بازی رایانه‌ای برای پیش بینی عاقبت توافق هسته‌ای/ تل آویو، نوسترآداموس می شود

(بسم الله الرحمن الرحیم)
پایگاه اینترنتی Defense News در مطلبی به قلم باربارا اوپال-روم درباره تهدید سایبری علیه توافق با ایران نوشت:
"یک بازی رایانه ای شبیه سازی بین المللی که روز دوشنبه در اسرائیل انجام شد، نشان داد که چگونه یک حمله سایبری با هدف بی اعتبار کردن ایران می تواند در نهایت توافق هسته ای قریب الوقوع میان تهران و قدرت های دنیا را به خطر بیندازد."
دانشگاه رزمایش های استراتژیک تل آویو برای مقابله با تأثیرات واقعی ضرب الاجل 30 ژوئن که مذاکره کننده های 1+5 تعیین کرده اند، این بازی رایانه ای را شبیه سازی کرد. سناریوی این بازی را آزمایشگاه شبیه سازی و رزمایش های جنگی استراتژیک تل آویو (SIMLAB) تعریف کرده و این بازی با انتشار آنلاین اسناد حساس افشا شده از سوی کمیته منتخب سنای آمریکا آغاز می شود.

01

بازی رایانه‌ای برای پیش بینی عاقبت توافق هسته‌ای
در این بازی یک پیمانکار سابق سازمان اطلاعات آمریکا چندین سند شامل شواهدی درباره تأسیسات جدید غنی سازی در ایران -که تهران تلاش کرده بود آن را از مذاکره کننده های 1+5 پنهان کند- را علنی می کند. سند دیگر حاکی از آن است که رهبر ایران خواستار افزایش فعالیت های سایت مورد نظر به منظور دست یابی به بمب اتمی در مدت شش ماه آینده شده است. این در حالی است که در این سند جزئیاتی در مورد پیشروی ارتش روسیه در شرق اوکراین نیز وجود دارد.

PetroPoroshenko

بر اساس این سناریو هر چند ایران و روسیه این اسناد را ساختگی و غیر واقعی می دانند، اما فرانسه اعلام می کند که توافق با ایران را امضا نخواهد کرد و در برابر لغو تحریم ها علیه ایران مقاومت خواهد کرد (فرانسه همچنان نقش پلیس بد را بازی می کند)
پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین هم از اتحادیه اروپا و ناتو درخواست می کند برای دفاع در برابر روسیه به اوکراین کمک کنند.

Nat

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در مکالمه ای تلفنی با باراک اوباما از وی می خواهد که بلافاصله پای خود را از توافق هسته ای بد با کشور فریبکار، حامی تروریسم بین المللی و به دنبال سلاح هسته ای عقب بکشد!
در ضمن بر اساس این سناریو، در واشنگتن سازمان های جاسوسی همزمان در تکاپو هستند تا صحت این اسناد را اثبات کنند.
سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا علناً هشدار می دهد که اگر تهران تأسیسات هسته ای اعلام نشده فعالی داشته باشد، آمریکا مذاکرات را متوقف و تحریم های بیشتری را علیه این کشور وضع خواهد کرد.

RICE

در مدت سه ساعت از زمان بازی -که هر ساعت نمایشگر یک روز کامل دیپلماسی شدید، موضع گیری های نظامی و پوشش بدون توقف رسانه های سنتی و شبکه های اجتماعی به حساب می آید- کارشناسان نتیجه گیری می کنند که اکثر فعالان دنیا معتقدند روسیه در آستانه جنگ با غرب قرار دارد و توافق هسته ای ایران در آستانه شکست است.
در چنین شرایطی، اسرائیل وارد معرکه شده و سعی می کند تا کنترل اوضاع را در دست گیرد. ارتش اوکراین با کمک تکنولوژی حمله سایبری اسرائیل، اقدام به سرنگونی یک جنگنده روسی می کند. با این اتفاق، جرقه های جنگ میان دو کشور زده می شود، اما در نهایت جامعه جهانی موفق به کنترل اوضاع شده و از بروز جنگ جلوگیری می کنند. با این حال، آن ها موفق نمی شوند جلوی حوادثی را که به شکست توافق 1+5 با ایران منجر می شود را بگیرند.
سرانجام در این بازی رایانه ای، بازیکن ها متوجه می شوند که اسناد تصدیق کننده وجود تأسیسات هسته ای مخفی در ایران همگی ساختگی بوده اند و پیمانکار آمریکایی که این اسناد را افشا کرده نیز فریبکاری کرده است. در ضمن، مشخص می شود که تأمین کننده هزینه عملیات سایبری اوکراین-اسرائیل علیه روسیه نیز کشور قطر بوده و این موضوع اوضاع را پیچیده تر و وخیم تر می کند.

02

در پایان این پروژه شبیه سازی، آدی درور، مدیر پروژه توضیح داد که شبیه سازی روز دوشنبه نشان داد که هنوز مخالفان توافق جامع هسته ای با ایران معتقدند می توان جلوی این توافق را گرفت. به گفته وی، بر اساس سناریوی این رزمایش، ایران با بازرسی از این تأسیسات ادعایی مخالف است و این موضوع باعث بروز بحران در اعتمادسازی می شود. وی معتقد است که بر اساس شواهد به دست آمده از این شبیه ساز، عواقب عدم توافق با ایران می تواند بسیار گسترده و پیچیده باشد.


- لینک کوتاه این مطلب

» محمود بلالی / vgpostmortem.ir
تاریخ انتشار:13 تیر 1394 - 0:08

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد