رجعت در فیلم های هالیوودی ; وقتی مرده ها یکی یکی باز می گردند! +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)

شاید باور این موضوع سخت باشد که قبول کنیم غربی ها تا چه حد به اعتقادات و باورهای مسلمانان و حتی باورهای خاصه شیعیان آگاهند و سعی در خدشه دار کردن آن ها دارند.


نظیر این اعمال را می توان در ایجاد هجمه علیه موضوع مهدویت و منجی به وضوح مشاهده کرد. ساخت فیلم ها، بازی های رایانه ای، انیمیشن و سریال های تلویزیونی با مفهوم منجی و نمایش آن به اشکال تحریف شده و مورد نظر خود، از مصادیق واضح اشراف غرب بر موضوعات اصولی دینی شیعیان هستند.
اما موضوع به همینجا ختم نمی شود و دامنه چنین رفتاری سایر علوم فقهی و اصولی شیعیان را نیز در بر می گیرد.
یکی دیگر از مفاهیم اساسی فقه شیعه که این روزها به شدت مورد توجه غرب و رسانه های آن قرار گرفته و سعی در تحریف آن دارند، مفهومی به نام رجعت است.

Resurrection-3

حال ببینیم رجعت چیست:
در همه ادیان به ظهور مصلح جهانی بشارت داده شده است و اين مصلح جهانی است كه وارث همه علوم و معجزات انبیاء گذشته مى­باشد و عدل وداد رابرقرار می­نماید و زمين را از لوث ستمکاران وخيانتكاران پاك مى كند. امام زمان‌(عج) كه همان مصلح موعود است همه معجزات پیامبران را خواهدداشت؛ بنابراين زنده شدن مردگان نيز از معجزات زمان ظهور آن حضرت خواهد بود
الفاظ مختلفى براى اين اصل اعتقادی در قرآن مجید و روایات اسلامی به كار رفته است، مانند: رجعت، كره، رد، حشر، كه همه در معناى بازگشت مشتركند:
ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَعَلَيْهِمْ،
قالُوا تِلْكَ إِذاً كَرَّةٌ خاسِرَةٌ
وآیه: ِانَّهُ عَلى‏ رَجْعِهِ لَقادِرٌ
وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً
مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا فَهُمْ يُوزَعُونَ
اما لفظ رجعت مشهورتر است. رجعت مصدرمره به معنی يكبار بازگشت است، چنانچه درلسان العرب آمده است:
رجعت مصدر مره از ماده رجوع است.
فیومی می گوید:
رجعة به فتح عین به معنی رجوع نمودن است و کسی که قائل به رجعت است ایمان به بازگشت به دنیا دارد.
در معارف دینی رجعت به معناى زنده شدن بعضى انسان های نيكوكار و بدکار خاص، در زمان ظهورامام‌زمان(عج) است که از روایات و بعضى آیات استفاده مى شود و لزوما یک مرتبه بودن رجعت که از معنی لغوی آن استفاده می­شود در این اعتقاد شرط نشده است.
شیعه امامیه بر آن است كه خداوند در زمان ظهور حضرت ‌مهدی‌(عج)،گروهى از مومنان را بر مى انگيزد تا از ظهور دولت حق بهره برده و به ثواب نصرت و يارى آن حضرت نائل گردند و نيز گروهى از دشمنان را برگردانده تا ازآنان انتقام گرفته شود و مومنان از آن و ظهور دولت حق و برتری اهل حق خشنود شوند.

رجعت در باور شیعه
اعتقاد به رجعت از باورهای ضروري و ‏تردید ناپذیر شیعه است که بر آیات قرآن و احادیث معصومین(ع) استوار شده است.
مأمون به حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) عرض كرد يا ابا‌الحسن درباره رجعت چه مى فرمایید؟ حضرت فرمود:
رجعت حق است و در امت هاى پيشين بوده است. قرآن هم از آن سخن گفته و پیامبر(ص) نيز فرمود:
پس مى آيد براى اين امت هر آنچه براى امت هاى گذشته پيش آمد، بدون كم و زياد و فرمود هنگامى كه مهدی(عج) از فرزندان من ظهور نمايد، عیسی از آسمان پايين آمده پشت سر آن حضرت نماز مى گذارد. مأمون عرض كرد:
سرانجام چه مى شود؟
فرمود:
حق به اهل خودش بر مى گردد.

رجعت و علمای شیعه
علامه مجلسی در بحارالانوار به بیش از صد و شصت آیه و روایت در باب رجعت اشاره می کند و می گوید:
براى كسانى كه به گفتار ائمه ‌اطهار(ع) ایمان دارند، جاى شك و ترديد باقى نمى ماند كه مساله رجعت، حق است. زيرا روایات وارده در اين باب از ائمه ‌اطهار(ع) در حد تواتر است و نزديك به دويست روایت وارد شده است كه در اين امر صراحت دارند و اين روایات را بیش چهل تن از بزرگان علماء و محدثین عاليقدر در بيش از پنجاه كتاب معتبر روايت كرده اند.
آنگاه يك به يك نام اين بزرگان رابرمى شمرد مانند:
صدوق، كلينى، طوسى، علم الهدى، نجاشى، كشى، عياشى، قمى، مفيد، كراجكى، نعمانى، صفار، ابن قولويه، ابن طاووس، طبرسى، ابن شهرآشوب و راوندى،... سپس از كتاب هايى كه در خصوص مسأله رجعت نگاشته شده ياد مى كند.
ملاک در اثبات رجعت اتفاق علماء امامیه است بر اینکه خداوند تعالی برخی ازاولیاء و دشمنان را در هنگام قیام امام‌زمان(عج) زنده می کند.
امام‌رضا(ع) یکی از عقاید مهم وموثر در ایمان را اعتقاد به رجعت بیان می کنند وآن را در راستای اعتقاد به توحید و نبوت و امامت و معراج و سوأل قبر و.....قرار می دهند.
امام‌ باقر(ع) و امام ‌صادق(ع) در تفسیر ایام الله فرموند:
ایام الله روز قیام مهدی موعود و روز رجعت و روز قیامت است.
بطور کلی فرهنگ مذهب حقه شیعه به گونه ایست که امید به رجعت را در دل شیعیان زنده نگه می دارد که در بسيارى از زیارات و ادعیه وارد شده است، از جمله زیارت جامعه و زیارت وارث و اربعین و آل یاسین و رجبیه و وداع و عهد و.....

فلسفه وقوع رجعت
مهمترين سؤالى كه در برابر اين عقيده مطرح مى شود اين است كه هدف از رجعت قبل از رستاخیز عمومی انسان ها در قیامت چيست؟
با توجه به اینکه رجعت جنبه همگانى ندارد، بلکه مختص به رهبران اصلی هدایت و کفر و پیروان خاص ایشان در بحبوحه سرنوشت سازترین زمانها یعنی آخرالزمان صورت می گیرد، دلیل وقوع رجعت را اینگونه می توان تصور نمود:
۱. رهبری جهانی و مدیریت بی نقص دینی که باید با وجود برترین انسان ها اداره شود.
۲. مظلومیت معصومین(ع) و مومنان حقیقی به حدی بوده است که باید برای دفاع از آن به این دنیا بازگردند.
۳.تحقق وعده الهی در پیروزی نهائی مستضعفین.
۴. توفیق خداوند به مومنان حقیقی برای برپائی حکومت عدل جهانی.
۵. کفر و عناد دشمنان اصلی و پایه­گزاران موثر درانحراف بشریت به حدی است که باید به جهانیان معرفی شده و مجازات شوند.
۶. نشان دادن بطلان و هدررفتن تمام فعالیتهای مشرکانه و منافقانه به سران آن.
۷. اثبات قیامت و امکان آن برای مردم آخرالزمان.
۸. ا عجاز مهم الهی برای اتمام حجت با مردم آخرالزمان.
۹. انتقام از ظالمین خاصی چون ابوبکر و عمر وعایشه و حفصه و یزید و اصحابش و چشیدن عذاب دنیائی قبل از عذاب آخرت.

jesusresurrection 2

رجعت کنندگان
بطور کلی رجعت کنندگان به دو دسته تقسیم می شوند:
۱.انسان هائی که نهایت ایمان را درک نموده اند بطوریکه لیاقت حضور در دولت حق و جهانی را دارند. این عده یا در حکومت جهانی منجی بشریت به عزت دنیایی نیز می رسند و یا اینکه در جهت استقرارحکومت جهانی حق به فوز شهادت نائل می شوند.
۲.کفار و دشمنانی که گناهان و صدمات بی شماری رابه اهل ایمان وارد کرده اند و در کفر و نفاق به نهایت خود رسیده باشند. این عده مجازات و حدودالهی را بعد از قیام جهانی منجی و قبل از عذاب قیامت دریافت می کنند.
خداوند در سوره سجده می فرماید:
به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت)می­چشانیم،شاید بازگردند.
امام صادق(ع) درمورد این آیه فرمود:
عذاب نزدیک عذاب در رجعت است و عذاب اکبر عذاب روز قیامت است.

رجعت کنندگان خاص
در برخی ‏روایات بطور مشخص نام افرادي كه رجعت مي كنند ذکر شده است، از پیامبران، حضرت اسماعیل بن حزقیل و دانیال و یوشع و‌ عیسی و خضر و حضرت رسول‌اکرم(ص) و نیز ائمه‌ اطهار(ع) و ‏جمعی از اصحاب چون سلمان، مقداد، جابربن عبدالله انصاری، مالک اشتر، مفضل بن عمر و حمران بن اعين و ميسر بن عبد العزیز و نیز اصحاب کهف و .... ذکر شده اند.
امام‌صادق(ع) می فرماید:
نخستین کسی که زمین برای او شکافته می شود و ‏روی زمین باز می گردد، حسین بن علی(ع) است و به قدری حکومت می کند که از کثرت ‏سن ابروهایش روی دیدگانش می ریزد.

تکرار رجعت
از روایاتی که در زمینه رجعت وارد شده است به دوصورت می توان در زمینه تکرار و عدم تکرار رجعت برداشت نمود. برای برخی رجعت یکبار اتفاق می افتداما تکرار رجعت برای عده ای نیز ثابت شده است. امیرالمومنین علی(ع) رجعت های مختلف و متعددی خواهد داشت همانطور که فرمودند:
انا صاحب الرجعات والکرات.

ادله رجعت
ادله مختلفی را می توان برای رجعت بیان نمود:
۱- آیاتی که به صراحت دلات بر رجعت دارند.
۲- روایات مختلفی که درمورد رجعت بیان شده اند.

آیات رجعت
الف. روزى خواهد آمد كه از هر گروهى دسته اى را بر مى انگيزيم، از كسانى كه آیات ما را مورد تكذيب قرار مى دهند. نمل، آیه ۸۳
اين آیه صراحت دارد كه دسته هايى از ستمكاران برانگيخته مى شوند، نه همه آن ها، و منظور از آن برانگيخته شدن در روز قیامت نيست؛ زیرا حشر قیامت، رستاخیزی همگانى است .
امام ‌باقر(ع) فرمودند:
اهل عراق (پیروان ابوحنیفه و بنی امیه) که منکر رجعت هستند مگر این آیه را نخوانده اند:
و روزی که از هر امتی گروهی را محشور کنیم (ازکسانی که آیات ما را تکذیب می کردند) بارالها، دو بار ما را میراندی و دوبار زنده کردی (غافر، آیه ۱۱) تصریح بر رجعت دارد، زيرا از دو مرگ و دو زنده شدن خبر مى دهد. ميراندن نخست، پس از حيات نخست و ميراندن دوم، پس از حيات در رجعت است.

روایات رجعت
۱- تکرار سنت های پیشینیان: رسول‌خدا(ص) کلامی به این مضمون فرمودند:
به آن خدایی که جانم به دست اوست، شما مسلمانان با هر سنتی که در ‏امت های گذشته جریان داشته رو به روخواهيد شد و آن چه در آن امت ها جریان یافته مو به مو ‏در این امت جریان خواهد یافت به طوری که نه شما از آن سنت­ها منحرف می شوید و نه ‏آن سنت هاکه در بنی اسرائیل بود شما را نادیده می گیرد. این روایت دلالت می کند که آنچه درامت های گذشته رخ داده در این امت نیز رخ خواهد داد و یکی ‏از آن وقایع مساله رجعت و زنده شدن مردگانی است که اتفاق افتاده و باید در این امت نیز اتفاق بیفتد.
۲.رجعت امام براي تجهيز و غسل امام:
رجعت امام‌حسین(ع) در روزگار ظهور، مبتنی بریکی دیگر از اصول مسلم و قطعی نزد شیعه است به این بیان که امام را امام ‌غسل می دهد و بر او نماز می خواند. بنابراین باید یکی از امامان رجعت نموده مراسم تغسیل و نماز و خاکسپاری ‌امام‌عصر (عج) را بر عهده بگیرد که طبق روایات رسیده امام‌ حسین(ع) این مهم را انجام ‏می دهند.
در تفسیر عیاشی ذیل آیه شریفه:
ثم رددنا لکم الکره علیه، از امام‌صادق(ع) نقل ‏شده است که:
مقصود از زنده شدن دوباره امام‌حسین(ع) و هفتاد نفر از اصحابش در عصر‌امام‌زمان(ع) است، در حالی که کلاه خودهای طلایی بر سر دارند و به مردم رجعت و ‏زنده شدن دوباره حضرت حسین(ع) را اطلاع می دهند تا مومنان به شک وشبهه نیفتند ‏و این در حالی است که حضرت مهدی(ع) در میان مردم است.‏ هنگامی که همه مومنان، امام‌حسین(ع) را شناختند و تأیید کردند که اوحسین(ع) ‏است، رحلت حضرت مهدی(ع) فرا خواهد رسید.آنگاه امام‌ حسین(ع) وی را غسل و کفن و حنوط می کند.
باقي بودن حجج الهی تا قیامت:
از اعتقادات شیعه این است که حجت خداوند در زمین باقی می ماند تا قیامت شود و از سوئی می دانیم که امام‌زمان(عج) شهید می شوند. در نتیجه ائمه اطهار(ع) به دنیا باز خواهند گشت و تا قیامت حکومت می کنند تا سلسله حجج الهی قطع نشود.
مرحوم سيد مرتضي علم الهدي عقيده بر رجعت از ديدگاه اماميه را چنين توضيح می‌دهد:
باور شيعه اماميه اين است كه خداوند متعال به هنگام ظهور امام زمان (عج) گروهي از شيعيان را که پيش از ظهور آن حضرت از دنيا رفته‌اند به اين جهان باز می‌گرداند تا آنان به پاداش ياوري و همراهي و درك حكومت آن وجود مقدس نائل گردند. همچنين خداوند برخي از دشمنان آن حضرت را زنده می‌کند تا از آنان انتقام گيرد، بدین‌صورت كه آشكار شدن حق و بلندي مرتبت پيروان حق را بنگرند و اندوهگين شوند.
مرحوم علامه مجلسي در كتاب گران‌سنگ بحارالانوار می‌فرماید:
عقيده به رجعت، در تمام دوران‌ها مورد اتفاق مذهب شيعه بوده و اين سخن چندان آشكار است كه كسي نمی‌تواند به انكار آن برخيزد.
شيخ مفيد و سيد مرتضي نيز اعتقاد به رجعت را نزد شيعه اجماعي شمرده‌اند.
مرحوم شيخ حر عاملي می‌فرماید:
فراواني شمار نويسندگاني از شيعه كه روايات مربوط به رجعت را در کتاب‌های خويش گردآورده‌اند- كه تعداد آن از هفتاد كتاب بيشتر است - دليل بر قطعي بودن اعتقاد به رجعت از ديدگاه شيعه است.
شيخ صدوق نيز اعتقاد به رجعت را از ویژگی‌های پيروان تشيع دانسته است.

همچنین می‌توانیم رد پای باور به رجعت را در برخی از زیارات و دعاها هم مشاهده کنیم:
در زيارت جامعه می‌خوانیم:
«... من به هم آنچه شما به آن مؤمن هستيد ایمان‌دارم ... به شما معترف و به بازگشت شما معتقد هستم و رجعت شما را تصديق می‌نمایم به انتظار فرمان و دولت شما به سر می‌برم ».
در زيارت وارث می‌خوانیم:
«و اشهد الله ... و بايابکم موقن؛ خدا و ملائکه و انبياء و رسولان را گواه می‌گیرم که به [امامت] شما مؤمن هستم و به بازگشت شما يقين دارم».
در زيارت اربعين می‌خوانیم:
«گواهي ده که من نسبت به شما مؤمنم و به بازگشتگان يقين دارم به‌واسطه دستورهاي دينم و پايان کارهايم و دل در برابر دل شما تسليم است».
در زيارت عسکريين می‌خوانیم:
«درحالی‌که به بازگشت [و رجعت] شما اعتقاددارم و دولت شما را تصديق می‌کنم و چشم به راه امر [و حکومت] شمايم و به مقام و منزلت شما اعتراف می‌کنیم».
در زیارت آل یاسین می‌خوانیم:
و (نيز گواهم بر) اين که بازگشت شما (به اين جهان)،‌ راست است و شکي در آن نيست.

البته باور به رجعت را می‌توان در ادیان دیگر نیز جستجو کرد. مثلاً در کتاب لمعات النور- جلد 1- صفحه 23-25 و 354- 355 از قول جاماسب (در مذهب زرتشتیان) این‌طور نقل‌شده است که:
... و نام مذهب او برهان قاطع باشد و حق باشد و خلایق را به یزدان بخواند و زنده گرداند خلق را از بدان و نیکان را جزا دهد و بدان را سزا دهد و بسیاری از خوبان پیغمبران زنده شوند و از بدان گیتی و دشمنان خدا و کافران را زنده گرداند و از پادشاهان اقوام خود را زنده کند که فتنه در دین کرده باشند و خوبان بندگان یزدان را کشته باشند و همه متابعان اهریمن و تبه‌کاران را بکشد و نام این پادشاه بهرام باشد و ظهور او در آخر دنیا باشد...

اما کیفیت رجعت و رجعت کنندگان به چه شکل خواهد بود؟
بحراني در البرهان، علامه مجلسی در بحارالانوار و شيخ مفيد در اوایل المقالات در مورد رجعت بر اساس آیات و روایات معتبر این‌طور بیان نموده‌اند که:

۱- رجعت عمومی نیست، بلکه مخصوص عده‌ای از مؤمنان صالح و کافران معاند است و سرسلسله‌ی رجعت کنندگان انبیا و ائمّه‌ی اطهار‌(علیهم‌السلام) و دشمنان آن‌ها هستند. امام صادق (علیه‌السلام) در بیان این ویژگی می‌فرمایند:
«إنّ الرّجعةَ لَیسَت بِعامّةِ و هی خاصّة ٌ و لا‌یَرجِعُ إِلّا مَن مَحَضَ الإیمانَ مَحضاً أو مَحضَ الشِّرکَ مَحضاً»؛
«رجعت امری همگانی نیست، بلکه امری اختصاصی است و تنها کسانی رجعت می‌کنند که به ایمان خالص یا شرک خالص رسیده باشند.»
۲- زمان رجعت مشخص و معین نیست. در حدیث آمده است:
«فَلَمّا أخبَرَهم رسول الله ما یکون مِن الرّجعةِ. قالوا متی هذا؟ قال الله عزّ و جلّ: قل [یا محمد] إن أدری أقریبٌ ما توعدون أم یجعل له رَبّی أمَداً»
«آن هنگام که رسول خدا صلی‌الله و علیه و آله و سلم مردم را نسبت به وقایع رجعت آگاه کرد مردم از آن حضرت پرسیدند رجعت در چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ خداوند به پیامبرش وحی فرمود: بگو نمی‌دانم که آنچه وعده داده‌شده نزدیک است و یا آن‌که خداوند برای آن مدت (طولانی) قرار داده است.»
۳- رجعت کنندگان با تمام خصوصیات و ویژگی‌های دنیایی خودشان برمی‌گردند.
۴- رجعت کنندگان همه از دنیا رفته‌اند و بعد از مرگ دوباره زنده شده به دنیا برمی‌گردند و زندگی جدیدی را شروع می‌کنند.
۵- همه‌ی رجعت کنندگان هم‌زمان رجعت نمی‌کنند، بلکه به‌تدریج برگردانده می‌شوند.
۶- فرمان رجعت، همانند فرمان ظهور از طرف خداوند متعال صادر می‌شود؛ زیرا جز قدرت بی‌نهایت خداوند، کلام قدرتمندی توان آن را ندارد که مردگان را فرمان بازگشت داده و استخوان‌‌های پوسیده را زندگی مجدّد ببخشد.
۷- افرادی که برای انتقام و تنبیه، رجعت می‌کنند، هرگز به میل و اراده‌ی خود بر‌نمی‌گردند، زیرا رجعت برای آن‌ها بسیار ذلت‌بار و سخت است ولی در مورد مؤمنین رجعت اختیاری است. چنانچه در حدیثی از امام صادق (علیه‌السلام) آمده‌ است:
«هنگامی‌که مهدی (علیه‌السلام) قیام کند، مأمورین الهی در قبر به اشخاص مؤمن می‌گویند ای بنده‌ی خدا! مولایت ظهور کرده است، اگر می‌خواهی به او بپیوندی آزاد هستی و اگر بخواهی در نعمت الهی متنعّم بمانی، بازهم آزاد هستی.»

حال که تا حدودی با موضوع رجعت و کیفیت آن در نزد شیعیان و برخی ادیان دیگر آشنا شدید، زمان آن فرارسیده تا به این سؤال مهم پاسخ دهیم که چرا چنین موضوعی برای غربی‌ها تا این حد مهم شده است که در ظرف مدت کوتاهی (حدود 2 سال) چندین فیلم، بازی رایانه‌ای و سریال تلویزیونی با موضوع رجعت توسط آن‌ها تولیدشده است و این روند همچنان ادامه دارد؟

1000px-The Sixth Coffin

اولین اثر مهم در این زمینه انیمیشن ناروتو بود که دریکی از قسمت‌ها که به روایت داستان چهارمین نبرد (نبرد نهایی) نیروهای خیر و شر می‌پرداخت، فردی به نام کابوتو (Kabuto) از یک جادوی ممنوعه به نام Reanimation (این عبارت دستکاری‌شده عبارت تناسخ (Reincarnation) است) استفاده می‌کرد و با این عمل تمامی سران کشته‌شده از نیروهای هر دو گروه خیر و شر را دوباره زنده کرده و آن‌ها را در این جنگ شرکت می‌دهد!
در این انیمیشن چندین مؤلفه مهم و قابل‌بحث در مورد رجعت وجود دارد:
1- این افراد در زمان نبرد نهایی حیات دوباره می‌یابند، درست شبیه به موقعیتی که برای زمان رجعت به کار می‌رود.
2- افراد به حیات بازگشته (رجعت کرده!) همگی دارای حافظه و خاطرات هستند و می‌توانند تمام وقایع را تا زمان مرگ به خاطر آورند.
3- عده‌ای از آن‌ها با به‌کارگیری عبارت "امروز روز تلافی و انتقام فرارسیده" اشاره‌ای مستقیم به هدف اصلی رجعت دارد!
اما در این انیمیشن، چون عامل رجعت فردی پلید معرفی می‌شود، لذا افراد خوبی هم که بدین ترتیب رجعت کرده‌اند به اجبار باید در جبهه شر علیه خیر مبارزه کنند! نکته زمانی جالب‌تر می‌شود که این افراد در برابر دستورهای کابوتو مقاومت کرده و از یاران سابق خود می‌خواهند تا آن‌ها را از بین ببرند! همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این انیمیشن موضوع رجعت به‌خوبی از طرف سازندگان آن درک شده و به صورتی هدفمند تحریف‌شده است. این‌که درنبرد نهایی سران دو گروه خیر و شر به حیات بازمی‌گردند (رجعت می‌کنند) و درنبرد شرکت می‌کنند، تماماً گزاره‌هایی هستند که اصل رجعت را در ذهن مخاطب متبادر می‌کنند.

Akatsuki revived

دومین اثر درخور توجه در این باب، سریالی تلویزیونی با عنوان The Returned است که در سال 2013 توسط کمپانی Haut et Court فرانسه ساخته شد.

image

داستان دریکی از روستاهای فرانسه رخ می‌دهد. در اثر زمین‌لرزه‌ای عجیب، ناگهان عده‌ای از افرادی که سال‌ها پیش جان خود را ازدست‌داده بودند به شکل اسرارآمیزی زنده شده و به خانه‌های خود بازمی‌گردند. این درحالی‌که است که همه آن‌ها با همان کالبدهای اصلی خود (همه زخم‌ها و اثراتی که منجر به مرگ آن‌ها شده روی بدن‌ها وجود دارد) و همان سن و سال زمان مرگ به حیات بازگشته‌اند! هیچ‌یک از این افراد از چگونگی رجعت خود اطلاعی ندارند و بازگشت خود را بیداری در ناکجاآباد توصیف می‌کنند و همگی از گرسنگی مفرطی رنج می‌برند و ولع زیادی برای خوردن غذا دارند!
اما در ادامه، عاقبت این بازگشت ناگهانی برای هر دو گروه زنده و مرده چندان خوشایند نبوده و مشکلات حادی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. مشکلاتی نظیر تسویه حساب‌های شخصی و بروز شک‌های عاطفی شدید تنها بخشی از این رویدادها هستند...
در این سریال چندین مؤلفه مهم و قابل‌بحث در مورد رجعت وجود دارد:
1- همه افراد در اثر یک زلزله عجیب به حیات بازمی‌گردند. نظیر این عبارت را می‌توان در برخی احادیث و روایات مربوط به رجعت هم مشاهده کرد.
2- افراد در مکانی جدای از محل دفنشان رجعت می‌کنند.
3- بدن‌های آن‌ها همان کیفیت قبل را داراست و گذر زمان‌بر آن‌ها اثری نداشته است.
4- آن‌ها به‌تدریج و در طول زمان بازمی‌گردند.

poster-for-returned

البته افزودن مواردی از قبیل تسویه حساب‌های شخصی و نبود مشخصه‌هایی دال بر همزمانی این رویداد با زمان ظهور منجی، از مواردی است که در این سریال با قصد و نیت خاصی به آن‌ها توجه شده است؛ اما درنهایت حسی که پس از دیدن این سریال به بیننده منتقل می‌شود، حس ترس و تنفر از پدیده رجعت است.

resurrection-1

رتبه سوم در بین آثار مربوط به رجعت در اختیار سریال تلویزیونی دیگری به نام Resurrection است که در سال 2014 توسط ABC Studios آمریکا تولید و همچنان درحال پخش است.
داستان در مورد روستایی به نام آرکادیا است که در آن رویدادهای عجیب و مرموزی روی می‌دهد. به ناگاه پسربچه‌ای 7 ساله به نام جیکوب (یعقوب) که 32 سال پیش جان خود را در اثر سانحه‌ای از دست ‌داده در شالیزاری در کشور چین به زندگی بازمی‌گردد و در ادامه با کمک یکی از مأموران دولتی، به آرکادیا منتقل می‌شود.
به دنبال جیکوب، کم‌کم افراد دیگری چون کلیب و راچل هم از دنیای مردگان بازگشته و در ادامه شهر با سونامی وحشتناکی از مردگان به حیات بازگشته مواجه می‌شود (برخی از آن‌ها شاید بیش از نیم‌قرن از زمان مرگشان گذشته است!). با رجعت این مردگان زندگی در آرکادیا شکلی دگر پیداکرده و کم‌کم با افشای رازهایی که به‌واسطه مرگ افراد به اسراری مجهول تبدیل‌شده بودند، اوضاع شهر به هم می‌ریزد. مثلاً خیانت فردی که تصور می‌شد مادری فداکار و همسری وفادار بوده فاش می‌شود و یا فردی که در زمان حیات در یک اقدام دزدی بانک ناموفق بوده حالا سعی می‌کند کار ناتمام خود را به پایان برساند و...
در این سریال هم باز چندین گزینه قابل تأمل وجود دارد:
1- همه افراد در مکان‌هایی غیر از محل دفنشان رجعت می‌کنند.
2- همه آن‌ها در همان سن و سال زمان مرگشان هستند.
3- افراد رجعت کرده همگی دارای خاطرات کامل هستند.
4- همه آن‌ها بسیار گرسنه هستند و طمع زیادی به خوردن غذا دارند!

resurrection-2

5- در این سریال آرکادیا نمادی از آرمان‌شهر بیان می‌شود و اولین رجعت کننده جیکوب (یعقوب) معرفی می‌شود و پس از آن به ترتیب کلیب (کالب بن یوفنا) و راچل (راحیل) رجعت می‌کنند که تماماً گذاره های یهود در هجو معنی واقعی رجعت هستند.
6- آن‌ها به‌تدریج و در طول زمان بازمی‌گردند.

rachel

در این سریال هم همچون نمونه های قبلی، رجعت موضوعی بسیار ترسناک و دردسرساز معرفی می‌شود و درنهایت حس انزجار از آن را در پی دارد.

رتبه چهارم هم به فیلمی با عنوان Life After Beth اختصاص دارد. این فیلم که در سال 2014 توسط جف بائنا (Jeff Baena) کارگردانی شده، به موضوع رجعت مردگان و تبعات وحشتناک آن می‌پردازد:

BETH QUAD-HR-page-001

زک، مرد جوانی است که به‌تازگی همسرش بث را از دست داده و از فقدان او به‌شدت رنج می‌برد. او به منظور همدردی با پدر و مادر بث به‌طور منظم از طریق تلفن با آن‌ها در ارتباط است اما پس از مدتی این ارتباط قطع می‌شود و زک نیز عازم منزل آن ها می‌شود تا دلیل عدم پاسخ تلفن‌هایش را جویا شود که در آنجا با صحنه عجیبی روبرو می‌شود. او در خانه پدر و مادر همسرش، بث را زنده می‌بیند! زک که از مشاهده این اتفاق حیرت‌زده شده به سراغ قبر همسرش می‌رود و متوجه می‌شود که قبر او نیز خالی‌شده و جسد وی در آنجا قرار ندارد؛ به همین منظور تصمیم می‌گیرد هر طور که شده به خانه پدر و مادر بث برود تا از ماجرا سر در آورد. با گذشت زمان زک متوجه می‌شود که بث از قبر به بیرون آمده و اکنون به‌صورت یک زامبی زندگی می‌کند و تعادل درست و حسابی روانی هم ندارد...
در اینجا هم رجعت کنندگان انسان‌هایی با خلق‌وخوی وحشی و ماهیت پلید تصویر می‌شوند که فقط ظاهری انسانی دارند.

Life-After-Beth

در این فیلم هم چندین گزینه قابل تأمل را می‌توان یافت:

1- همه رجعت کنندگان خاطرات گذشته خود را به یاد دارند.
2- همه آن‌ها پس از رجعت بسیار گرسنه هستند.
3- با آمدن آن‌ها برخی اسرار مگو فاش می‌شود.

و اما پنجمین مورد کلیپی است که توسط خواننده فاسد Lady Gaga تولید شد و در بخشی از آن‌یک تکنسین رایانه با کمک علم نوین، اجساد درون چهار تابوت را به حیات بازمی‌گرداند. این افراد عبارت‌اند از:

04

حضرت عیسی (ع)، گاندی، جان لنون (خواننده موسیقی راک) و مایکل جکسون!
ترکیب افرادی که در این کلیپ رجعت داده می‌شوند! هم جای تأمل دارد. پیامبر دین مسیحیت، نماینده دین هندو، نماینده موسیقی راک و نماینده موسیقی پاپ! دو دین باستانی در کنار دو دین مدرن!
البته مبحث رجعت در این کلیپ ازلحاظ مفهومی تفاوت‌هایی اساسی با نمونه‌های پیشین دارد و می‌توان آن را بیشتر با پروژه منجی سازی مرتبط دانست. پروژه‌ای که گفته می‌شود در آن قرار است مسیحی دروغین به مردم معرفی شود و به‌عنوان معجزه، احتمالاً رجعت افراد مشهوری چون مایکل جکسون، صدام حسین و بن لادن را در دستور کار داشته باشد! افرادی که همگی مرگی مشکوک داشته و سرنوشت اجساد آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد (البته تفسیر و تحلیل این کلیپ فعلا مد نظر ما نیست و فقط موضوع رجعت نمایش داده شده در آن را پی گیری می کنیم.)

01

02

03

همان‌طور که مشاهده کردید، رسانه‌های غربی و شرقی پس از تخریب چهره منجی، دروغ‌پردازی در مورد وقایع آخرالزمان، مخدوش کردن چهره پیامبران و... این بار باهدف تخریب موضوع رجعت، سعی در ترساندن افکار عمومی از این واقعه الهی دارند و در این راه از تمام قدرت و امکانات خود به‌خوبی بهره‌برداری می‌کنند. در چنین آشفته‌بازاری به نظر می‌رسد که اطلاع‌رسانی صحیح رسانه‌ای در مورد موضوع رجعت و کم و کیف آن، به همراه ارائه تحلیلی درست از آنچه رسانه‌های مغرض غربی و شرقی از طرح موضوع رجعت به این شکل دنبال می‌کنند، تنها راه مبارزه با هجمه عظیم به پا شده باشد.


- لینک کوتاه این مطلب

» محمود بلالی / vgpostmortem.ir
تاریخ انتشار:26 اسفند 1393 - 19:48

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد