(بسم الله الرحمن الرحیم)
یکی از نشانههای ظهور که در روایاتِ علائم ظهور آمده، کسوف در اواسط ماه و خسوف در اول ماه برخلاف عادت است.[۱]
دارقطنی از امام محمد باقر علیهالسلام نقل کرده که فرمود:
همانا برای مهدی ما دو نشانه است که از زمان خلقت آسمانها و زمین این گونه نبوده است؛ یکی خسوف در اول شب رمضان و دیگری کسوف در نیمه ماه رمضان.[۲]
در کیفیت حدوث این دو واقعه غیرعادی چند احتمال است:
۱. حدوث این دو توسط جِرمی باشد که در فضا بهطور ناگهانی پیدا میشود، اجرامی که امروزه از آنها به اجرام سرگردان در فضا یاد میشود، که گاه بین ماه و خورشید فاصله میشود و در نتیجه خسوف و کسوف ایجاد میگردد.
۲. تحقق خسوف و کسوف توسط جِرمی باشد که از زمین جدا میشود؛ زیرا ممکن است که بشر با پیشرفت علمی و تکنیکی که دارد بتواند تکههای عظیم از کره زمین را جدا ساخته و آن را در هوا معلق گرداند و در نتیجه باعث خسوف و کسوف گردد.
۳. تحقق این دو به نحو اعجاز و خرق قانون طبیعت باشد.
پینوشتها
۱. ارشاد، شیخ مفید، ص۳۶۸؛ اعلام الوری، ج۲، ص۲۸۵.
۲. سنن دارقطنی، ج۲، ص۵۱.
مقصود از خسوف و کسوف که از علائم ظهور است، چیست؟
یکی از نشانههای ظهور که در روایاتِ علائم ظهور آمده، کسوف در اواسط ماه و خسوف در اول ماه برخلاف عادت است.[۱]
دارقطنی از امام محمد باقر علیهالسلام نقل کرده که فرمود:
همانا برای مهدی ما دو نشانه است که از زمان خلقت آسمانها و زمین این گونه نبوده است؛ یکی خسوف در اول شب رمضان و دیگری کسوف در نیمه ماه رمضان.[۲]
در کیفیت حدوث این دو واقعه غیرعادی چند احتمال است:
۱. حدوث این دو توسط جِرمی باشد که در فضا بهطور ناگهانی پیدا میشود، اجرامی که امروزه از آنها به اجرام سرگردان در فضا یاد میشود، که گاه بین ماه و خورشید فاصله میشود و در نتیجه خسوف و کسوف ایجاد میگردد.
۲. تحقق خسوف و کسوف توسط جِرمی باشد که از زمین جدا میشود؛ زیرا ممکن است که بشر با پیشرفت علمی و تکنیکی که دارد بتواند تکههای عظیم از کره زمین را جدا ساخته و آن را در هوا معلق گرداند و در نتیجه باعث خسوف و کسوف گردد.
۳. تحقق این دو به نحو اعجاز و خرق قانون طبیعت باشد.
پینوشتها
۱. ارشاد، شیخ مفید، ص۳۶۸؛ اعلام الوری، ج۲، ص۲۸۵.
۲. سنن دارقطنی، ج۲، ص۵۱.
- لینک کوتاه این مطلب
تاریخ انتشار:17 اردیبهشت 1394 - 3:00
مطالب مرتبط...
نظر شما...