کارکنان فیس‌بوک به حساب‌های کاربری همه کاربران دسترسی دارند

(بسم الله الرحمن الرحیم)

خطابه‌نویس سابق بنیان‌گذار فیس‌بوک در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی گاردین افشا کرد کارکنان این شبکه اجتماعی گذرواژه‌ای در اختیار دارند که با استفاده از آن می‌توانند وارد حساب کاربری همه کاربران شوند.

 

یکی از کارمندان قبلی شبکه اجتماعی فیسبوک در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «گاردین» که اخیراً با انتشار اسنادی از جاسوسی‌های گسترده آمریکا، انگلیس و فرانسه از شهروندان پرده برداشته است، هشدار داد تمامی کارمندان فیس‌بوک به گذرواژه‌های کاربران دسترسی دارند.

خانم «کاترین لوسه» که خطابه‌نویس «مارک زاکربرگ» ـ بنیان‌گذار شبکه اجتماعی فیسبوک ـ بوده و پس از پنج سال کار در این کمپانی در سال 2010 از سمتش استعفا کرد به کاربران این شبکه اجتماعی در سراسر جهان هشدار داد که باید مراقب اشتراک‌گذاری اطلاعات خصوصی خود در فیس‌بوک باشند. وی همچنین هشدار داد کارکنان این کمپانی «ابرپسوردی» در اختیار دارند که می‌توانند وارد حساب‌های کاربری همه کاربران این شبکه اجتماعی شوند.

این کارمند ارشد کمپانی فیس‌بوک اضافه کرد در شرایط کنونی که افشاگری‌های «ادوارد اسنودن» درباره جاسوسی‌های دولت آمریکا بسیاری از کاربران اینترنت را درباره دسترسی‌های دولت به اطلاعات خصوصی آنها نگران کرده، آنها باید بدانند که کارکنان این شبکه اجتماعی می‌توانند وارد حساب‌های کاربری‌شان شوند.

روزنامه گاردین نوشته نگرانی‌ها هنگامی افزون‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از کاربران برای ورود به بسیاری از سرویس‌های آنلاین دیگر از جمله ایمیل خود نیز همان گذرواژه‌های مربوط به حساب کاربری فیس‌بوک خود را قرار داده‌اند.

خانم کاترین لوسه گفت: «کاربران شبکه‌های اجتماعی عموماً می‌پندارند خودشان تنها کسانی هستند که می‌توانند به اطلاعات خصوصی موجود در حساب‌کاربری‌شان دسترسی داشته باشند، اما در اغلب موارد و در بسیاری از شرکت‌ها این موضوع صحت ندارد زیرا دست‌کم گروهی از کارکنان این کمپانی‌ها برای اینکه کارشان را انجام بدهند باید به حساب کاربری آنها دسترسی کامل داشته باشند.»

این کارمند ارشد شبکه اجتماعی فیسبوک با اشاره به رسوایی جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از کاربران اینترنت در سراسر جهان تصریح کرد در جهان امروز دیگر ایده‌ای به نام «داده‌های خصوصی»، تصوری خلاف واقعیت است.

به گفته وی: «حتی اگر کارکنان رده‌های میانی نتوانند به داده‌ها دسترسی داشته باشند، باز هم ممکن است این اطلاعات در جایی ثبت شود تا در صورت نیاز در اختیار سازمان‌های نظیر آژانس امنیت ملی قرار بگیرد.»

خانم کاترین لوسه سال گذشته در کتابی به نام «پادشاهان پسر» مسئله فناوری‌های اجتماعی و تأثیر آنها بر جهان امروز را مورد بررسی قرار داده است.

وی در زمانی که به کمپانی فیسبوک پیوست، پنجاه و یکمین کارمند این شرکت بود. در آن زمان فیس‌بوک کمتر از پنج میلیون کاربر داشت.

خانم لوسه در ابتدا کارمند بخش خدمات مشتریان بود اما به مرور به عنوان خطابه‌نگار شخصی آقای «مارک زاکربرگ» بنیان‌گذار فیسبوک انتخاب شد.

به گفته وی در آن زمان هر یک از کارکنان بخش پشتیبانی کاربران «ابرپسوردی» در اختیار داشت که با استفاده از آن می‌توانست به تمامی پیام‌ها و همه داده‌های دیگر کاربران دسترسی داشته است.

  • منبع: فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:27 تیر 1392 - 8:28

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد