بر اساس روایات، امام زمان و یارانش بعد از ظهور با چه اسلحه‌ای نبرد می‌کنند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
بر اساس روایات، امام زمان و یارانش بعد از ظهور با چه اسلحه‌ای نبرد می‌کنند؟

آنچه در متن روایات آمده این است که حضرت و یارانش با شمشیر قیام می‌کنند و غیر از «سیف؛ شمشیر» چیز دیگری بیان نشده است.[۱]
اما اینکه منظور از شمشیر چیست، چند نظر وجود دارد:
1. منظور از شمشیر، قیام مسلحانه است و شمشیر کنایه از جنگ و مبارزه است و سلاح خاصی مدّ نظر نیست؛ بنابراین، امام زمان در هر زمان ظهور کند، با ابزار آن زمان جنگ خواهد کرد؛[۲]
2. منظور، شمشیر معمولی است؛ زیرا قبل از ظهور، تمام سلاح‌های پیشرفته در اثر جنگ‌های فراوان از بین می‌روند و چیزی جز سنگ و چوب و شمشیر نمی‌ماند و یا در سایه پیشرفت عقل بشر خود انسان‌ها سلاح‌ها را نابود می‌کنند و چیزی جز سلاح سرد نمی‌ماند.
3. منظور، شمشیر معمولی است؛ یعنی خود حضرت، شمشیر پیامبر یا امیرالمؤمنین علیه‌السلام را همراه دارد؛ بنابراین از سلاح‌های کشتار جمعی ـ که همه را با هم از بین می‌برد و نظامی و غیرنظامی نمی‌شناسد ـ استفاده نمی‌کند و این خود نشان عدالت ایشان است.
اما اینکه چگونه می‌توان با شمشیر در مقابل سلاح‌های پیشرفته مبارزه کرد، دو احتمال وجود دارد:
۱. معجزه؛ یعنی قدرت اصلی حضرت، قدرتی معنوی و فوق طبیعی است؛ چنان‌‌که در روایات آمده که هر جا حضرت حرکت کند قبل از ایشان ترس بر آ‌نجا مستولی شده، کسی جرأت کاری را نمی یابد؛ بنابراین، با آنکه سلاح‌ها وجود دارد کسی جرأت به کارگیری آن را نمی یابد.
۲. به‌طور طبیعی؛ یعنی با آنکه سلاح‌ها وجود دارد، ولی به کارگیری آن به سوخت (نفت و بنزین) احتیاج دارد و در آن زمان این سوخت‌ها از دسترس بشر خارج می‌شود؛ بنابراین اساساً حضرت به سلاح‌های مدرن احتیاجی نخواهد داشت.[۳]

پی‌نوشت‌
۱.کافی، کلینی، ج۱، ص۴۰۸؛ کمال‌الدین، شیخ صدوق، ص۳۲۲؛ الغیبة، شیخ طوسی، ص۴۶۷؛ در مورد یاران: کمال‌الدین، صص۶۷۱ـ۶۷۳؛ الغیبة، نعمانی، ص۴۰.
۲. حکومت جهانی مهدی، آیت الله مکارم شیرازی، ص۲۵۱.
۳. قیام جهانی حضرت مهدی موعود با شمشیر و امثال آن، مهدی فقیه ایمانی، صص ۱۱ـ۱۷؛ شناخت زندگی بخش، ابراهیم شفیعی سروستانی، ص ۱۴۴.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:2 تیر 1394 - 3:47

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد