تفسیرنهج البلاغه / ره آورد تقوي 2

(بسم الله الرحمن الرحیم)
خطبه 186 فراز 9 : «اوصيكم عبادالله بتقوي ............. يَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ وَ تُظْلِمُ لَهُ الْأَقْطَارُ وَ تُعَطَّلُ فِيهِ صُرُومُ الْعِشَارء»
 
اي بندگان خدا شما را به تقوي الهي سفارش مي‌كنم زيرا تقوي زمام و مهار است و قوام حيات مي باشد،  به ريشه‌هاي محكم آن تمسك جوييد و به حقايق آن چنگ زنيد تا شما را به مكانهاي راحت و محلهاي وسيع و حصارهاي محفوظ ومنازل عزت برساند ، آن هم در روزي كه چشمها در آن خيره مي‌شود و همه جا در برابرش به تاريكي فرو مي‌رود و گله‌هاي شترهاي آبستن  كه اموال پربهايند، بي‌صاحب مي‌ماند .
 

1-  به هر ميزان كه از خلاف پرهيز كنيم و تقواي الهي پيشه نماييم به همان ميزان در راحتي و آرامش به سر مي‌بريم و درون ما از هرگونه ناراحتي و نگراني و اضطراب و خوف پاكسازي مي‌شود .

2-  ره‌آورد ديگر تقوي قرارگرفتن درحيات حقيقي و استقامت درانسانيت است .

3-  تقوي انسان را به محلهاي وسيع كه كنايه از انبساط خاطر و گشايش‌هاي معنوي و مادي است مي‌رساند و از هرگونه ضيق و تنگي بر حذر مي‌دارد .

4-  تقوي انسان را نزد حق و مردم عزيز مي‌كند و در دنيا و آخرت از برتري و تعادل برخوردار مي‌شود و اين همان مقام عنداللهي است كه حضرت حق به متقي عطا مي‌نمايد .

5-  اشاره مهار و قوام بودن تقوي به اين دليل است كه هم نيروي بازدارنده درمقابل دام شيطان و هواي نفس است و هم پايه‌هاي زندگي آميخته با سعادت و پاك بر آن استوار است پس تقوا جنبه بازدارندگي و سازندگي دارد.

6-  تقوا باعث محفوظ ماندن از خطرات نيز مي‌شود .
 

هديه به پيشگاه مطهر اميرالمومنين عليه السلام صلوات

- لینک کوتاه این مطلب

» موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا(ع)
تاریخ انتشار:22 دی 1393 - 19:13

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد