيام ايشان بشريت احيا می‌شود و به سوی هدایت گام بر می‌دارد.

خدايی که با جلوه نام رب خويش ايجاد و تربيت اوليه انسانها را بر عهده دارد رويش مجدد آنها، معرفت و هدايتشان را در آخر الزمان در ظل وجود مقدس حضرت قائم قرار داده است و حضرت برای وصال انسان با رفيع‌ترين قله بشريت قيام خواهند کرد.

4- صاحب الزمان ملقب به نام قائم هستند زيرا اقامه امامت می‌کنند.

در روايت آمده است امام محمد تقی(ع) زمانيکه ائمه بعد از خود را معرفی می‌کنند می‌فرمايند: بعد از امام حسن عسگری پسر او قائم به حق و منتظر است و علت تسميه وجود مقدس او به قائم، اين است که ايشان امامت و ولایت را زمانی اقامه می‌کنند که اکثريت مردم مرتد به ولايت هستند.

5- متابعت محض از اوامر و نواهی خدای سبحان حضرت را به نام قائم ملقب کرده‌ است.

ابوحمزه ثمالی از امام باقر(ع) سوال کرد: يابن رسول الله آيا شما صاحب لقب قائم نيستيد؟ امام باقر(ع) در جواب فرمودند: همه ما قائم به حق هستيم ولی اختصاص اين نام برای وجود مقدس حضرت ولی عصر است زيرا بعد از شهادت جدم حسين(ع) ملائکه در درگاه الهی صدا به ناله و ندبه بلند کردند و از خداوند عقوبت قاتلان اباعبدلله(ع) را طلب می‌کردند.

خداوند سبحان فرمود: به عزت و جلال خودم قسم هر آينه انتقام خون امام حسين(ع) را خواهم گرفت و سپس خداوند سبحان برای ملائکه حجابها را مرتفع و نور ائمه را بعد از امام حسين(ع) به آنها نشان داد و ملائکه نور وجود مقدس حضرت قائم را در ميان انوار الهی ديدند، ايشان در حال قيام و نماز بود و خداوند فرمود: بوسيله قائم آل محمد(ع) انتقام خون حسين(ع) را خواهم گرفت.

6- کلمه قائم گرفته شده از « قام بالامر» است به معنای قيام و اتيان اوامر الهی. حضرت به جهت آنكه هميشه قيام به بندگی خداي سبحان دارند به نام قائم مشهور شده‌اند زيرا در زمان حضرات معصومين به علت سدّ سد كنندگان و منع مانعين حق ولايت کبری و خلافت عظمای الهيه صورت نگرفت بنابراين احيای حقوق ولايت با وجود مقدس حضرت ولی عصر به نحو کامل صورت می‌گيرد.

7- گروهی قائم را ماخود از «قائم السيف» بيان کرده‌اند «قائم السيف» يعنی «مقبض السيف» منظور قسمتی از شمشير که رزمنده با در دست گرفتن آن قسمت قادر به مبارزه مي‌شود.

حضرات معصومين نسبت به کفار و منافقين مانند شمشير انتقام الهی هستند. هر شمشير نياز به مقبض دارد وجود مقدس حضرت به منزله مقبض شمشير الهی است اجرای عدالت علوی در قالب حکومت حسينی به دست حضرت قائم برپا می‌شود.

8- گروهی قائم را ماخوذ از «قائم الظهيره» بيان کرده‌اند، زمانيکه نور خورشيد به وسط آسمان برسد هيچ سايه‌ای ندارد.

وجود مقدس ولی عصر جلوه‌گری کامل ولايت خود را در زمان ظهور اعلام خواهند کرد در اين زمان معاندين، کفار و منافقين از شدت تابش نور ولايت ذوب و نابود می‌شوند.

مويد اين مطلب از مرحوم آيت الله الهی طباطبايی نقل شده است: برای وجود مقدس حضرت دو ظهور صورت می‌گيرد يک ظهور در قلب هر کسی که برای بندگی حضرت حق قيام کرد و مطيع محض مقام ولايت حضرت حجت است وجود آن فرد به برکت صاحب الزمان از هر رجس و آلودگی دور است و يک ظهور در کل جامعه بشريت صورت می‌گيرد در آن زمان تابش تشعشعات حضرت حجت حقيقتاً ظهور پيدا می‌کند و موانع ادراک حق به حداقل می‌رسد.

ای قائم السيف: شمشيری از لطف بر رذايل اخلاقی ما در زن تا نفس اماره با ضربه آن شمشير سر از گستاخی باز دارد و به نفس مطمأنه‌ای بدل شود و قدمگاه حضورت گردد.

- لینک کوتاه این مطلب

» پایگاه جامع اطلاع رسانی امام مهدی (عج)
تاریخ انتشار:5 دی 1393 - 16:33

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد