لااقل اندازه پیتزا فروختن در تدوین برجام سخت‌گیری می‌کردید

(بسم الله الرحمن الرحیم)
برخلاف ادعای آقای ظریف، تمدید تحریم‌های ISA علیه ایران، اثر اجرایی دارد.
داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب با انتقاد از سخنان توجیه‌گرانه ظریف‌ که گفته بود مصوبه کنگره آمریکا در تمدید 10 ساله تحریم‌های موسوم به ISA  اثر اجرایی ندارد نوشت: آقای ظریف! هرچند  و برخلاف اظهارات بالا در خردادماه گذشته در صحن علنی مجلس صراحتا تمدید تحریم‌های ISA  را نقض برجام برشمردید اما از این می‌گذریم و به منظور تنویر افکارتان خدمت‌تان معروض می‌دارم بیش‌از حد انتزاعی و ذهنی و تخیلی مشق سیاست می‌فرمائید.
 
حضرتعالی پیش از این نیز در ازای  رای دیوان عالی آمریکا مبنی بر مصادره 2 میلیارد دلار از نقدینه بلوکه شده ایران در آمریکا به نفع آمریکاییان آسیب دیده از عملیات تروریستی در لبنان فرمودید؛ «ما رای این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسیم و دولت آمریکا به خوبی از این موضوع اطلاع دارد... من اعتقاد دارم که دنیا هژمون ندارد. شرایط بین‌المللی تاب هژمون و قدرت مطلقه شدن ندارد و این باور نظری و نه شعاری من است» جناب ظریف در همان تاریخ خدمت‌تان معروض داشتم؛ گیریم حضرتعالی رای دیوان عالی آمریکا را به رسمیت نشناسید. این چه اهمیتی دارد؟ مهم آن است که پول یک ملت را «چپو» کرد و رفت!
جناب ظریف متاسفانه اکنون نیز همان ذهنی‌گرائی مسبوق به سابقه‌تان مانع از آن شده تا به درکی واقع‌بینانه از پتانسیل موجود در نظام بین‌الملل نایل آئید.
 
وقتی افکار عمومی ملاحظه می‌کند که کنگره و سنای آمریکا تحریم‌های ISA را علی‌رغم برجام تمدید کرد، این امر بدان معنا است که کمپانی‌ها و شرکت‌های تجاری و صنعتی و تکنولوژیکی در آمریکا و اروپا دیگر خود را معطل برجام نمی‌کنند و از صرافت همکاری تجاری با طرف ایرانی می‌افتند و سری را که درد نمی‌کند بی‌دلیل دستمال نمی‌بندند.
 
این یعنی آنکه با توجه به قلب گنجشکی اقتصاد که به شدت ترسو است و با توجه به آنکه اولین نیاز تجار برای سرمایه‌گذاری امنیت سرمایه‌گذاری است حالا شما بنشین و مدام بگو «تمدید ISA نافی برجام نیست و اثر اجرایی ندارد».
 
جناب ظریف شاید دوستان و شیدائیان‌تان در ایران با ظرائف‌ دنیای عملی سیاست ناآشنا باشند اما حضرتعالی سالها در آمریکا زندگی و تحصیل و در مصادر بالای دیپلماتیک اشتغال داشته‌اید. در تمام سالهای اقامت و تحصیل و اشتغال‌تان در سازمان ملل اگر هیچ کار سیاسی هم نکرده باشید لااقل و حتما یک بار سفارش پیتزا برای تحویل در محل داده‌اید و با قانون طلایی COD آشنائید. اگر یک بار هم بدین شیوه در آمریکا پیتزا میل کرده باشید که حتما کرده‌اید آنگاه به قانون Cash on delivery یا «پرداخت نقد در ازای تحویل در محل» عنایت پیدا می‌کردید تا لااقل این ساده‌ترین قانون تجاری را در تعهدات دوجانبه بین‌ ایران و 5+1 لحاظ کرده تا اینک طرف آمریکائی به جای آنکه این چنین مرد رندانه شما و ما و ملتی را سرکار بگذارند مطابق COD  مکلف  می‌شد تا در قبال هر آنچه از ما می‌گیرد متقابلا ما به ازای آن را نقدا پرداخت کند!
 
سجادی در مطلب دیگری تصریح کرد عجله  در زودتر رسیدن به توافق محصول دغدغه تدبیر و امید برای رسیدن به وصال آمریکا به بهانه مذاکرات اتمی بود.

- لینک کوتاه این مطلب

» کیهان
تاریخ انتشار:15 آذر 1395 - 0:44

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد