آیا با توجه به شرایط کنونی جهان، زمینه‌ها و شرایط برای ظهور امام مهدی(عج) آماده است؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا با توجه به شرایط کنونی جهان، زمینه‌ها و شرایط برای ظهور امام مهدی علیه‌السلام آماده است؟

برای تحقق امر فرج حضرت ولی عصر علیه‌السلام باید دست‌کم چهار شرط فراهم باشد.[1] دو شرط از شروط چهارگانه تحقق یافته است؛ دین مقدس اسلام که دربردارنده طرح و برنامه حرکتی امام زمان است و همچنین وجود مقدس امام مهدی علیه‌السلام که رهبرِ قیامِ بزرگِ جهانی است و در سال ۲۵۵ هـ.ق. به دنیا آمد. امّا تشخیص اینکه آیا سایر شرایط فراهم شده و جهان، آماده پذیرش و ظهور آن امام شده یا خیر، امری مشکل و به بیان دقیق‌تر، از دسترس علم بشری بیرون است.
حقیقتاً ما نمی‌‎دانیم که شمار یاران امام زمان کامل شده است یا نه. ما در شرایط کنونی جهان، امیدوار ظهور امام مهدی علیه‌السلام و نجات مظلومان هستیم؛ ولی نمی‌دانیم آیا مردم، به‌راستی آمادگی پذیرش آن حضرت و عدل فرا‌گیر او را دارند و در راه اعتلای دین و برقراری احکام نورانی آن، حاضر به همکاری و فداکاری هستند یا خیر. به نظر می‌‎آید اظهار نظر قطعی دراین‌باره، صحیح نباشد. آنچه برای ما بسیار مهم و کاربردی است، شناخت وظیفه و حرکت صحیح در جاده انتظار است. ما باید کردار خود را اصلاح کنیم و در وفای به عهدی که با خدا بسته‎ایم، ثابت قدم باشیم. حضرت مهدی علیه‌السلام در نامه خود به شیخ مفید چنین نوشته است: «اگر شیعیان ما، در اجتماع به وفای عهد خود پایدار بودند، ظهور به تأخیر نمی‌‎افتاد».[2] نیز برای ظهورش دعای فراوان، بکنیم؛ چراکه آن حضرت فرمود: «اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج؛ برای تعجیل فرج، بسیار دعا کنید».[3]

پی‌نوشت‌ها
۱. این چهار شرط عبارتند از: ۱. قانون جامع؛ ۲. رهبر آگاه و توانمند؛ ۳. پذیرش عمومی؛ ۴. یارانی که برای به ثمر رساندن اهداف رهبر خود آماده جان‎فشانی باشند.
2. بحارالأنوار، ج53، ص177.
3. بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱81.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:17 اردیبهشت 1394 - 3:03

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد