(بسم الله الرحمن الرحیم)
در زمان غیبت كبرا كه غیبت تام و كامل است، فلسفه و حكمت غیبت اقتضا میكند كه هیچكس با امام ارتباط دائم و اختیاری نداشته باشد؛ همانگونه كه آن حضرت در آخر عمرِ نایب چهارم خود به او فرمود: «از این پس، كسی را جانشین خود قرار مده؛ زیرا دوران غیبت كبرا شروع شده و...».[۱]
بنابراین، در دوران غیبت كبرا، هیچكس به اراده و خواست خود به حضرت دسترسی ندارد. به عبارت دیگر، حضرت تحت اراده و خواسته هیچكس به جز خداوند نیست. اگر خدا بخواهد، بهجهت مصالحی از جمله پیشگیری از خطا، رفع شبهه و... ممکن است حضرت با فرد یا افرادی تماس گیرد و خود را به آنها نشان دهد و با آنان سخن گوید و احیاناً پیامی به آنها برساند، اما این ارتباط یك سویه بوده و فقط در اختیار حضرت است نه دیگران.
این قاعده عمومیت دارد و شامل نواب عام (فقهای جامعالشرائط) نیز میشود. البته حضرت حجت علیهالسلام به نایب یا نایبان عام خود عنایت ویژهای داشته است.
پینوشتها
۱.کمالالدین، شیخ صدوق، ص۵۱۶، ح۴۴.
آیا نواب عام امام عصر، در زمان غیبت کبرا با آن حضرت ارتباط دارند؟
در زمان غیبت كبرا كه غیبت تام و كامل است، فلسفه و حكمت غیبت اقتضا میكند كه هیچكس با امام ارتباط دائم و اختیاری نداشته باشد؛ همانگونه كه آن حضرت در آخر عمرِ نایب چهارم خود به او فرمود: «از این پس، كسی را جانشین خود قرار مده؛ زیرا دوران غیبت كبرا شروع شده و...».[۱]
بنابراین، در دوران غیبت كبرا، هیچكس به اراده و خواست خود به حضرت دسترسی ندارد. به عبارت دیگر، حضرت تحت اراده و خواسته هیچكس به جز خداوند نیست. اگر خدا بخواهد، بهجهت مصالحی از جمله پیشگیری از خطا، رفع شبهه و... ممکن است حضرت با فرد یا افرادی تماس گیرد و خود را به آنها نشان دهد و با آنان سخن گوید و احیاناً پیامی به آنها برساند، اما این ارتباط یك سویه بوده و فقط در اختیار حضرت است نه دیگران.
این قاعده عمومیت دارد و شامل نواب عام (فقهای جامعالشرائط) نیز میشود. البته حضرت حجت علیهالسلام به نایب یا نایبان عام خود عنایت ویژهای داشته است.
پینوشتها
۱.کمالالدین، شیخ صدوق، ص۵۱۶، ح۴۴.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:4 خرداد 1394 - 2:55
مطالب مرتبط...
نظر شما...