روزشمار مأموریت مسلم از مکه به کوفه تا زمان شهادت

(بسم الله الرحمن الرحیم)

15 رمضان سال 60 هجری قمری امام حسین(ع) طی نامه‌ای به کوفیان، درباره نماینده خویش به آن‌ها نوشت: من برادرم و پسرعمویم و شخصیت مورد وثوق و مورد اعتماد از میان خاندانم، یعنی مسلم بن عقیل را به سوی شما می‌فرستم.

 

پانزدهمین روز از ماه رمضان سال 60 هجری امام حسین(ع) در مکه معظمه نماینده خود را به سوی کوفه اعزام کرد تا از صحت و درستی دعوت کوفیان مطمئن شود.

زیرا پنج روز پیش از آن، در دهم‌ رمضان،‌ نامه‌ای‌ از سران‌ و اعیان‌ کوفه‌ به‌ اباعبدالله الحسین(ع) رسید که‌ در آن ‌نامه‌ از امام‌ دعوت‌ شده‌ بود به‌ کوفه‌ برود تا کوفیان‌ به‌ رهبری‌ امام‌ با یزید بجنگند، کوفیان که شنیده بودند امام حسین(ع) در مکه حضور دارد و به دلیل امتناع از بیعت با یزید مدینه را ترک کرده است، جنبش بزرگی را در کوفه ایجاد کردند و سیل نامه‌های خود را روانه شهر امن الهی کردند تا اعلام کنند که حاضر هستند در دفاع از سیدالشهدا(ع) علیه یزید قیام کنند..

در این شرایط امام‌ تصمیم گرفت در پاسخ‌ به نامه‌های‌ مکرر سران‌ و مردم‌ کوفه مسلم‌ بن‌ عقیل،‌ پسر عمو و همسر خواهر خویش را به‌ کوفه‌ بفرستد تا از نزدیک میزان پایبندی کوفیان را مطلع شود و هم با فرستادن نخستین نماینده خویش به سوی آنان، عملاً رهبری قیام بر ضد دستگاه ظالم بنی‌امیه را بر عهده گیرد.

به همین منظور امام حسین(ع) پس از آنگه وضو گرفتن میان رکن و مقام در مسجدالحرام دو رکعت نماز به جا آورد و پس از راز و نیاز با خدای خویش، پسر عمویش را به حضور طلبید و او را از وضعیت کوفه آگاه کرد و به وی فرمود که می‌خواهد او را به عنوان نماینده خویش به کوفه بفرستد، تا قیام اهالی این شهر را سامان بخشد.

زیرا امام حسین به خوبی می‌دانست که مسلم از دلیر مردان بنی‌هاشم است که علاوه بر دارا بودن بینش وسیع سیاسی و مذهبی، پیرو خالص ولایت و امامت است.

*متن نامه امام حسین به کوفیان/ اباعبدالله(ع) از مسلم چگونه یاد کرد

سپس امام(ع) نامه‌ای خطاب به کوفیان با این مضمون نوشت: 

«به نام خداوند بخشاینده مهربان

از حسین بن علی(ع) به جامعه مؤمنین و مسلمین

اما بعد، هانی و سعید آخرین فرستادگانتان، نامه‌های شما را به من تسلیم کردند، من از مضمون نامه‌های شما آگاه شدم، نوشته‌اید: ما امامی نداریم، به سوی ما بیا شاید خداوند به وسیله تو ما را هدایت فرماید.

من برادرم و پسرعمویم و شخصیت مورد وثوق و مورد اعتماد از میان خاندانم، یعنی مسلم بن عقیل را به سوی شما می‌فرستم، اگر او برای من بنویسد که نظر اکثریت شما، به ویژه فرزانگان و مردان شایسته و شاخص شما مطابق با نامه‌هایی است که به من نوشته‌اید، به سوی شما خواهم آمد، انشاءالله.

به جان خودم سوگند یاد می‌کنم که امام بر حق تنها کسی است که بر اساس کتاب خدا حکومت کند و در جامعه به داد رفتار کند و حق را پذیرا باشد و خود را بر انجام دستورات دین ملزم و متعهد بداند.

والسلام»

*روزشمار حرکت نماینده اباعبدالله(ع) از مکه به کوفه تا شهادت

- 15رمضان 60: فرستادن مسلم بن‏ عقیل به کوفه برای بررسی اوضاع

-5 شوال 60: ورود مسلم بن عقیل به کوفه، استقبال مردم از وی و شروع آنان به بیعت

-11 ذی‌القعده 60: نامه نوشتن مسلم از کوفه به امام حسین(ع) و فراخوانی به ‏آمدن ایشان به کوفه

-8 ذی‌الحجه 60: دستگیری هانی، سپس شهادت او، خروج مسلم بن عقیل در کوفه با 4 هزار نفر، سپس پراکندگی‏ آنان از دور مسلم و تنها ماندن او و مخفی شدن در خانه طوعه

-9 ذی‌الحجه 60: درگیری مسلم با کوفیان، سپس دستگیری او و شهادت مسلم بر بام‏ دارالاماره کوفه


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:2 مرداد 1392 - 9:20

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد