ویژگی‌های زمینه‌سازان ظهور چیست؟!

(بسم الله الرحمن الرحیم)

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، اطاعت محض از خداوند و اولیاء او را صفت بارز زمینه سازان ظهور دانست و گفت: احتمال اینکه مراد از دولت زمینه‌‏ساز ظهور، انقلاب اسلامی ایران باشد زیاد است.

 

انقلاب بزرگ حضرت مهدی(عج) همچون دیگر انقلاب‏ها، بدون مقدمه و زمینه‌سازی پدید نمی‏آید؛ بلکه در آستانه ظهور، حرکت‏هایی شکل می‏گیرد که زمینه را برای قیام آن حضرت فراهم می‏آورد. این سلسله قیام‏ها و انقلاب‏ها که از سوی حق پویان صورت می‏گیرد بر اساس آنچه در بعضی از روایات آمده، زمینه را برای حرکت جهانی حضرت مهدی(عج) آماده می‌کند.

به همین جهت، گفت‌وگوی مشروحی با حجت‌الاسلام خدامراد سلیمیان استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد ویژگی‌های زمینه‌سازان ظهور و لزوم آمادگی شیعیان برای یاری آن حضرت انجام داده‌ایم که متن آن از نظر می‌گذرد.

 

یاری امام زمان(عج) نیازمند فراهم ساختن مقدمات و زمینه‌هایی است

حجت‌الاسلام سلیمیان در ابتدای این گفت‌وگو ضمن تبیین اهمیت آمادگی مومنان برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) اظهار داشت: یکی از سفارش‌های اساسی قرآن به مؤمنان در برابر دشمنان، حفظ آمادگی آنان است. از این رو آمادگی‌‌های مناسب هر عصر برای یاری حق در برابر باطل، امری اساسی است.

وی افزود: قیام جهانی حضرت مهدی(عج) برای برپایی حکومت شایستگان بر اساس عدل و قسط است و نصرت آن امام بزرگوار، امری لازم و ضروری است البته این یاری، نیازمند فراهم ساختن مقدمات و زمینه‌هایی است.

منظور از تهیه وسایل جنگی، کسب آمادگی برای ظهور است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید: «لَیُعِدَّنَّ أَحَدُکُمْ لِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَی إِذَا عَلِمَ ذَلِکَ مِنْ نِیَّتِهِ رَجَوْتُ لِأَنْ یُنْسِئَ فِی عُمُرِهِ حَتَّی یُدْرِکَهُ فَیَکُونَ مِنْ أَعْوَانِهِ وَ أَنْصَارِه» یعنی هر یک از شما باید خود را برای خروج قائم آماده کند، هر چند یک تیر، که هر گاه خدای تعالی از نیّت او، آن را بداند، امیدوارم که در عمر او تأخیر اندازد تا آنکه قائم را درک کند.

سلیمیان تأکید کرد: ممکن است مقصود روایات، به طور مشخص تهیه کردن تیر و وسایل جنگی و مانند آن نباشد؛ بلکه کنایه از نهایت کسب آمادگی برای آن اتفاق بزرگ باشد.

مرابطه و مرزداری از حریم اهل بیت (ع) همیشگی است

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی که شیخ کلینی  نقل می‌کند، ابراز داشت: ابوعبدالله جعفی می‌گوید امام باقر(ع) به من فرمود: بیشترین زمان مرابطه (مرزداری) نزد شما چند روز است؟ گفتم: چهل روز. فرمود: ولی مرابطه و مرزداری از حریم ما همیشگی است.

این نویسنده و پژوهشگر معارف مهدویت ادامه داد: استاد مطهری در این‌باره نوشته است:

«در روایات اسلامی، سخن از گروهی زبده است که به محض ظهور امام(عج) به آن حضرت می‏پیوندند. آشکار است که این گروه ابتدا به ساکن خلق نمی‏‌شوند و به قول معروف از پای بوته هیزم سبز نمی‏‌شوند؛ (بلکه) معلوم می‌‏شود در عین اشاعه و رواج ستم و فساد، زمینه‌‏هایی عالی وجود دارد که چنین گروه زبده را پرورش می‌دهد. این خود می‌رساند که نه فقط حق و حقیقت به صفر نرسیده است؛ بلکه بر فرض اگر اهل حق از نگاه کمیت قابل توجه نباشد، از نگاه کیفیت ارزنده‌‏ترین اهل ایمان‌‏اند و در ردیف یاران سیدالشهداء(ع)».

آمادگی و مهیا بودن برای ظهور بستگی به شرایط زمانی و مکانی دارد

استاد مرکز تخصصی امامت حوزه علمیه قم گفت: نحوه آمادگی و مهیا بودن برای ظهور بستگی به شرایط زمان و مکان دارد. اگر در بعضی روایات سخن از آماده کردن اسب و شمشیر برای ظهور حضرت به میان آمده و برای آن فضیلت بسیاری بر شمرده شده است، بدان معنا نیست که اینها موضوعیت دارند، بلکه ذکر این موارد می‌تواند بیانگر لزوم آمادگی رزمی برای یاری آخرین حجت الهی باشد.

وی یادآور شد: البته در این عصر بر شیعیان لازم است که با فراگرفتن فنون رزمی و مسلح شدن به تجهیزات ‌نظامی ‌روز خود را برای مقابله با دشمنان امام زمان(عج) آماده سازند.

شناخت پروردگار یکی از ویژگی‌های اعتقادی زمینه‌سازان ظهور است

حجت‌الاسلام سلیمیان با بیان اینکه از روایات به روشنی به دست می‌‌آید کسانی که برای آن انقلاب بزرگ تلاش می‌کنند، دارای صفات و ویژگی‌‌هایی در دو بعد اعتقادی و رفتاری هستند بیان داشت:

شناخت پروردگار یکی از ویژگی‌های اعتقادی زمینه سازان ظهور است. خداوند متعال، فلسفه اساسی آفرینش انسان‏‌ها را عبادت و بندگی معرفی فرموده است؛ آنجا که می‌‏فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الجِّنَ والاِنسَ اِلاّ لِیَعبُدُونَ» یعنی جن و انس را جز برای اینکه عبادت کنند، خلق نکردم و این امر مهم، زمانی پدید می‌‌آید که شناخت انسان‌‌ها به آن ذات مقدس، فراهم آید و پس از آن راه رشد، هموار و موانع بر طرف می‏‌شود لذا زمینه سازان ظهور و یاران امام مهدی(عج) خداوند را آن‌گونه که شایسته است می‌‏شناسند.

امام صادق(ع) قلب‏ زمینه‌سازان ظهور را از سنگ استوارتر می‌داند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی اظهار داشت: حضرت علی(ع) شناخت والای خداوند را در چنین افرادی، چنین وصف فرموده است: «رِجالٌ مُؤمِنُونَ عَرِفُوا اللَّهَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ وَهُمْ اَنْصارُالمَهْدِی فِی آخِرِ الزَّمانِ» یعنی مردانی مؤمن که خدا را چنان که شایسته است شناخته‏اند و آنان، یاران مهدی(عج) در آخرالزمانند.

سلیمیان ادامه داد: امام صادق(ع) نیز قلب‏‌های این گروه را بسان پولاد دانسته و می‌‌‏فرماید: «رِجالٌ کَاَنَّ قُلُوبَهُم زُبُرُ الحَدِیدِ لایَشُوبُها شَکٌ فِی ذاتِ اللَّهِ اَشَدُّ مِنَ الحَجَرِ…» یعنی آنان مردانی‏‌اند که دل‌‏هایشان گویا پاره‌‏های آهن است، هیچ تردیدی نسبت به خداوند قلب‌‏هایشان را نیالاید و قلب‌‏هایشان از سنگ استوارتر است.

زمینه‌‏سازی برای ظهور بدون شناخت امام زمان(عج) امکان‏پذیر نخواهد بود

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم یکی دیگر از ویژگی‏‌های مهم زمینه سازان ظهور را شناخت حضرت مهدی(عج) دانست وعنوان کرد: شناخت امام در هر زمان بر پیروان لازم و ضروری است ولی آنچه شناخت امام دوازدهم را از اهمیّتی دو چندان برخوردار می‌‏سازد، شرایط ویژه او مثل ولادت پنهان، زندگی پنهانی، امتحانات سخت و دشوار، و… است. آنها امام خویش را به بهترین وجه می‌شناسند و این شناخت آگاهانه در تمام وجودشان رسوخ کرده است. بنابراین زمینه‏‌سازی برای ظهور آن حضرت، بدون شناخت آن بزرگوار امکان‌‏پذیر نخواهد بود.

اگر معرفت به امام زمان(عج) نباشد، دیدن ظاهری ایشان سودی نخواهد داشت

نویسنده و پژوهشگر معارف مهدویت گفت: امام‏صادق(ع) می‌فرماید: «اِعرِفْ ‏اِمامَکَ فَاِذا عَرَفْتَهُ لَمْ یَضُرُّکَ؛ تَقَدَّمَ هَذا الامرُ اَمْ تَأَخَّرَ… فَمَنْ عَرَفَ اِمامَهُ کانَ کَمَنْ هُوَ فِی فُسْطاطِ القائِمِ» یعنی امام زمان خویش را بشناس، وقتی او را شناختی، پیش افتادن و یا تأخیر این امر (ظهور)، آسیبی به تو نمی‌رساند  پس هر آن کس که امام خویش را بشناسد، مانند کسی است که در خیمه قائم (عج) باشد.

وی افزود: حضرت مهدی(عج) هر چند در پس پرده غیبت است؛ ولی هرگز جمال وجودش برای انسان‌‏های مهدی باور و مهدی یاور پنهان نبوده است. اگر معرفت به آن حضرت نباشد، دیدن ظاهری ایشان نیز سودی در بر نخواهد داشت؛ چنان‌‌که کسانی بودند که همواره جمال دلنشین پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم را زیارت می‌کردند، ولی بهره معرفتی چندانی از آن اسوه‌‏های آفرینش نمی‌‌بردند.

امام صادق(ع) برای شناخت خداوند و حجّت‏های الهی دعایی را سفارش فرموده است

استاد مرکز تخصصی امامت حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی یادآور شد: در روایات آمده است: «مَنْ عَرَفَ اِمامَهُ ثُمَّ ماتَ قَبْلَ اَنْ یَقُوْمَ صاحِبُ هَذا الاَمرِ کانَ بِمَنزِلَةِ مَنْ کانَ قاعِداً فِی عَسْکَرِهِ لا بَل بِمَنزِلَةِ مَنْ قَعَدَ تَحْتَ لِوائِهِ» یعنی هر آن کس که امامش را بشناسد و پیش از قیام صاحب این امر از دنیا برود، بسان کسی است که در سپاه آن حضرت خدمت‏‌گزاری خواهد کرد؛ نه بلکه مانند کسی است که زیر پرچم آن حضرت است.

حجت‌الاسلام سلیمیان اظهار داشت: امام صادق(ع) با تأکید، شیعیان را به شناخت خداوند، پیامبر و حجّت‌‏های الهی فرا خوانده، از جمله در دوران غیبت خواندن دعایی را سفارش فرموده است:

«اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَم تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیَّکَ، اَللَّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ، اَللَّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی»

اطاعت محض از خداوند و اولیای ‏او صفت بارز زمینه سازان ظهور است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ویژگی‌‌های رفتاری زمینه سازان ظهور پرداخت و خاطرنشان کرد: این ویژگی‌ها به طور عمده تحت عنوان «اطاعت محض از خداوند و اولیای ‏او» گرد می‌‌آیند؛ زیرا شناخت خداوند و امام زمان(عج) و اعتقاد به آنان، باید عملی شود و تبلور حقیقی آن در اطاعت محض از آن انوار پاک ظاهر گردد. همسو کردن رفتارها، نیت‌‏ها و جهت‏‌گیری‏‌ها، طبق خواست رهبر الهی، از مهمّ‌‏ترین ویژگی‏‌های رهروان راستین است و این به خوبی در یاران امام مهدی(عج) وجود دارد.

