تحلیل بر بازی Dying Light / حکایت نوری که می خواهند با دهان خاموش کنند! +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)

گسترش روز افزون گرایش به اسلام در کشورهای غربی، نشان دهنده این واقعیت است که پروژه اسلام هراسی غرب در نهایت به شکست خواهد انجامید و سرانجام این اسلام است که فاتح قلب های مردم جهان خواهد شد. حقیقتی که غرب را بر آن داشته تا برای مقابله با گسترش تفکرات اسلامی در کشورهای تحت نفوذ خود، تمام قد وارد میدان شده و برای تغییر دیدگاه مردم عامه، توهمات کینه جویانه خود را در قالب های مختلف (رسانه ای و غیر رسانه ای) به جهانیان القاء کرده و در نهایت، وجود اسلام و مسلمانان را برای صلح و بقای جوامع بشری خطرناک معرفی کند!


در همین راستا، در سال های اخیر، تحرکات رسانه ای زیادی را از طرف جبهه غربی شاهد هستیم که طی آن به شدت سعی شده تا به عناوین مختلف، ماهیت وجودی زامبی ها را به مسلمانان پیوند داده و به دنیا اینگونه القاء کنند که خطر مسلمانان کم از خطر زامبی ها نیست و برای مقابله با آن ها باید بسیج عمومی تشکیل داده و وارد جنگی سخت و طولانی مدت شد!
وجود همین منطق سخیفانه و کینه جویانه نسبت به اسلام بود که باعث شد نظامیان آمریکایی در کشورهای عراق و افغانستان دست به جنایات وحشتناک علیه مسلمان بزنند و در ادامه این حرکت، در کشورهایی مانند میانمار، سوریه، تونس، لیبی، بحرین و... نیز شاهد اعمال وحشیانه ترین خشونت ها ضد مسلمانان باشیم.
البته این تحرکات تنها به دنیای واقعی اختصاص ندارند و در دنیای مجازی هم شاهد پیدایش چنین تحرکات ضد اسلامی و کینه جویانه غربی هستیم.
به عنوان مثال، می توان به بازی رایانه ای Dying Light که چندی پیش توسط استودیوی بازی سازی Techland تولید و توسط کمپانی Warner Bros به بازار عرضه شد، اشاره کرد.

06

داستان بازی با نگاهی کلیشه ای و پسا آخر الزمانی روایت می شود و محوریت همه وقایع آن، شهری به نام حرّان (Harran) است. در مورد نام این شهر و علت انتخاب آن، بحث های زیادی در فضای مجازی شکل گرفته، تا حدی که سازندگان بازی برای پایان دادن به این بحث ها در سایت رسمی خود ادعا کرده اند که استفاده از این نام و سایر اسامی موجود در بازی و شباهت آن ها با اسامی مکان ها و اشخاص واقعی کاملاً تصادفی بوده و هیچگونه عمد و توهینی در کار نبوده است!
اما علی رغم تمام تلاش های آن ها در انحراف اذهان عمومی از واقعیت نهفته در پس این نام ها، با کمی جستجو در تاریخ، می توان پرده از رازی بزرگ برداشت و دروغ بودن این ادعاها را ثابت کرد.

07

شهر حرّان (با دیکته خاصی که در بازی به آن تأکید شده) در واقع نام شهری باستانی در استان اورفه در جنوب شرقی ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه است. بنا به گفته برخی از مورخین از جمله یاقوت حموی (کتاب معجم‌البلدان) و احمدبن‌عبدالوهاب نویری (نهایة الارب‌فی فنون‌الادب، ج۱۹، ص۱۵۷)، حرّان نخستین شهری بود که پس از طوفان نوح بنا شد. برخی دیگر معتقدند که این شهر ۲۷۵ سال پس از طوفان نوح یا پس از بنای شهر بابِل به دست هاران‌بن تارح‌بن ناحور، برادر حضرت ابراهیم (ع) و پدر لوط نبی (ع)، احداث شده است.
حمداللّه مستوفی، احداث آن را به اَرفَخَشَد، فرزند سام‌ بن نوح، نسبت داده و به گفته ابن‌عبری، قینان‌بن ارفخشد آن را به نام پسر خود، حرّان، بنا کرده است.
ابن‌جبیر در سفرنامه خود، به مکان با صفایی در سه فرسنگی حرّان اشاره کرده که عبادتگاه حضرت ابراهیم بوده و درباره شهر حرّان نوشته که شهری بزرگ و دارای مدرسه، چندین مسجد، بیمارستان و حصاری محکم است. به گفته وی، اهالی آنجا نرم‌خو و فقیر نوازند. بازارهای شهر دارای سقف چوبی هستند و در کنار بازار اصلی شهر، مسجد جامع شهر با 19 در، واقع شده است.

01

شهر حرّان، همزمان با فتح شهرهای جزیره در دوران خلافت عمربن خطّاب، در فاصله سال های ۱۷ تا ۱۹ هجری، به دست عیاض ‌بن غنم گشوده شد (برخی منابع فتح جزیره را در سالهای ۱۷ و ۱۸ ثبت کرده‌اند).
در اوایل سال ۶۷، ابراهیم‌بن مالک اشتر (سردار سپاه مختاربن عبید ثقفی) پس از تسلط بر شهرهای جزیره، حکومت حرّان را به حاتم‌بن نعمان باهلی سپرد.
شهرت جاودانی این شهر به سبب فلاسفه و دانشمندانی است که در دوران اسلامی از آن برخاستند که از نامدارترین آن ها می توان به ثابت بن قره و فرزندان و نوادگان او و بتانی اشاره کرد.
این نام تا آغاز سده 9 روی این شهر باقی بود و پس از آن که ترکان عثمانی آنجا را بدست آوردند، آن را ارفا (اورفه) نامیدند که تحریف نام عربی رها است. حرّان در سال ۵۳ پ. م محل درگیری سهمگینی میان لشکریان ایران و روم بوده که در این جنگ سورنا فرمانده سپاه ایران با ۱۰۰۰۰ نیرو موفق به شکست کراسوس فرمانده سپاه روم با ۴۲۰۰۰ نیرو می‌شود که این جنگ آغاز جنگ‌های ۷۰۰ ساله میان ایران و روم بوده است.

برخی از مورخین مانند محمد بن جریر طبری (تاریخ طبری، بیروت، ج۱، ص۲۳۳) و ابن‌اثیر (الکامل فی التاریخ، ج۱، ص۹۴) این شهر را زادگاه حضرت ابراهیم (ع) یا محلی دانسته‌اند که وی از اور یا بابل به آنجا هجرت کرد. حرّان به شهر انبیا نیز معروف بوده و پیامبرانی چون نوح، ابراهیم، یعقوب، اسحاق و عیسی علیهم‌السلام مدتی در آن اقامت کردند.

02

می بینید که بر خلاف ادعای سازندگان بازی، انتخاب نام این شهر نه تنها اتفاقی نبوده، بلکه با توجه به سابقه بالای مذهبی و به خصوص تاریخ اسلامی آن، سوژه مناسبی برای دستیابی سازندگان بازی به اهداف پلیدشان بوده است.
در Dying Light، بازیکن در نقش کایل کرین (Kyle Crane) مأمور آمریکایی سازمان امداد جهانی ایفای نقش می کند و وظیفه دارد تا با ورود به شهر حرّان، شخصی به نام قدیر سلیمان (Kadir Suleiman) را پیدا کرده و اطلاعات مسروقه در مورد ویروسی که عامل تبدیل مردم شهر حرّان به زامبی شده را از وی پس بگیرد!

04

توجه داشته باشید که در این بازی، واژه زامبی معادل مسلمان به کار رفته، لذا می توان داستان را اینطور نیز تعریف کرد که کرین مأموریت دارد تا سلیمان که عامل مسلمان شدن مردم شهر حرّان است را پیدا کند و او را مورد بازجویی قرار دهد!
باز هم در یک بازی رایانه ای شاهد استفاده از نام سلیمان برای شخصیت منفی بازی هستیم. استفاده منفی از این نام پس از موفقیت های چشمگیر سردار قاسم سلیمانی در جبهه های مختلف نبرد علیه برنامه های غرب رونق گرفت و این روزها این نام برای غربی ها حکم یک کلیدواژه را پیدا کرده است. برای نمونه، استفاده ابزاری از این نام می توان به حضور سلیمان در بازی Battlefield 3 اشاره کرد. در آنجا، سلیمان تروریستی خطرناک و خشن معرفی می شد که فقط به اهداف خود فکر می کرد و برای دستیابی به آن ها همه چیز و همه کس را قربانی می کرد! حال ببینیم که سلیمان در این بازی چه نقشی دارد و آیا باز هم از همان الگوی کلیشه ای در اینجا هم بهره گرفته شده یا خیر؟

11

با همین دیدگاه است که سلیمان به عنوان رهبر گروهی شورشی (و مسلمان- با توجه به نام و فامیل وی) فردی بی رحم و غیرقابل اعتماد نمایش داده می شود که حتی علیه مردم خود اقدام کرده و با همکاری گروهی آمریکایی! به منظور بررسی تأثیر ویروس روی انسان ها، آن را در شهر پراکنده است.
با توجه به پیشینه شهر حرّان و استفاده ابزاری سازندگان بازی از اسامی مسلمانان (رحیم آلدمیر، حسن سلیمان، طاهر، امیر قریشی، عمر، داوود، کریم)، پیش بینی می شد که بخواهند نهایت کینه و عداوت خود نسبت به مسلمانان را نشان دهند و برای این منظور، از زامبی های محجبه و تصاویر روحانیت (به خصوص روحانیونی که عمامه هایی به سبک روحانیون ایرانی ها بر سر دارند و از قضا سید هم هستند!) نیز در بازی استفاده کردند. البته لازم به ذکر است که پس از نمایش تریلرهای اولیه این بازی و شروع موج اعتراضات مسلمانان به وجود زامبی های محجبه، Techland در نسخه نهایی و قابل عرضه، مجبور به حذف آن ها شد. اما با وجود این کار، باز هم چیزی از اقدامات پلید و مضامین بیش از حد ضد اسلامی آن کاسته نشده است.

10

به طور مثال، در همین نسخه نهایی عرضه شده، تصاویر تلویزیونی ای وجود دارند که در بخشی از آن ها عبارت A good zombie is a dead zombie (یک زامبی خوب، یک زامبی مرده است) به چشم می خورد.
در استفاده از این جمله، شیطنتی نهفته که با کمی دقت در آن می توان به عمق کینه سازندگان بازی نسبت به اسلام پی برد و از چگونگی جنگ رسانه ای غرب علیه اسلام آگاه شد.
زامبی خوب!، سوال این است که مگر در بین زامبی ها خوب و بد هم وجود دارد که این جمله به آن اشاره دارد؟! یا شاید این جمله در واقع به منظور دیگری به کار رفته است؟

05

برای درک موضوع، توجه شما را به مسئله مهمی که در ابتدا به آن اشاره کردم، جلب می کنم. گفتیم که غرب سعی دارد تا با کنار هم قرار دادن واژه زامبی و اسلام و یکی نشان دادن آن دو با هم، به پروژه اسلام هراسی جهانی خود از طریق نفوذ رسانه ای دامن بزند. این موضوع زمانی جدی تر می شود که می بینیم آن ها حتی از کوچکترین فرصت ها برای رسیدن به اهداف شوم خود بهره می برند. به عنوان مثال، یکی از مشهورترین شعارهای ضد اسلامی غرب را می توان شعار Only good Muslim is a dead Muslim، (مسلمان خوب، فقط مسلمان مرده است!) دانست. حال بیایید جای کلمه مسلمان را با زامبی عوض کنید تا موضوع برای شما هم روشن شود.
می بینید که چطور سازندگان اهداف اسلام هراسی خود را در قالب یکی نشان دادن زامبی ها با مسلمانان به دنیا القا می کنند؟! آیا به نظر شما این تطابق و این همه نماد موجود در این بازی اتفاقی در یکجا جمع شده یا حتماً هدفی شوم در پشت آن نهفته است؟ آیا هنوز هم باید با دید سرگرمی صرف به بازی های رایانه ای نگاه کرد و از طبعات منفی احتمالی آن ها غافل بود؟



- لینک کوتاه این مطلب

» محمود بلالی / vgpostmortem.ir
تاریخ انتشار:14 فروردین 1394 - 1:06

نظر شما...
    • مهمان عباس

      اصن باورم نمیشه من عاشق این بازی ام از بچگی هم باهاش خاطره دارم. ولی باورم نمیشه توهین به اسلام میکنن. تکلند مال لهستانه عجیبه. خیلی جا خوردم. خودمم قبلا به اسم های شخصیتا توجه کردم تعجب کردم که اسماشون اسمای مسلموناس البته ربطی هم نداره چون بیشتر دوستای ما تو بازی مسلمون هستن دلیل نمیشه که بگیم ضد اسلامه. چون بعضی سکانسای بازی از دوستای مسلمونش دفاع میکنه. ولی خدا میدونه چی پست این بازیه. من خیلی این بازیو دوست دارم????????????????
    • M

      ببند بابا ...فعلا که اسلامگرایان افراطی دنیا رو دارن نابود میکنن ...نمونه کرونا
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد