(بسم الله الرحمن الرحیم)
اینکه گمان کردهاند «ولایت تکوینی امام» بهمعنای تفویض امر عالم به شخص امام است با عقیده توحید افعالی سازگاری ندارد و قرآن نیز یهود را بهجهت این عقیده شدیداً مورد سرزنش قرار داده است.[۱]
برای جمع بین اعتقاد به «توحید افعالی» و اینکه در عالم وجود هیچ کاری بدون اراده و مشیت خداوند انجام نمیگیرد و اعتقاد به «ولایت تکوینی» امام باید گفت:
اولاً، هرگز تمام امور عالم به امام واگذار نشده است؛
ثانیاً، در آن اموری نیز که امام تصرف تکوینی میکند، همانند سایر امور، اراده و مشیت خاص الهی نیز بر آن تعلق گرفته است.
پینوشتها
۱. مائده: 64؛و قالت الیهود ید الله مغلولة غلت أیدیهم و لعنوا بما قالوا بل یداه مبسوطتان ینفق كیف یشاء و لیزیدن كثیرا منهم ما أنزل إلیك من ربك طغیانا و كفرا و ألقینا بینهم العداوة و البغضاء إلى یوم القیامة كلما أوقدوا نارا للحرب أطفأها الله و یسعون فى الأرض فسادا و الله لا یحب المفسدین.
آیا «ولایت تکوینی» به معنای تفویض است؟
اینکه گمان کردهاند «ولایت تکوینی امام» بهمعنای تفویض امر عالم به شخص امام است با عقیده توحید افعالی سازگاری ندارد و قرآن نیز یهود را بهجهت این عقیده شدیداً مورد سرزنش قرار داده است.[۱]
برای جمع بین اعتقاد به «توحید افعالی» و اینکه در عالم وجود هیچ کاری بدون اراده و مشیت خداوند انجام نمیگیرد و اعتقاد به «ولایت تکوینی» امام باید گفت:
اولاً، هرگز تمام امور عالم به امام واگذار نشده است؛
ثانیاً، در آن اموری نیز که امام تصرف تکوینی میکند، همانند سایر امور، اراده و مشیت خاص الهی نیز بر آن تعلق گرفته است.
پینوشتها
۱. مائده: 64؛و قالت الیهود ید الله مغلولة غلت أیدیهم و لعنوا بما قالوا بل یداه مبسوطتان ینفق كیف یشاء و لیزیدن كثیرا منهم ما أنزل إلیك من ربك طغیانا و كفرا و ألقینا بینهم العداوة و البغضاء إلى یوم القیامة كلما أوقدوا نارا للحرب أطفأها الله و یسعون فى الأرض فسادا و الله لا یحب المفسدین.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:8 بهمن 1393 - 18:09
مطالب مرتبط...
نظر شما...