اطاعت در زمان غیبت منجر به اطاعت در زمان ظهور خواهد شد

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: گر کسی در مرحله شناخت، در حد ممکن معرفت کسب کرد، در مرحله اطاعت دچار تردید نخواهد شد. اگر کسی در آن مرحله دچار تردید و یا نقصان معرفتی باشد، در مرحله اطاعت هرگز پیرو خوبی نخواهد بود.

وی افزود: امروزه که حضرت مهدی(عج) در پس پرده غیبت است، باید به اراده و فرمانش گردن نهاد و اگر کسی اکنون از دستور‌ات آن حضرت اطاعت کند، در زمان ظهور نیز چنین خواهد بود. رسول گرامی اسلام در این باره فرمود: خوشا به حال کسی که، قائم اهل بیت مرا درک کند؛ حال آنکه پیش از قیام او نیز پیرو او باشد. با دوست او دوست و با دشمن او دشمن و با رهبران و پیشوایان هدایتگر پیش از او نیز دوست باشد. اینان همنشین و دوستان من و گرامی‏ترینِ امت من، در نزد من هستند.

اساسی‌‌ترین ویژگی رفتاری زمینه سازان ظهور آمادگی روحی و روانی است

نویسنده و پژوهشگر معارف مهدویت با اشاره به عناوین مختلف اطاعت و پیروی از خداوند ادامه داد: اساسی‌‌ترین ویژگی در بخش رفتار ایجاد «آمادگی روحی و روانی» در خود است. برای درک زمان ظهور حضرت مهدی(عج) این امرِ مهم، فقط با عمل به واجبات و ترک محرمات حاصل می‌شود. زمینه ساز راستین به خوبی می‌‌داند که محبوب‌‌ترین کارها نزد امام زمان، «انجام واجبات دینی» و «ترک محرمات» است. او به درجه‌‌ای از ایمان می‌‌رسد که توفیق در عمل به واجبات و ترک کارهای حرام را بهترین لذت‌های زندگی می‌‌داند.

استاد مرکز تخصصی امامت حوزه علمیه قم اظهار داشت: پیشوایان معصوم نیز هرگاه از حالت انسان‌‌‌های دوران غیبت یاد می‌‌کردند، به مناسبت، از انجام واجبات و پروای الهی سخن می‌گفتند. امام صادق(ع) می‌فرماید: «إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الأَمرِ غَیبَة فَلیتَّقِ اللهَ عَبدٌ وَ لیتَمَسَّک بِدِینِهِ» یعنی برای صاحبِ این امر غیبتی است؛ پس باید انسان تقوا پیشه نماید و به دین خود چنگ زند.

وی تأکید کرد: کسانی که صاحب آمادگی روحی و روانی بالایی نشوند، هرگز نمی‌‌توانند یار و یاور خوبی برای آن حضرت باشند؛ چرا که آنان با کمترین فشاری که برایشان وارد می‌‌شود، عرصه را خالی‌ می‌کنند. بی‌گمان برای حضرت مهدی(عج) یارانی هست که قوت و قدرت بالای روحی و روانی دارند تا بتوانند بر دشمنان چیره شوند.

رعایت آموزه‌‌های اخلاقی قبل از ظهور اهمیت والایی دارد

حجت‌الاسلام سلیمیان با بیان اینکه افزون بر انجام واجبات و ترک محرمات «رعایت آموزه‌‌های اخلاقی» نیز اهمیت والایی دارد یادآور شد: امام صادق(ع) در این باره می‌‌فرماید: «...مَن سُرَّ أَن یکُونَ من أَصحَابِ القَائِمِ فَلینتَظِر وَ لیعمَل بِالوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الأخلَاقِ وَ هُوَ مُنتَظِر…» یعنی هر کسی که شادمان می‌شود از اینکه از یاران قائم باشد، پس باید منتظر باشد، پرهیزگاری پیشه کند و نیکویی‌های اخلاق را انجام دهد؛ در حالی که منتظر است لذا پروای الهی در همه زمان‌‌ها واجب است؛ اما به دلیل شرایط خاصّ، در دوران غیبت اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که در این زمان عوامل فراوانی دست به دست هم داده تا انسان‌‌ها را به بیراهه بکشاند و گمراه سازد.

یکی از ویژگی‌های رفتاری زمینه‌سازان ظهور، آمادگی اقتصادی آنهاست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های رفتاری زمینه سازان ظهور آمادگی اقتصادی آنهاست لذا از جمله ویژگی‌‌های «عصر ظهور» رفاه عمومی در همه ابعاد زندگی است.

سلیمیان اضافه کرد: رفاه و آسایش با تلاش و کوشش فراوان انسان‌‌ها و آباد کردن زمین به دست می‌آید و کسانی که در اندیشه زمینه‌‌سازی برای آن دوران هستند، می‌‌بایست در عصر غیبت نیز با تلاش فراوان مواهب الهی را برای خدمت به بندگان خدا به استخدام در آورند.

منتظران باید برای کسب دانش و پیشرفت علمی تلاش کنند

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم کوشش برای فتح قله‌‌های دانش و کشف ناشناخته‌‌های جهان هستی را یکی از نمونه‌‌های روشن فعالیت‌های نسل زمینه‌ساز دانست وعنوان کرد: عقب ماندن از کاروان علم و دانش، در همه عرصه‌‌ها، نه فقط باعث سرشکستگی نسل منتظر و زمینه‌‌ساز در برابر جهانیان است که خود عاملی برای استثمار بندگان مستضعف و تأمین اهداف دشمنان اسلام است. از این رو شایسته است منتظران برای رشد توانمندی خود، هر چه بیشتر برای کسب دانش و بهره‌‌مندی از موهبت‌‌های الهی کوشش کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که مهم‌‌ترین و متعالی‌‌ترین هدف قیام حضرت مهدی(عج) اقامه قسط و عدل است و آن هم ارتباط مستقیمی با جنبه‌‌های اقتصادی زندگی دارد، منتظر او با تأسی به آن امام بزرگوار، نه فقط به اجرای عدالت و قسط در تمام زوایای زندگی می‌‌اندیشد که مال و ثروت خود را به گونه‌‌ای که مورد رضایت امام است، صرف می‌‌کند.

قرآن کریم با صراحت تمام بر آمادگی نظامی منتظران ظهور تأکید می‌کند

نویسنده و پژوهشگر معارف مهدویت اظهار داشت: آمادگی نظامی نیز یکی دیگر از ویژگی‌های رفتاری زمینه سازان ظهور است کسب قدرت و قوّت برای مقابله با تهدیدهای دشمنان، همواره مورد تأکید آموزه‌‌های دینی بوده است.

سلیمیان افزود: قرآن کریم با صراحت تمام بر آمادگی نظامی منتظران ظهور تأکید می‌کند: «وَ أَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعتِم مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبُونَ بِهِ عَدَوَّاللهِ وَ عَدُوَّکُم وَ آخَرینَ مِن دُونِهِم لا تَعلَمُونَهُمُ اللهُ یعلَمُهُم» یعنی در برابر آنها تا می‌توانید نیرو و اسب‌‌های سواری آماده کنید تا دشمنان خدا و دشمنان خود و جز آنها که شما نمی‏‌شناسید و خدا می‌‏شناسد را بترسانید.

یکی از نمودهای زمینه‌‌سازی توانمند، آمادگی جسمانی برای زمان ظهور است

استاد مرکز تخصصی امامت حوزه علمیه قم بیان داشت: یکی از نمودهای زمینه‌‌سازی توانمند، آمادگی جسمانی برای حضور در زمان ظهور است. امام صادق (ع)  درباره ویژگی‌‌های یاران امام مهدی(عج) می‌‌فرماید: «فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنهُم یعطَی قُوَّةَ أَربَعینَ رَجُلاً وَ إِنَّّ قَلبَهُ لَأشَد مِن زُبَرِ الحَدِیدِ وَ لَو مَرُّوا بِجِبَالِ لَقَطَعُوهَا لَا یکُوُّنَ سُیوفَهُم حَتَّی یرضَی اللهُ عَزَّوَجَلَّ» یعنی مردی از اصحاب او توانایی چهل مرد را دارد و قلب او از پاره آهن استوارتر است و اگر بر کوه‌‌های آهن بگذرند، آن را بر کنند و شمشیرهای خود را در نیام نکنند تا آنکه خدای تعالی خشنود گردد.

یاران امام زمان(عج) در نهایت شجاعت به صف مبارزه با دشمنان خواهند پیوست

حجت‌الاسلام سلیمیان گفت: حضرت مهدی(عج) پس از اتمام حجت با جهانیان به ناگزیر با معاندان و دشمنان، جنگ خونینی کرده و همانند جد بزرگوار خود، برخورد شدیدی با آنان خواهد داشت. از روایات استقاده می‌‌شود که او در این مواجهه از یاران خود نیز استمداد می‌‌طلبد و آنان نیز در نهایت شجاعت به صف مبارزه خواهند پیوست.

وی ادامه داد: چنین یارانی، می‌‌بایست پیش از ظهور فراهم آیند و این ممکن نیست مگر با افزایش توان و قدرت جسمانی در عصر انتظار. چنانچه تمامی منتظران به این امور مهم و اساسی توجه لازم را داشته باشند، بدون تردید نقش مؤثری برای درک دوران ظهور ایفا خواهند کرد.

یاران خاص امام زمان(عج) اگر بر کوه‌‌‌ها حمله کنند آنها را از هم خواهند پاشید

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در وصف یاران خاص حضرت مهدی(عج) ابراز داشت: امام صادق(ع) در این مورد می‌فرماید: مردانی که گویی قلب‌‌هایشان مانند پاره‌‌های آهن است. هیچ چیز نتواند دل‌‌های آنان را نسبت به ذات خداوند گرفتار شک سازد. سخت‌‌تر از سنگ هستند. اگر بر کوه‌‌ها حمله کنند، آنها را از هم خواهند پاشید گویی که بر اسبان خود، مانند عقاب هستند. بر زین اسب امام دست می‌کشند و از این کار برکت طلب می‌‌کنند. گرد امام خویش می‌‌چرخند و در جنگ‌‌ها جان خود را سپر او می‌‌سازند و هر چه او بخواهد، برایش انجام می‌‌دهند.

شب زنده‌داری، اطاعت محض، ترس از خدا، تمنای شهادت، ویژگی یاران خاص امام زمان(عج)

سلیمیان در ادامه توصیف یاران خاص مهدی(عج) از زبان امام صادق(ع) افزود: آنها مردانی هستند که شب‌‌ها نمی‌خوابند؛ در نمازشان همهمه‌‌ای چون صدای زنبور عسل دارند. شب‌‌ها بر پای خویش ایستاده و صبح بر مرکب‌‌های خود سوارند. پارسایان شب‌‌اند و شیران روز. اطاعت آنان در برابر امامشان، از اطاعت کنیز برای آقایش زیادتر است. مانند چراغ‌‌ها هستند گویی که دل‌هایشان قندیل است. از ترس خدا بیمناک و خواهان شهادت‌‌اند. تمنایشان شهید شدن در راه خداست. شعارشان این است: «ای مردم! برای خون خواهی حسین به پا خیزید.» وقتی حرکت می‌‌کنند، پیشاپیش آنان به فاصله یک ماه ترس و وحشت حرکت کند، آنان دسته دسته به سوی مولا می‌‌روند. خدا به وسیله آنان، امام راستین را یاری می‌‌فرماید.

در آستانه ظهور گروهی از مشرق زمینه‌ساز ظهور می‌شوند

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار داشت: در بعضی از روایات گروه‌‌هایی خاص به عنوان زمینه‌‌ساز مورد توجه قرار گرفته است امام باقر(ع) در این باره می‌فرماید: گویی قومی را می‏‌بینم که از شرق، در طلب حق قیام کرده‌‏اند؛ ولی بدانان نمی‌‏دهند و باز مطالبه می‌‏کنند، اما به آنان نمی‌‏دهند. پس چون چنین می‌‏بینند، شمشیرهای خود را بر دوش می‏‌گیرند. در آن هنگام آنچه را می‌خواهند به آنان می‌‏دهند؛ ولی نمی‏‌پذیرند تا اینکه پیروز می‌‏شوند و آن را جز به صاحب الامر(عج) تسلیم نمی‌‏کنند. کشتگان آنان شهیدند. اگر من آنان را درک کنم، جانم را برای صاحب الامر می‏‌گذارم.

وی تأکید کرد: در این روایت از برپایی قیام‌‏ها و انقلاب‏‌هایی در آستانه ظهور حضرت مهدی(عج) خبر داده شده است.

یکی از صالحان در ناحیه مشرق حکومتی را تشکیل خواهد داد

نویسنده و پژوهشگر معارف مهدویت با بیان اینکه روایات دیگری نیز بر این نکته تأکید دارند که پیش از ظهور، حکومتی به رهبری یکی از صالحان در ناحیه مشرق تشکیل می‌شود خاطرنشان کرد: این حکومتی که زمینه ظهور را مهیّا می‌سازد تا ظاهر شدن مهدی(عج) و تسلیم آن به حضرت ایشان، ادامه می‏‌یابد. بر همین اساس، برخی تشکیل دولت شیعی مذهب صفویه را که پس از قرن‌‏ها استیلای حاکمان مستبد و متعصب عامی مذهب، روی کار آمد همان دولتی دانسته‌‏اند که در روایات از جمله زمینه سازان حکومت مهدی(عج) به شمار آمده است.

برخی نویسندگان معتقدند انقلاب اسلامی ایران همان حکومت زمینه ساز ظهور است

استاد مرکز تخصصی امامت حوزه علمیه قم گفت: در زمان ما نیز، برخی از نویسندگان با استناد به ویژگی‏‌هایی که در روایات آمده، انقلاب اسلامی ایران را که در سال 1357 خورشیدی به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید همان دولتی دانسته‌‏اند که زمینه را برای ظهور و قیام حضرت مهدی(عج) آماده می‌کند که ان‌شاء‌اللّه تا ظهور آن حضرت ادامه می‌‏یابد.

وی اضافه کرد: در هر صورت، گرچه قراین فراوانی این احتمال را قوّت می‌‏بخشد؛ ولی دلیل قطعی در دست نیست که ثابت کند منظور از حکومت زمینه ساز، همین انقلاب اسلامی ایران است.

احتمال اینکه مراد از دولت زمینه‏ساز ظهور انقلاب اسلامی ایران باشد زیاد است

حجت‌الاسلام سلیمیان در پایان گفت: این نخستین باری نیست که برخی از علمای شیعه، چنین احتمالی را مطرح ساخته‏‌اند. پیش از این نیز، هرگاه حرکت و انقلابی از ناحیه شرق به ویژه منطقه خراسان صورت می‌‏گرفت، این احتمال تقویت می‌‌شد. البته هیچ یک از آن حرکت‏‌ها به اندازه انقلاب اسلامی، زمینه ساز انقلاب مهدی(عج) نبوده‌‏اند؛ بلکه اصلاً مقایسه آنها با انقلاب اسلامی باطل است. از این رو احتمال اینکه مراد از جمله «دولت زمینه‏ساز» انقلاب اسلامی ایران باشد و تا ظهور حضرت مهدی(عج) تداوم یابد، بسیار است. دعا می‌کنیم که چنین باشد.

  • منبع: فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:23 فروردین 1392 - 7:57

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد