آیا دیدار امام زمان، برای هرکسی امکان‌پذیر است؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا دیدار امام زمان، برای هرکسی امکان‌پذیر است؟

امام مهدی علیه‌السلام در توقیعی به شیخ مفید رحمه‌الله می‌فرماید:

لوْ أن أشیاعنا وفقهم الله لطاعته على اجتماعٍ من الْقلوب فی الوفاء بالعهد علیهم لما تأخر عنهم الیمن بلقائنا و لتعجلت لهم السعادة بمشاهدتنا على حق المعْرفة و صدْقها منْهمْ بنا
فما یحْبسنا عنْهمْ إلا ما یتصل بنا مما نكْرهه و لا نؤْثره منْهم.[۱]
و چنان‌چه شیعیان ما ـ خدا به طاعت خود موفّقشان بدارد ـ قلباً در وفاى به عهدشان اجتماع مى‏‌کردند، نه‌تنها سعادت لقاى ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد، كه سعادت مشاهده ما با شتاب بدیشان می‌رسید و اینها همه در پرتو شناخت كامل ما و صداقت محض نسبت به ‌ما مى‏‌باشد؛ بنابراین هیچ چیز ما را از ایشان پنهان نمى‏‌دارد، جز اخبارى كه از ایشان به ما می‌رسد و ما را ناراحت مى‏‌سازد و از ایشان انتظار نداریم.

با توجه به این بیان گهربار تنها چیزی که شیعیان را از دیدار جان‌فزای محبوب خود دور می‌کند، گناهانی است که از آنها سرمی‌زند و موجب ناراحتی امام عصر می‌شود.
اگر هر فرد مسلمانی معرفت و ایمان خود را به امام عصر خویش افزایش دهد، در تمام حرکات و سکناتش پیرو خاندان اهل بیت باشد و تقوای الهی پیشه کند، چه بسا به دیدار حضرت، نایل آید و جان تشنه خود را از سرچشمه زلالش سیراب نماید.

البته توجه به دو نکته الزامی است:
اول، ملاقات حضرت تنها به خواست و اراده افراد نیست و هرگاه امام زمان خود مصلحت بداند، اذن به زیارت می‌دهد؛ از‌این‌رو اگر کسی مدعی شود، برایش این تشرف، هر وقت که بخواهد فراهم است، ادعایش کذب است و مورد قبول نیست.
دوم، آنچه مهم و وظیفه هر مؤمنی است، عمل به دستورات اسلام و تقواست و دیدار حضرت، نعمتی است که از جانب خداوند متعال به هرکس که صلاح باشد، ارزانی می‌شود.

پی‌نوشت‌ها
1. احتجاج، طبرسی، ج2، ص499.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:14 اسفند 1393 - 1:41

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد