اسلام بعد از ظهور امام زمان چه جایگاهی دارد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
اسلام بعد از ظهور امام زمان چه جایگاهی دارد؟

آنچه از آیات قرآن[۱] به دست می‌آید این است که اسلام بر تمام ادیان غالب خواهد شد و در زمین مستقر و پابرجا می‌شود. تصریح بسیاری از روایات[۲] نیز این است که در زمان ظهور موعود دین اسلام، همه کره زمین را فرا می‌گیرد و بر همه ادیان جهان پیروز خواهد گردید.
پس از ظهور آن حضرت، همه چیز پیشرفت می‌کند؛ مثلاً درهای دانشِ بی‌کران الهی به روی او گشوده می‌شود آن هم نه‌تنها به آن اندازه که بر پیامبران و اولیا گشوده شد، بلکه بیش از سیزده برابر آنچه آنان از دانش بهره داشته‌اند. مردم نیز استقبال بیشتری به فراگیری دانش نشان خواهند داد. در حکومت مهدی علیه‌السلام مردم به‌طور بی‌سابقه‌ای به اسلام روی خواهند آورد و روزگار خفقان و سرکوب دین‌داران و ممنوعیت مظاهر اسلامی به سر آمده، در همه‌جا آوای اسلام طنین‌انداز خواهد شد و  آثار مذهب تجلی می‌کند.
به‌طور کلی می‌توان گفت: یکی از دغدغه‌های حکومت‌ها جلب رضایت عمومی بوده، ولی به خاطر ضعف‌های بسیاری که در اداره مجموعه‌ها وجود داشته، چنین رضایتی حاصل نشده است. از ویژگی‌های اساسی حکومت موعود همین است که همه افراد و اجتماعات بشری آن را قبول دارند و نه‌تنها همه اهل زمین، بلکه دیگر موجودات نیز از آن حکومت الهی و فرمانروای عدل‌گستر راضیند.
پیامبر اسلام فرمود: «شما را بشارت می‌دهم به مهدی... اهل آسمان و زمین از او راضی هستند. چگونه ممکن است کسی از حاکمیت او ناراضی باشد و حال آنکه برای همه جهانیان روشن می‌شود که صلاح امر بشر و سعادت او در همه جنبه‌های مادی و معنوی تنها در سایه حکومت الهی آن حضرت است».[۳]
پس می‌توان گفت که در چنین موقعیتی طبعاً استقبال و پذیرش مردم به مظاهر و شعارهای دینی بی‌سابقه خواهد بود.

پی‌نوشت‌ها
۱. توبه: ۳۳؛ نور: ۵۵.
۲. الملاحم و الفتن، سیدبن‌طاووس، باب۱۷۸، ص۱۷۳؛ منتخب‌الاثر، لطف‌الله صافی، ۲۹۴ـ۱۶۰؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۴۰.
۳. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۱، ص۸۱.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:10 فروردین 1394 - 1:17

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد