(بسم الله الرحمن الرحیم)
فرج، يعني نصرت، پيروزي و گشايش. مقصود از فرج، نصرت و پيروزي حكومت عدل علوي بر حكومت هاي كفر و شرك و بي داد است؛ بنابراين، انتظار فرج، يعني انتظار تحقق يافتن اين آرمان بزرگ و جهاني. و منتظر حقيقي، كسي است كه به حقيقتخواهان تشكيل چنين حكومتي باشد. اين خواسته، آن گاه جدي و راست است كه شخص منتظر، عامل به عدل و گريزان از ستم و تباهي باشد و گرنه انتظار فرج، در حد يك ادعا و شعار بي محتوا باقي خواهد بود؛ از اين رو، در روايات آمده است كه انتظار فرج، خود، فرج است؛ زيرا كسي كه حقيقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تاسيس حكومت عدل گستر او است، زندگي خود را بر پايه عدل و داد استوار مي سازد. او، انساني است كه حضور و غيبت امام، در نحوة رفتار و سير و سلوكش تفاوتي ايجاد نميكند و پيش از تشكيل حكومت عدل او، چنين حكومتي را در زندگي خود پايدار ساخته است. بنابراين، انتظار فرج حقيقي، ريشه در معرفت به حق و عدل و ايمان و عشق به آن دارد و آثار آن نيز در عمل نمايان ميشود چنين حقيقت اصيل و عميقي، با لفظ و شعار به دست نمي آيد و با بي تفاوتي و بي اعتنايي به مقدسات ديني و رسالتهاي انساني، در تعارض و تناقض است. از اين جا، نادرستي يك تفسير از انتظار فرج روشن مي شود؛ زيرا بعضي بر اين تصور خام هستند كه انتظار فرج، يعني بي تفاوتي به آنچه در جوامع بشري مي گذرد و دست روي دست گذاشتن به اميد اينكه امام زمان (عج) ظهور كند و آن را اصلاح کند. انتظار فرج، تعهدآفرين و مسؤوليت ساز است و با بي تفاوتي و بي اعتنايي به سرنوشت بشريّت و حقيقت و فضيلت، منافات دارد. انتظار فرج، يعني: ـ معرفت امام معصوم و عادل و پيشواي فضيلت؛ ـ ايمان به امامت رهبري الهي و عدالتپيشه؛ ـ عشق به عدالت و ارزش هاي انساني؛ ـ اميد به آينده اي روشن و نويد بخش؛ ـ تلاش براي برقراري حكومتي عدل پيشه و عدل گستر؛ ـ رعايت موازين و قوانين ديني و اخلاقي؛ ـ داشتن روحيه تعهد و مسؤوليت پذيري. اين انتظار فرج است كه بهترين اعمال و بهترين عبادت است و چنين منتظري، مقامي عالي دارد و هرگاه در زمان غيبت از دنيا برود، به منزله كسي است كه پس از ظهور حضرت حجت (ع) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مي كند(بحارالانوار، ج52، ص125.) کوتاه سخن آن که حقيقت انتظار، آن است كه انسان منتظر و چشم به راه، خود و محيطش را براي آمدن منتظر و منجي موعود آماده كند.
انتظار در زمان غيبت امام زمان (ع) چه معنايي دارد و مقصود از انتظار فرج چيست؟
فرج، يعني نصرت، پيروزي و گشايش. مقصود از فرج، نصرت و پيروزي حكومت عدل علوي بر حكومت هاي كفر و شرك و بي داد است؛ بنابراين، انتظار فرج، يعني انتظار تحقق يافتن اين آرمان بزرگ و جهاني. و منتظر حقيقي، كسي است كه به حقيقتخواهان تشكيل چنين حكومتي باشد. اين خواسته، آن گاه جدي و راست است كه شخص منتظر، عامل به عدل و گريزان از ستم و تباهي باشد و گرنه انتظار فرج، در حد يك ادعا و شعار بي محتوا باقي خواهد بود؛ از اين رو، در روايات آمده است كه انتظار فرج، خود، فرج است؛ زيرا كسي كه حقيقتاً منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تاسيس حكومت عدل گستر او است، زندگي خود را بر پايه عدل و داد استوار مي سازد. او، انساني است كه حضور و غيبت امام، در نحوة رفتار و سير و سلوكش تفاوتي ايجاد نميكند و پيش از تشكيل حكومت عدل او، چنين حكومتي را در زندگي خود پايدار ساخته است. بنابراين، انتظار فرج حقيقي، ريشه در معرفت به حق و عدل و ايمان و عشق به آن دارد و آثار آن نيز در عمل نمايان ميشود چنين حقيقت اصيل و عميقي، با لفظ و شعار به دست نمي آيد و با بي تفاوتي و بي اعتنايي به مقدسات ديني و رسالتهاي انساني، در تعارض و تناقض است. از اين جا، نادرستي يك تفسير از انتظار فرج روشن مي شود؛ زيرا بعضي بر اين تصور خام هستند كه انتظار فرج، يعني بي تفاوتي به آنچه در جوامع بشري مي گذرد و دست روي دست گذاشتن به اميد اينكه امام زمان (عج) ظهور كند و آن را اصلاح کند. انتظار فرج، تعهدآفرين و مسؤوليت ساز است و با بي تفاوتي و بي اعتنايي به سرنوشت بشريّت و حقيقت و فضيلت، منافات دارد. انتظار فرج، يعني: ـ معرفت امام معصوم و عادل و پيشواي فضيلت؛ ـ ايمان به امامت رهبري الهي و عدالتپيشه؛ ـ عشق به عدالت و ارزش هاي انساني؛ ـ اميد به آينده اي روشن و نويد بخش؛ ـ تلاش براي برقراري حكومتي عدل پيشه و عدل گستر؛ ـ رعايت موازين و قوانين ديني و اخلاقي؛ ـ داشتن روحيه تعهد و مسؤوليت پذيري. اين انتظار فرج است كه بهترين اعمال و بهترين عبادت است و چنين منتظري، مقامي عالي دارد و هرگاه در زمان غيبت از دنيا برود، به منزله كسي است كه پس از ظهور حضرت حجت (ع) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مي كند(بحارالانوار، ج52، ص125.) کوتاه سخن آن که حقيقت انتظار، آن است كه انسان منتظر و چشم به راه، خود و محيطش را براي آمدن منتظر و منجي موعود آماده كند.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:25 بهمن 1393 - 18:26
مطالب مرتبط...
نظر شما...