هر آنچه در عالم دنيا هست، باطني دارد؛ زيرا دنيا تنزليافتهٴ عوالم بالاست، هر چه در عالم دنياست نمونهاي است از آنچه در عالم معناست. احكام و قوانين الهي هم كه در دنيا به صورت دين و دستورات عبادي ظهور كرده اسرار و باطني دارند.
عبادت، كه به عنوان هدف آفرينش انسان تعيين شده است، حكمتي دارد؛ حكمت عبادت غير از آداب و احكام آن است. احكام عبادات واجباتي است كه در كتابهاي فقهي بيان شده است. از قبيل اينكه وضو چگونه بايد انجام بگيرد؟ نماز چگونه بايد خوانده شود؟ واجبات نماز چيست؟ اركان نماز كدام است و....
نيز عبادات آدابي دارد كه تعدادي از آنها را كتابهاي فقهي به نام مستحبات و مقداري ديگر را كتابهاي اخلاقي بيان ميكند. قسمت سوم، حكمت عبادت است. و انسان با سرّ عبادت محشور ميشود
به ما گفته اند آن حكمت را فرا بگيريد و بدانها عمل كنيد. نماز خواندن و روزه گرفتن و وضو ساختن و ديگر تكاليف از احكام الهي است. در ضمن عمل به هر يك از احكام بايد در صدد پي بردن به حكمت نهايي آن نيز باشيم.