کیف انگلیسی برای پول ایرانیان

(بسم الله الرحمن الرحیم)
در حالی که تحریم‌های ایران روی کاغذ برداشته شده و کارشکنی آمریکا مانع از ورود سرمایه به ایران می‌شود، انگلیسی‌ها با تلاش برای جذب پول ایرانیان جریان معکوس سرمایه‌‌گذاری در پسابرجام را شکل داده‌اند.

 تحریم‌های چند سال گذشته علیه ایران موجب شده بود که بعضی از سرمایه‌داران ایرانی، کشورهای دیگری مانند امارات، گرجستان، مالزی و ترکیه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و حتی با خرید خانه در آن کشورها اقدام به مهاجرت کنند.

بعد از برجام و اعلام دولت مبنی بر برداشتن تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های بانکی، دیگر صحبت از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران بود و بسیاری از کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند و حتی بیش از صد هیات اقتصادی از این کشورها به تهران سفر کردند تا به امکان‌سنجی جهت ایجاد روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران بپردازند.

خروج سرمایه از ایران در پسابرجام /// در حال ویرایش
بعد از برجام و اعلام دولت مبنی بر برداشتن تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های بانکی، دیگر صحبت از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران بود و بسیاری از کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند

فارغ از نتیجه حضور هیات‌های اقتصادی اروپایی و سرمایه‌گذاری در ایران، خبرهایی از خروج سرمایه‌داران ایرانی از کشور به سمت انگلیس جهت سرمایه‌گذاری منتشر شده که یک هشدار جدی برای دولت محسوب می‌شود.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت چندی پیش گزارشی تحت عنوان «املاک لندن: انتظار افزایش ٢٥ درصدی خریداران ایرانی» منتشر کرد و با استناد به گزارش یک موسسه معاملات املاک ایرانی به نام «راک استون» در لندن اعلام کرد: «شمار ایرانیانی که ظرف دو سال آینده به خرید خانه در لندن مبادرت خواهند کرد، ٢٥ درصد افزایش خواهد یافت».

گزارش موسسه «راک استون» حاکی است که ایرانیان سرمایه‌گذار یا خریداران املاک و مستغلات که دارایی آن‌ها دست کم ٣٠ میلیون پوند است، ظرف ٥ سال آینده حدود شش میلیارد پوند در املاک و مستغلات در خارج از این کشور سرمایه‌گذاری خواهند کرد. لندن، دبی، سوئیس، آلمان و جنوب فرانسه از جمله مناطقی هستند که ایرانی‌ها به خرید خانه و املاک در آن‌ها مبادرت خواهند کرد.

خروج سرمایه از ایران در پسابرجام /// در حال ویرایش
فارغ از نتیجه حضور هیات‌های اقتصادی اروپایی و سرمایه‌گذاری در ایران، خبرهایی از خروج سرمایه‌داران ایرانی از کشور به سمت انگلیس جهت سرمایه‌گذاری منتشر شده که یک هشدار جدی برای دولت محسوب می‌شود
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت: «املاک لندن: انتظار افزایش ٢٥ درصدی خریداران ایرانی»

به گزارش ایندیپندنت، "ژانت سیبریتس"، رئیس بخش پژوهش‌های مربوط به خانه‌های مسکونی در موسسه املاک و مستغلات «سی‌بی‌آر‌ئی»، می‌گوید این احتمال وجود دارد که ایرانی‌ها هم برای خرید خانه و هم ساختمان‌های تجاری اقدام کنند. وی گفت تصور ما این است که ایرانی‌ها در سال‌های آینده به خریداران عمده در بازار معاملات املاک و مستغلات لندن تبدیل شوند. آن‌ها هم به خرید خانه برای استفاده شخصی اقدام خواهند کرد و هم خرید خانه برای اجاره دادن و هم در طرح‌های ساختمانی به سرمایه‌گذاری مبادرت خواهند کرد.

فیصل دورانی رئیس مرکز پژوهشی «کلاتونز» که مشاور املاک و مستغلات است، به خبرنگار ایندیپندنت می‌گوید: تا کنون چندین ایرانی برای خرید خانه در لندن با ما تماس گرفته‌اند. وی گفت برخی از ایرانیان بسیار ثروتمند به ما مراجعه کرده و گفته‌اند به محض لغو تحریم‌ها آن‌ها علاقمند هستند که در خارج سرمایه‌گذاری کنند. دورانی گفت از آن ها پرسیدم که در دبی می‌خواهید خانه خریداری و سرمایه‌گذاری کنید؟ و آن‌ها در پاسخ گفتند بله در دبی اما اولویت برای ما لندن است.

خروج سرمایه از ایران در پسابرجام /// در حال ویرایش
فیصل دورانی رئیس مرکز پژوهشی «کلاتونز»: برخی از ایرانیان بسیار ثروتمند به ما مراجعه کرده و گفته‌اند به محض لغو تحریم‌ها آن‌ها علاقمند هستند که در خارج سرمایه‌گذاری کنند

شبیه این گزارش را نیز روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز منتشر کرده بود که شاید به‌نظر بعضی کارشناسان بین‌المللی املاک، تحریک کننده و تبلیغاتی به‌نظر برسد، اما به هر حال خروج سرمایه ایرانیان از کشور به مقصد هر کشور دیگری، زنگ هشدار را برای دولت به صدا درآورده است؛ چرا که دولت یازدهم به دنبال تشویق ایرانیان مقیم خارج جهت سرمایه‌گذاری در داخل بوده اما این گزارشات نشان می‌دهد که در صورت رفع تحریم‌ها سرمایه بیشتری از ایرانیان داخل کشور به لندن و یا دیگر شهرهای دنیا منتقل می‌شود.

کشور از برجام انتظار جذب سرمایه دارد تا علاوه بر جبران کمبود نقدینگی بتواند به تکنولوژی‌های روز دنیا جهت توسعه صنایع خود دست یابد که در این صورت هم اشتغال افزایش می‌یابد و هم تراز بسیاری از بنگاه‌های مالی کشور مثبت خواهد شد.

دولت می‌تواند تسهیلات جذابی، حداقل برای جذب سرمایه‌های سرگردان ایرانیان داخل و حتی خارج از کشور ارائه کند، مانند انتشار اوراق مشارکتی با بهره بالا در حوزه صنعت، تا بتواند از حداقل‌ منافع برجام بهره ببرد.


- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق
تاریخ انتشار:7 اردیبهشت 1395 - 0:31

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد