آیا اهل‌ سنت به غیبت امام زمان معتقد هستند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا اهل‌ سنت به غیبت امام زمان معتقد هستند؟

در بین اهل تسنّن، دو دیدگاه مشخص وجود دارد:
۱. عدّه‌ای هستند كه به غیبت امام زمان اعتقاد ندارند؛ یعنی آنها عقیده ندارند كه شخصی به‌عنوان امام زمان، الآن زنده باشد و به‌صورت پنهان و ناشناس زندگی كند و روزی هم به اذن خداوند آشكار شود و زمام امور عالم را به ‌دست بگیرد. اما احادیث فراوانی كه از پیامبر رسیده و در آنها درباره امام زمان یعنی مهدی موعود سخن گفته شده، در كتاب‌های حدیثی مهم و صحیح اهل سنّت، ثبت و نقل شده است. اكثر اهل سنّت بر طبق این احادیث، به موعودی از آل‌محمد صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله كه در آخر‌الزمان قیام می‌كند و جهان را پُر از عدل و داد می‌كند پس از آنكه از ستم و بی داد پر شده باشد، اعتقاد دارند، ولی می‌گویند که این شخص، هنوز به دنیا نیامده! و به این حساب، به غیبت ایشان عقیده ندارند.
احادیث متعدد و متواتری از اهل تسنّن وارد شده است كه بر ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام دلالت دارند، از باب نمونه به برخی از آنها اشاره می‌كنیم:
در سنن ابی‌داود آمده است كه پیامبر فرمودند: اگر تا پایان جهان هستی، یك روز بیشتر نمانده باشد، خداوند آن روز را طولانی می‌كند تا فرزندی از اهل بیت من ظهور كند. او هم‌نام من است و اسم پدرش نیز هم‌اسم پدر من است، او زمین را پُر از عدل و داد می‌كند پس از آنكه پُر از ظلم و جور شده باشد.
در صحیح ترمذی نیز این روایات آمده است كه پیامبر فرمودند: «دنیا به پایان نمی‌رسد تا اینكه مردی از اهل بیتم كه هم‌نام من است، بر تمام عرب حكومت كند».
جالب اینكه ابن‌حجر كه یكی از متعصبّان اهل سنّت است، در كتاب خود بیان می‌دارد كه احادیثی كه درباره ظهور مهدی علیه‌السلام وارد شده است، متواتر و فراوان است.
۲. دیدگاه دوّم كه با تشیع هم‌عقیده هستند، این است كه احادیث صحیح كه خود اهل سنت هم نقل كرده‌اند، بیان می‌كند كه مهدی موعود علیه‌السلام، پسر امام حسن عسكری علیه‌السلام است كه در سال 256 هجری قمری به دنیا آمده است و زنده است و در پس پرده غیبت به‌سر می برد.
به امید روزی كه ظهور كند و عالم را از نور چهره زیبایش روشن كند.

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر
• مصلح جهانی، خسروشاهی؛
• اصالت مهدویت در اسلام از دیدگاه اهل سنّت، فقیه ایمانی؛
• شیعه شناسی، رضوانی؛
• مهدی منتظر در اندیشه اسلامی، سید ثامر عمیدی، ترجمه محبوب القلوب؛
• در انتظار ققنوس، العمیدی، ترجمه علیزاده.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:23 دی 1393 - 17:47

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد