سعادتمند‌ترین افراد از منظر امیرالمؤمنین(ع)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به موارد تحصیل شروط بندگی ابراز داشت: امام علی(ع) در ۴۸ ساعت آخر عمر با وصیت‌هایی که می‌کنند نشان می‌دهند که انسان برای طی مسیر و تحصیل سرمایه برای آخرت باید به چه اموری توجه داشته باشد.

 

بارگاه ملکوتی امامزاده صالح(ع) در منطقه تجریش تهران یکی از مکان‌هایی است که همه ساله در شب‌های قدر خیل عظیمی از مردم خداجوی و مؤمن را پذیرا می‌شود.

امسال نیز در شب بیست‌ و یکم ماه مبارک رمضان (شامگاه روز دوشنبه 7 مردادماه) مردم روزه‌دار تهرانی به یاد علی بن موسی الرضا(ع) در کنار آستان مقدس برادر ثامن‌الحجج(ع) پس از اقامه نماز و افطار گرد هم آمدند تا اولین ساعات بامداد با راز و نیاز و دعا به درگاه معبود یگانه از فضیلت‌های این شب عزیز استفاده کنند.

مراسم شب قدر در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) از ساعت 22 با قرائت دعای افتتاح و تلاوت قرآن کریم آغاز و با قرائت دعای جوشن کبیر ادامه یافت که حسن میرزایی و هاشم تهرانی در این شب به نوحه سرایی در سوگ شهادت امیرالمؤمنین(ع) پرداختند.

*هدف از آفرینش انسان

در این مراسم معنوی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه با اشاره به شرایط بندگی در درگاه الهی ابراز داشت: اگر انسان نسبت به ضعف، گناه و کاستی خود نزد پروردگار اعتراف داشته باشد و باور داشته باشد که تنها خداوند است که جامع صفات و اسما است و به طور عینی اعتقاد به اسماء حسنای الهی داشته باشد و درک کند که تنها اوست که تأثیر در تمام هستی دارد، آن گاه می‌تواند شرایط بندگی را تحصیل کند.

وی هدفش آفرینش را بندگی انسان نزد پروردگار عالم دانست و افزود: خداوند تأکید می‌کند من انسان را خلق کرده‌ام تا عبد من شود و مرا بپرستد، بنابراین هر آنچه که این عبد را از عرصه بندگی و دلدادگی پروردگار دور کند، دچار کجی و  انحراف از مسیر می‌شود.

*منتی که خداوند بر مؤمنان نهاد

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه خداوند متعال قرآن و پیامبران را برای هدایت مردم فرستاده است با اشاره به آیه دوم سوره بقره «ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَرَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ» اظهار داشت: اینکه متقین تعداد کمی از مردم هستند و خداوند می‌فرماید: ما بر مؤمنین منت گذاشتیم، برای این است که پروردگار با فرستادن پیامبری از جنس خودشان عزت و بزرگی را نصیب آن‌ها کرد تا نشان دهد با فرستادن رسولان، انسان‌ها ظرفیت هدایت را دارند.

*چرا بر امام حسین(ع) شمشیر کشیدند

وی با اشاره به اینکه اگر خصلت انسان دچار انحراف از مسیر نشود، سخنان پیامبران و امامان خویش را از عمق جان می‌پذیرد، ادامه داد: اینکه لشکریان عمر‌بن سعد در روز عاشورا سخنان امام حسین(ع) را می‌شنیدند، ولی در نهایت جلوی امام حسین(ع) شمشیر کشیدند، برای این بود که گناه، معصیت، شرک و کفر اینها مانع هدایتشان شد، زیرا گناه باعث می‌شود که انسان سخنان امام حسین را به عنوان انسان(ع) کامل گوش ندهد.

*چگونه درهای رحمت الهی برای انسان باز می‌شود

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه آثار گناه و معصیت در دل آنچنان تأثیر می‌گذارد که انسان را از راه حق دور می‌سازد، خاطر نشان کرد: اگر قلب پاک باشد با کوچکترین گناه واکنش نشان می‌دهد و نفس لوامه در برابر آن به کرنش می‌‌ایستد و در اینجا انسان با یک «یا الله» گفتن از اعماق دل می‌تواند درهای رحمت حق را به سوی خود بگشاید.

*سعادتمند‌ترین افراد از منظر امام علی(ع)

وی با اشاره به اینکه شب قدر شب اقرار به گناه است، افزود: امام علی(ع) می‌فرماید: سعادتمند‌ترین مردم کسی است که لذت آنی را برای لذت باقی ترک کند، با این وجود گناه لذت موقت و نکبت ماندگار است و ثواب لذت ماندگار است که با شب زنده‌داری، مجاهده در راه خدا، مبارزه با نفس و ... حاصل می‌شود.

*چرایی قرار دادن شب قدر برای انسان

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه اگر قرار بود انسان در سرنوشت خود نقشی نداشته باشد خداوند شب قدر را قرار نمی‌داد، ابراز داشت: شرط اول برای طی کردن راه بندگی این است که انسان از گناهی که کرده است پشیمان شود و شرط دوم آن است که سراغ گناه نرود و در نهایت در شرط سوم حق‌الله -نماز، روزه‌های قضا و ...- و حق‌الناس را ادا کنند و گوشت‌هایی که در راه حرام رویانده است را آب کند تا پس از طی این مراحل، برای تحصیل بندگی آماده شود.

*راهبردی که امام علی(ع) در 48 ساعت آخر عمر خویش برای انسان ترسیم کرد

وی با اشاره به اینکه لذت خداخواهی ماندگار است، ادامه داد: 48 ساعت آخر عمر امام علی(ع) خود به اندازه یک عمر محسوب می‌شود، زیرا در این 48 ساعت امام(ع) با وصیت‌هایی که می‌کند، نشان می‌دهد که انسان برای طی مسیر و تحصیل سرمایه برای آخرت باید به چه اموری توجه داشته باشد.

معاون اول قوه قضائیه در پایان اظهار داشت: انسان بدون نماز، حجاب و تکلیف به خدا نمی‌رسد، باید توجه داشت که  بزرگان و علمای دین نظیر آیت‌الله بهجت، شیخ رجبعلی خیاط از طریق تقوا، پرهیزکاری و توجه به اهل بیت به جایی رسیده‌اند، بنابراین توجه به باید‌ها و نباید‌ها در زندگی انسان را برای رسیدن به بالاترین درجه بندگی سوق می‌دهد.

  • منبع: فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:8 مرداد 1392 - 12:43

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد