دفاع از توهین کننده به امیرالمومنین(ع) در برنامه ای زنده +فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)
روزگاری که علمای اهل سنت قاطعانه و با استدلال به آیات و روایات عقاید "ابن تیمیه" را رد کرده و کتاب ها بر آن نوشتند شاید به امروز که شبکه های وهابی به فکر تطهیر ابن تیمیه بر آیند، فکر هم نمی کردند.

دفاع از توهین کننده به امیرالمومنین(ع) در برنامه ای زنده +فیلم

  

یکی از وظایف اصلی شبکه های وهابی تطهیر افراد معلوم الحالی همچون؛ معاویه، یزید، ابن تیمیه ها  است تا جایی که برای این کار نظریه علمای بزرگ اهل سنت در رد "ابن تیمیه" را دور بودن ایشان از قرآن می دانند.

 


کارشناس شبکه وهابی نور در برنامه زنده، به دفاع تمام قد و تطهیر یکی از توهین کنندگان به اهل بیت پرداخت و او را دوستدار اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین معرفی کرد.

 


وی در جواب بیننده ای که با استناد به "کتاب منهاج السنة" ابن تیمیه ثابت کرد وی به امیرالمومنین سلام الله علیه توهین کرده است و علمای بزرگ اهل سنت نیز وی را به خاطر افکارش رد کرده اند گفت: « بیاییم رد یک عالم سنی و معتزلی یا صوفی را[ مبنا] قرار ندهیم اینها مدرک نمی شوند، بیاییم به این رُدود(ردهای علما) توجه نکنیم ...الان بیاییم کاری به اقوال ابن حجرهیثمی ، سبکی و ... نداشته باشیم»

 


وی بدون در نظر گرفتن این مطلب که چرا باید استوانه های علمی اهل سنت چرا باید در رد عقاید و تفکر ابن تیمیه چنین نظریاتی داشته باشند، در ادامه دفاع خود از این اهانت کننده به امیرالمومنین سلام الله علیه گفت:« بیاییم  ببینیم عقیده ابن تیمیه را زیر ذره بین قرار بدهیم و ببینیم ابن تیمیه دشمن اهل بیت است یا محب اهل بیت بحث منطقی و علمی این است.»

 


در جواب این کارشناس وهابی و تمامی وهابیون باید گفت؛ یکی از راه های شناخت منویات و عقاید شخص خصوصا نویسندگان رجوع به کتب آنهاست.

 


کافی است به کتاب منهاج السنة ج 8 ص 329 نوشته "ابن تیمیه" رجوع کرد و نظر وی را در مورد امیرالمومنین سلام الله علیه نگاه کرد تا مشخص شود وی از دشمنان شماره یک ایشان و تمامی اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین است.

 


از طرف دیگر به واسطه همین عقاید خلاف شرع وی بود که توسط استوانه های علمی اهل سنت رانده شده و برخی از ایشان حکم به کفر وی داده اند.

 

 

در زیر به برخی از این نظرات اشاره می کنیم:


ابن حجر عسقلانی (م 852) مؤلف فتح الباری در شرح صحیح بخاری و ابن هیثمی (م 973) و ملا قاری حنفی ( م 1016) و ابن شاکر کتبی (ت 764) و محمود کوثری مصری (م 1371) و یوسف بن اسماعیل بن یوسف (م 1265) حصنی دمشقی (م 729) و غیره که از علما بزرگ اهل سنت هستند هر کدام ابن تیمیه و عقاید او را مردود شمرده و در این راستا کتاب‌هایی تألیف نموده‌اند.



ابن حجر هیثمی که از دانشمندان بزرگ اهل سنت است درباره ابن تیمیه می‌گوید: خدا او را خوار و گمراه و کور و کر کرده است و معاصرین وی از شافعی‌ها و مالکی‌ها و حنفی‌ها بر فساد افکار و اقوال او تصریح دارند و اعتراض او حتی عمر بن خطاب و علی بن ابی طالب ـ علیه‌السلام ـ را نیز در بر گرفته است.... سخنان ابن تیمیه فاقد ارزش بوده او بدعت گذار، گمراه و غیر معتدل است. خداوند با او به عدالت خود رفتار نماید و ما را از شر عقیده و اسم وی حفظ کند. (هیثمی، احمد بن حجر، الفتاوی الحدیثه، مصر، مطبعه العلمیه، ص 86)



سُبکی یکی دیگر از علما هم عصر ابن تیمیه می‌گوید: او در پوشش پیروی از کتاب و سنت در عقاید اسلامی بدعت گذاشت و ارکان اسلام را در هم شکست. او با اتفاق مسلمانان به مخالفت برخاست سخنی گفت که لازمه آن جسمانی بودن خدا و مرکب بودن ذات اوست.... و با این سخنان حتی از 73 فرقه هم بیرون رفت. (سبکی، تقی الدین، الدره المضیئه فی الرد علی ابن تیمیه، بی تا، بی نا، ص 5)

 

شوکانی یکی دیگر از علما اهل سنت می‌گوید: محمد بخاری حنفی متوفای سال 841 هـ از بدعت گذاری و کفر ابن تیمیه سخن گفته است تا جایی که در مجلس خود تصریح کرده که اگر کسی به ابن تیمیه «شیخ‌الاسلام» بگوید کافر است. (شوکانی، محمد علی، البدر الطالع 2:262، بیروت، دار المعرفه)



عسقلانی می‌گوید دو تن از قاضی شافعی و مالکی ندا در دادند که هر کسی به عقیده ابن تیمیه معتقد شود خون و مالش حلال می‌باشد. (عسقلانی، احمد بن علی، الدرر الکامنه، 1:471، هند، حیدر آباد، دوم، 1392 هـ)



شیخ زین الدین بن رجب حنبلی از کسانی است که معتقد به کفر ابن تیمیه بود و با صدای بلند اعلان می‌نمود که هر کسی ابن تیمیه و پیروان او را تکفیر کند معذور می‌باشد.( ابی بکر دمشقی، تقی الدین، دفع شبهه من شبّه و تمرّد، مصر، مکتة الازهریه، بی تا، ص 123)



ابن قیم جوزی که شاگرد و مبلغ عقاید ابن تیمیه بود نیز از طرف علما اهل سنت تکفیر شده و از جمله از طرف شمس الدین مالکی محکوم به کفر و اعدام شده بود لکن ابن قیم به او می‌گوید، قاضی حنبلی توبه و اسلامم را پذیرفته و مرا محقون الدم شمرده است. قاضی مالکی بعد از این اظهارات ابن قیم، او را شلاق زده و بر الاغ سوارش نموده و در خیابان‌ها می‌گرداند. (همان)


دانلود

  • منبع: جام

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:6 مهر 1392 - 20:39

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد