دانلود پاسخ «رحیم‌پور ازغدی» به پرسش‌هایی درباره «دین آسان»

(بسم الله الرحمن الرحیم)

هفتمین مقاله شفاهی حسن رحیم‌پور ازغدی، با عنوان پاسخ به پرسش‌هایی درباره «فطری بودن دین»، معنای «دین آسان» و مفهوم‌شناسی «تکلیف و جهاد» منتشر شد.

 

هفتمین مقاله از مجموعه مقالات شفاهی حسن رحیم‌پور ازغدی به بازکاوی «فطری بودن دین»، معنای «دین آسان» و مفهوم‌شناسی «تکلیف» پرداخته و پرسش‌ها و مفاهیمی از این قبیل را بازخوانی کرده است:

1- «حنیف و فطری بودن» اسلام، چگونه با «تکلیف»گرایی سازگار است؟!

2- اگر قرآن کریم فرمود: «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» (بقره آیه 185) و شریعت محمدی، شریعت سهله‌ سمحه نامیده می‌شود (بُعِثْتُ بِالْحَنِیفِیَّةِ السَّهْلَةِ السَّمْحَة)، چرا «دین آسان» از «جهاد با نفس» و «جهاد اجتماعی» سخن می‌گوید؟

3- گرایشات و استعدادهای ذاتی انسان در هندسه‌ی اسلامی «تکامل‌گرایی»، چگونه صورت‌بندی شده است؟

4- شباهت‌ها و تفاوت‌های خدای انبیاء، خدای جوکیان و صوفیان و خدای فیلسوفان کدام است و تأثیر هر یک از این خداشناسی‌ها در سبک زندگی چیست؟ متافیزیک‌های خیالی و ساختگی چه نسبتی با سبک زندگی برقرار می‌کند؟

5- بخش دیگری از این پرسش و پاسخ، به معناشناسی مقولاتی چون شادی «درونی شده» و پایا، خدعه با خدا، تعادل و اعتدال‌گرایی در جهان و انسان و جامعه، ابعاد تکامل و چگونگی رفع موانع کمال در جامعه و تاریخ و طبیعت، اعتدال در پاسخ به نیازهای غریزی، کارکرد تکاملیِ احکام فقهی و اخلاقی، مفهوم «منکر و معروف» و نسبت آن با معرفت فطری و انکار فطری، پرداخته است.

6- مقام و مفهوم «طبیعت» از منظر اسلام چیست و چرا «طبیعت‌شناسی اسلامی»، نه وازنش و ترس از طبیعت و نه پرستش طبیعت؛ نه به معنای گریز از طبیعت و نه بهره‌کشی کافرانه‌ و مسرفانه از طبیعت بلکه شناخت توحیدی طبیعت و به خدمت گرفتن آن در چارچوب عدالت و اخلاق می‌باشد؟ در این منطق، طبیعت، وحشی و بی‌هدف نیست بلکه به مثابه‌ی مخلوق و آیه‌ی خداوند و امانت او بوده که برای انسان، مسخّر شده است.

7- نسبت خدا، انسان و جهان، فاطر و فطرت و مفطور و مفهوم سنّت‌الله و خلق‌الله و تغییرناپذیری آن (تغییر در چارچوب قوانین الاهی یا تغییر قوانین الاهی؟!) از دیگر مواردی است که در این مجموعه، مطمح نظر قرار گرفته است.

8- فطری بودن «جهاد»، تقوی و تعدیل قوای انسانی، مهار دیکتاتوری نفس و تسخیر خود، طبیعت و طاغوت‌های عالَم، پاسداری از فطرت الاهی بشر، دوسویگی انسان، شرّ بودن «غریزه و لذّت» یا شرّ بودن عدم تعادل در «غریزه و لذّت»؟ تسلیم در برابر «خدا» یا تسلیم در برابر «طبیعت و جامعه»؟ کنترل خود، جامعه و طبیعت در مسیر حقّ و تعادل

9- لزوم عصمت و عدالت در حاکمیت و امامت بر جامعه بشری و ضرورت شکل‌گیری امت واحده و پیوست جهانی.

10- ولایت اشخاص یا ولایت مصادیق ارزش‌ها؟

از دیگر سرفصل‌هایی است که در این پرسش و پاسخ 45 دقیقه‌ای، به بحث گذارده شده است.


  • (صوتی)

لینک مستقیم / دریافت


نخستین شماره از این هفته‌نامه صوتی، حسن رحیم‌پور ازغدی به پرسش‌هایی در خصوص تعریف ماهیت هنر اسلامی، پاسخ داد که به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی و سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی منتشر شد.

دومین بسته مقالات شفاهی رحیم‌پور ازغدی با عنوان «پرسش‌هایی در باب دین، دموکراسی و انتخابات»، سومین و چهارمین مقاله صوتی به مسئله «سبک زندگی» اختصاص داشت که پاسخ به این پرسش‌ها در نشستی با اعضای تشکل‌های دانشجویی ایراد و در دو نوبت تقدیم علاقه‌مندان شد.

پنجمین مقاله شفاهی رحیم‌پور ازغدی نیز پاسخ به پرسش‌هایی در مبانی تئوریک دموکراسی دینی و تفاوت‌های مردم سالاری اسلام با لیبرال دموکراسی اختصاص داشت و ششمین پاسخ صوتی نیز به پرسش‌هایی درباره مردم‌سالاری تعلق داشت.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:21 خرداد 1392 - 8:47

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت منتظرپاتوق