اظهار محبت به امام زمان، به چه صورت‌هایی می‌تواند باشد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
اظهار محبت به امام زمان، به چه صورت‌هایی می‌تواند باشد؟

1. معرفت به امام:
پس از ایمان به وجود مقدس حضرت ولی‌‌عصر، اولین و اساسی‌ترین وظیفه هر منتظر، معرفت و شناخت هر چه بیشتر نسبت به آن وجود نازنین است. امام باقر علیه‌السلام فرمود: «من مات و هو عارفٌ لإمامه كمن هو مع القائم فی فسطاطه؛ كسی كه با معرفت و شناخت امام خود از دنیا برود، مانند كسی است كه در خیمه حضرت قائم و از همراهان آن حضرت باشد».
مطالعه و تحقیق در حوزه مهدویت و اعتقاد به ولایت تکوینی و مقامات معنوی معصومین ـ خصوصاً حضرت ولی‌عصر ـ و نیز شناسایی و تبعیت از نایبان عام آن حضرت در زمان غیبت، زمینه‌ساز شناخت و معرفت هر چه بیشتر خواهد شد.
طبق آنچه در روایات به آن تصریح شده است، این نایبان که پیروی از آنها، پیروی از خود حضرت فرض شده است، فقیهان دین می‌باشند. در حدیثی از حضرت ولی‌عصر آمده است: «أما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا فإنهم حجتی علیكم و أنا حجة الله...؛ اما در حوادثی كه پس از این اتفاق خواهد افتاد، [خودسرانه عمل نكنید بلكه] به راویان احادیث ما مراجعه كنید كه آنان از جانب من حجّت بر شمایند و من حجّت خدا هستم».
2. مراقب اعمال خود باشیم:
از آنجا که ما خود را شیعه و پیرو آن حضرت می‌دانیم، باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که شایسته پیروان آن حضرت باشد. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «كونوا لنا زینا و لا تكونوا علینا شینا؛ به گونه‌ای رفتار كنید كه زینت ما باشید نه آن كه باعث سرافكندگی و پایین‌آورنده مقام ما گردید».
3. نسبت به دوستان آن حضرت محبّت و خدمت نماییم:
امام كاظم علیه‌السلام فرمودند: «كسی كه توانایی بر دیدار ما ندارد، دوستان صالح ما را دیدار كند و كسی كه قدرت بر كمك و رابطه با ما را ندارد، با دوستان صالح ما رابطه داشته باشد و آنان را یاری نماید».
ازاین‌رو می‌توان با خدمت به شیعیان و دوستان آن حضرت، خادم او گشت و با محبّت به آنها، نسبت به آن وجود نازنین ابراز محبّت نمود.
4. برای امام زمان علیه‌السلام هدیه بفرستیم:
هدیه‌دادن، یكی از علایم دوستی و محبت است؛ بنابراین ما نیز می توانیم هدیه‌هایی برای آن حضرت بفرستیم؛ به این معنا كه ثواب اعمال خیر و مستحبّی كه انجام داده‌ایم را به ایشان هدیه كنیم و یا آنكه خود را نایب تبرّعی آن حضرت قرار داده و به نیابت از ایشان نماز بگزاریم، روزه بگیریم، حج به جای آوریم و به زیارت حرم پیامبر و امامان مشرّف شویم (در خصوص حج و زیارت امام حسین علیه‌السلام تأكید بیشتری شده است) و یا اینکه از طرف ایشان یا برای سلامتی ایشان صدقه بدهیم.
شایان ذکر است که اگرچه در بعضی از اعمال، نیابت از انسان زنده پذیرفته نیست، اما نیابت از امام مهدی علیه‌السلام پذیرفته شده و مورد سفارش بسیار است.
5. برای امام زمان خود دعا کنیم:
دعا برای سلامتی، تعجیل در فرج و رفع غم و اندوه از آن وجود شریف، از جمله دعاهای سفارش شده است.
6. همواره به یاد امام بودن:
یكی از علایم عشق و علاقه آن است كه عاشق همیشه به یاد معشوق باشد و با یاد او زندگی كند ـ در سفر و وطن، هر صبح و شام، در لحظه‌لحظه عمر خویش ـ با یاد او بخوابد و بیدار شود و لحظه‌ای از یاد معشوق غافل نشود. حال چرا ما نسبت به  حضرت بقیة‌الله این‌ گونه نباشیم؟ به ما توصیه شده است که در همه حال به یاد ایشان باشیم و لحظه‌ای از این ساحت مقدس، غافل نشویم. تمام آدابی که در این خصوص به هنگام خواب، نماز شب، شب جمعه، روز جمعه و بعد از هر نماز ذكر شده است و نیز دعاهایی نظیر دعای ندبه، زیارت آل‌یاسین، دعای فرج، دعای سلامتی و... بر این مطلب گواهی می‌‌دهند.  افزون بر آنچه ذكر شد، شرکت در مجالسی که به نام و یاد حضرت است، بیان نمودن فضایل، اوصاف و حالات ایشان و به طور کلی، انجام هر عملی که مورد پسند آن وجود عزیز باشد، موجب تقرب بیشتر خواهد بود.
علاوه بر موارد مذكور، اموری نیز سفارش شده است که به صورت فهرست‌وار به آنها اشاره می‌گردد:
انتظار فرج، غمگین‌بودن از فراق او، گریه صادقانه بر ناراحتی‌ها و مصیبت‌های آن وجود نازنین، اهتمام بر یاری او با زبان و عمل به گونه‌ای كه هر آنچه را كه او می‌پسندد انجام دهیم، توسّل به او، دعوت مردم به سوی او، مخفی‌كردن اسرار اهل بیت از نامحرمان، احترام و تکریم آنچه به او متعلق است، خاشع‌كردن بدن برای او، عدم تعیین وقت ظهور، تكذیب كسانی كه وقت معیّنی را برای ظهور اعلام می‌كنند، تكذیب كسانی كه ادّعای نیابت خاص آن حضرت را دارند، دعا و طلب مشرّف‌شدن به حضور آن وجود نورانی، اقتدا به اعمال او، لعن بر دشمنان ایشان، هدیه ثواب قرائت قرآن، استمداد از او در سختی‌ها، عقیده بر امكان راه‌یافتن به خدمت ایشان، مراقبت از اعمال؛ و اموری دیگر كه به عنوان وظیفه مردم در قبال آن حضرت برشمرده شده است، ولی از حوصله این پاسخ كوتاه خارج است.
 
معرفی منابع برای مطالعه بیشتر
• انتظارات حضرت مهدی از شیعیان، سیّد جواد رضوی؛
• انتظارات امام زمان؛ توقّعات و انتظارات امام زمان از شیعیان، سیّد مهدی شمس‌الدین؛
• با رهبر خود آشنا شوید، سیّد مصطفی ضیائیان؛
• در ساحل انتظار، سید مهدی شمس‌الدین؛
• رسالت اسلامی در عصر غیبت، سید محمد صدر؛
• پیوند معنوی با ساحت مقدس مهدوی، صدرالاسلام همدانی؛
• منتهی‌الآمال، شیخ عباس قمی، ج2؛
• مكیال‌المكارم فی فوائد الدّعا للقائم، میراز محمد تقی موسوی همدانی؛
• منتخب‌الاثر فی الامام الثانی‌عشر، آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:16 اسفند 1393 - 0:23

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد