عباس قلی خان آدمیت، از پیشگامان فراماسونری در ایران

(بسم الله الرحمن الرحیم)

میرزا عباسقلی خان پس از ترور ناصرالدین شاه "جامع آدمیت" را بر مبنای الگوی سازمانی و فکری لژ های ماسونی غرب تاسیس کرد و به ترویج تجدد گرایی پرداخت.

 عباسقلی خان آدمیت در سال 1278 ه.ق در قزوین به دنیا آمد. او پس از ترور ناصر الدین شاه و فراهم آمدن امکان فعالیت های ماسونی به تاسیس «جامع آدمیت» در سال 1313ه.ق اقدام نمود. او در کودکی پدرش را از دست داعباسقلی خان آدمیت در سال 1278 ه.ق در قزوین به دنیا آمد. او پس از ترور ناصر الدین شاه و فراهم آمدن امکان فعالیت های ماسونی به تاسیس «جامع آدمیت» در سال 1313ه.ق اقدام نمود. او در کودکی پدرش را از دست داد و نزد شوهر خواهرش میرزا محمد خان قزوینی (معروف به منشی باشی که پیشکار کامران میرزا نایب السلطنه بود) پرورش یافت.

 

عباسقلی خان در جوانی با میرزا یوسف خان مستشار الدوله و میرزا یحیی قزوینی مشیر الدوله (برادر میرزا حسین خان سپهسالار) مرتبط گردید و به حلقه روشنفکران ماسون پیوست. میرزا حسین خان سپهسالار به عباسقلی خان آدمیت علاقه زیادی داشت و زمینه ارتقا او در مدارج اداری را فراهم ساخت. عباسقلی خان در حدود سال 1300 ه.ق به فراموشخانه میرزا ملکم پیوست و از سال 1303 قمری فعالیت در زمینه ترویج آراء خود را با جدیت دنبال نمود. او مرید و پیرو میرزا ملکم بود. میرزا عباسقلی خان پس از ترور ناصرالدین شاه "جامع آدمیت" را بر مبنای الگوی سازمانی و فکری لژ های ماسونی غرب تاسیس کرد و به ترویج تجدد گرایی پرداخت. جامع آدمیت در سال های قبل از مشروطه و نیز همزمان با تاسیس اولین مجلس شورای ملی در نقش یک حزب سازمان یافته به ترویج تجدد مآبی و سکولاریسم شبه مدرن و بستر سازی برای سلطه استعمار انگلستان بر ایران می پرداخت.

 

جامع آدمیت

                                               جامع آدمیت

 

عباسقلی خان آدمیت در سال 1358 ه.ق (برابر با 1318 ه.ش) درگذشت.

- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق نیوز
تاریخ انتشار:28 اسفند 1395 - 18:44

نظر شما...
    • Unknown

      هنوز خیلیا با خوندن برخی احادیث و مطالب دینی دچار تعجب میشوند و برای بسیاری از مردم و همچنین متخصصین دینی که شامل خوده ماهم میشود فهمیدن این مطالب سخت و شاید غیر ممکن باشد. بعنوان مثال اشاراتی که به وجود آب فراوان در آسمان میشود و بعلت سیل نوح(ع) و آمدن آب از آنجا هنوز برای بسیاری از مردم سؤال هست که آیا دین تنها در چارچوب تخیلات و داستان های جذاب غیر واقعی قابل فهم است یا اینکه علم درست و صحیح الهی چیزه دیگری را دارد اثبات میکند.
      بعنوان مثال در تمام ادیان های قبل از اسلام و اسلام به اهمیت زحل اشاراتی شده و علامت های مذهبی زیادی در رابطه با این ستاره، نه سیاره است.
      بعنوان مثال آرم برادران وارنر، تویوتا، اینترنت اکسپلورر زحل را نشان میدهند.
      در هالیوود جایزه‌ای باسم زحل به افراد برتر داده میشود.در اسلام اشاراتی شده که آرم شبکه 4 هشت ضلعی اشاره به زحل است یا ستاره داود اسرائیل هم به همین شکل میباشد. سؤال اینجاست که چرا جوامع مخفی و جوامع دینی همگی بشکل مشترک به زحل و حلقه ی مقدس دورش باور دارند و شیاطین با سوءاستفاده از این اشکال زحل را به شیطان نسبت میدهند در حالیکه موضوع بسیار عجیب تر از اون چیزی هست که بسیاری تصور میکنند.
      امام صادق علیه السلام از مرد یمنی پرسید :

      شما در علم نجوم خود زحل را چه تعبیر میکنید؟

      مرد یمنی گفت : ستاره ای بد یمن و نحس است.

      امام صادق علیه السلام در جوابش فرمود:

      چنین مگو ، آن (زحل) امیرالمؤمنین و جانشینان اوصیاء است.

      الاحتجاج ، ج۲ ، ص ۳۵۳
    • Unknown

      علامه مجلسى رحمت الله بخش بزرگى از کتاب گران سنگ «بحارالانوار» را به این امر اختصاص داده و صدها حدیث و روایت را خاطر نشان ساخته که نکات سودمندى به دست مى آید؛ مانند:
      امام سجاد (ع) مى فرماید: حرکت خورشید، ماه، نجوم و کواکب و گردش آن ها در مدار و فلک مشخص همه به تقدیر خداوند و به کمک فرشتگان و مأموران الهى صورت مى پذیرد.

      امام باقر (ع): خورشید داراى لایه هایى و طبقاتى است. این سخن امروزه ثابت شده است.

      پیامبر اکرم (ص): اگر نور ماه هم چون نور خورشید بود روز از شب تشخیص داده نمى شد، نماز و روزه مردم از بین مى رفت و مردم در شناخت سال ها در اشتباه مى افتادند.
    • Unknown

      امام علی (ع): تاریکى هایى که روى کره ماه مشاهده مى شود. یک مسئله پیچیده و مشکلى است که فهم آن آسان نیست.

      على بن ابى طالب (ع): آسمان ها از دود و بخار آب آفریده شده اند.

      پیامبر (ص): در آسمان ها، آب فراوان وجود دارد، چنان که در زمان حضرت نوح (ع) درهاى آسمان باز شد و باران قوم نوح را غرق کرد. دریاهایى به مراتب بیش از دریاهاى کره زمین در آسمان ها وجود دارد، چنان که ابزار و آلات نجومى کنونى از آن خبر داده است.

      امیرالمؤمنین (ع): نجوم، توسط یک عمود نورى به هم دیگر پیوسته و ارتباط دارد.
    • Unknown

      امام صادق (ع): آفریده هاى دیگرى نیز در آسمان ها وجود دارد.
      امام صادق (ع): برخى از ستارگان از مرکز فلک خود جدا نمى شوند و دسته جمعى حرکت مى کنند منظومه وار و برخى از آن ها به تنهایى حرکت دارند.
      افلاک و نجوم توسط اسمى از اسماء الله در حرکتند. اجرام فلکى نخست بسته بودند، سپس باز شدند. سیاراتى هستند که حرکت هاى بازگشتى (رجعى) دارند؛ چنان که امیرالمؤمنین ذیل آیات «فلا اقسم بالخنس الجوار الکنس»؛ «پس سوگند به اختران بازگردنده». (تکویر 15). مى فرماید منظور پنج سیاره زحل، عطارد، مشترى، بهرام - مریخ، و زهره اند.
    • Unknown

      شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
      ورود به سایت ثبت نام
      کلیدواژه‌ها
      ...
      نجوم از منظر روایاتفارسی 3494 نمایش |
      علامه مجلسى رحمت الله بخش بزرگى از کتاب گران سنگ «بحارالانوار» را به این امر اختصاص داده و صدها حدیث و روایت را خاطر نشان ساخته که نکات سودمندى به دست مى آید؛ مانند:
      امام سجاد (ع) مى فرماید: حرکت خورشید، ماه، نجوم و کواکب و گردش آن ها در مدار و فلک مشخص همه به تقدیر خداوند و به کمک فرشتگان و مأموران الهى صورت مى پذیرد.

      امام باقر (ع): خورشید داراى لایه هایى و طبقاتى است. این سخن امروزه ثابت شده است.

      پیامبر اکرم (ص): اگر نور ماه هم چون نور خورشید بود روز از شب تشخیص داده نمى شد، نماز و روزه مردم از بین مى رفت و مردم در شناخت سال ها در اشتباه مى افتادند.

      امام علی (ع): تاریکى هایى که روى کره ماه مشاهده مى شود. یک مسئله پیچیده و مشکلى است که (امروزه زمان آن حضرت) فهم آن آسان نیست.

      على بن ابى طالب (ع): آسمان ها از دود و بخار آب آفریده شده اند.

      پیامبر (ص): در آسمان ها، آب فراوان وجود دارد، چنان که در زمان حضرت نوح (ع) درهاى آسمان باز شد و باران قوم نوح را غرق کرد. دریاهایى به مراتب بیش از دریاهاى کره زمین در آسمان ها وجود دارد، چنان که ابزار و آلات نجومى کنونى از آن خبر داده است.

      امیرالمؤمنین (ع): نجوم، توسط یک عمود نورى به هم دیگر پیوسته و ارتباط دارد.
      شاید مراد آن حضرت بیان جاذبه عمومى باشد و یا خبر از قانون یا قوانین دیگر داده است.

      امام صادق (ع): آفریده هاى دیگرى نیز در آسمان ها وجود دارد.
      امام صادق (ع): برخى از ستارگان از مرکز فلک خود جدا نمى شوند و دسته جمعى حرکت مى کنند منظومه وار و برخى از آن ها به تنهایى حرکت دارند.
      افلاک و نجوم توسط اسمى از اسماء الله در حرکتند. اجرام فلکى نخست بسته بودند، سپس باز شدند. این یک نظریه در کیهان شناختى امروزه به شمار مى رود. سیاراتى هستند که حرکت هاى بازگشتى (رجعى) دارند؛ چنان که امیرالمؤمنین ذیل آیات «فلا اقسم بالخنس الجوار الکنس»؛ «پس سوگند به اختران بازگردنده». (تکویر 15). مى فرماید منظور پنج سیاره زحل، عطارد، مشترى، بهرام - مریخ، و زهره اند.

      سیاره زحل (کیوان) در چند روایت به نام نجم امیرالمؤمنین یاد شده و جالب این که امام صادق (ع) مى فرماید: خداوند جنس این سیاره را از یخ و آب سرد قرار داده است.
      امام کاظم (ع): حق تعالى نجوم را ستایش کرد و اگر دانش صحیحى نبود مدح نمى کرد پیامبران الهى همه به این دانش عالم بودند حضرت ابراهیم (ع) عالم به نجوم بود؛ چنان که قرآن کریم مى فرماید: «فنظر نظرة فى النجوم فقال انى سقیم، صافات آیه 89 و 90»؛ و اگر به این دانش آگاه نبود در نجوم نظر نمى افکند و نمى گفت من بیمارم.

      هم چنین حضرت ادریس (ع) در زمان خود به دانش نجوم از همه مردم داناتر بود. هم چنین «ذوالقرنین» در این علم ماهر بود. خداوند در قرآن به این دانش قسم یاد کرده است: «فلا اقسم بمواقع النجوم، واقعه، 75»؛ «پس سوگند به جایگاه هاى ستارگان».(واقعه /75)
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد