آیا اوضاع جهان پیش از ظهور، پیش‌بینی شده است؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آیا اوضاع جهان پیش از ظهور، پیش‌بینی شده است؟

در احادیث فراوانی، پیش‌گویی‌های بسیاری درباره اوضاع جهان پیش از ظهور امام زمان شده است، تمامی آنها حاکی از آن است که دنیا پیش ازظهور حضرت مهدی علیه‌السلام، به کانون وحشت و بدبختی مبدّل خواهد شد و مردم دچار سردرگمی، حیرت و گرفتاری‌ها می‌شوند که هرگز از آنها رهایی نمی‌یابند. جهان پیش از ظهور آن حضرت، دچار جنگ‌های بسیار سخت و ویران‌کننده خواهد شد، به‌گونه‌ای که همه ملّت‌ها با یکدیگر درگیر می‌شوند.
بنابر روایات، در این جنگ‌ها از هر هفت‌نفر، پنج‌نفرشان کشته می‌شود، یهودیان و مسیحیان با هم به دشمنی برمی‌خیزند و در نابودی یک‌دیگر ازهیچ تلاشی دست برنمی‌دارند؛ طغیان تمام شهرها وکشورها را فرامی‌گیرد؛ شورش‌های پی‌درپی، بر موج وحشت می‌افزاید. بیشتر دانشمندان و پاسداران دین، در اثر امر به معروف و نهی ازمنکر، به قتل می‌رسند. شرق و غرب با هم می‌جنگند[۱] و عرب و عجم با یک‌دیگر، اختلاف پیدا می‌کنند.[۲]  
از سوی دیگر، تأثیر این اختلافات و جنگ‌های خانمان‌سوز، چیزی جز قحطی و بیچارگی و فقر و بدبختی نخواهد داشت. حمله ملخ‌ها به مزارع، رعد و برق و طوفان، موجب ویرانی شهرها و روستاها می‌شود.
بیماری‌های بدون درمان؛ همانند طاعون[۳]  و دیگر بیماری‌های ناشناخته، هر روز عده‌ای را به کام مرگ می‌فرستد. مردم فرسنگ‌ها از معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت، فاصله خواهند گرفت.
بنابر روایات، بازار دین رونق خود را از دست می‌دهد و مردم، نماز را به دست فراموشی خواهند سپرد. در امانت خیانت می‌کنند، دروغ را حلال خواهند شمرد، رباخواری دامن بیشتر مردم را فرامی‌گیرد، رشوه‌خواری زیاد می‌شود، مردم دین را به دنیا خواهند فروخت، مردم به ستم‌کردن افتخار می‌کنند. پیش از ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام، حاکمان فاجر، وزیران ظالم، سرشناسان خائن و قاریان قرآن، فاسق هستند... دروغ‌گو را تصدیق می‌کنند و خائن را امین می‌شمرند، زنان خود را شبیه مردان و مردان خود را شبیه زنان می‌کنند.[۴]  

پی‌نوشت‌ها
۱. بشارةالاسلام، نزار حسن، ص۲۸.  
۲. الزام الناصب، علی یزدی حائری، ص۲۸۸.  
۳. بشارة الاسلام، نزار حسن، ص۲۸.  
۴. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۱۹۳. 

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:10 خرداد 1394 - 2:43

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد