سومین معبد سلیمان

(بسم الله الرحمن الرحیم)
یهودیان معتقدند که بر اساس تفاسیر تورات، خداوند به قوم یهود فرمان داده است که در پی آمدن «روز کیپور» معبد سلیمان را در کوه سینا بنا کنند و این فرمان یکی از 613 میتزاویی(Mitzvot) است که بنی اسراییل دائما متعهد به انجام آن است.

 سومین معبد سلیمان

 

بر پایه تفسیر موسی بن (1)، آفریدگار به قوم یهود دستور داده که مکانی را به منظور خدمت به او بنا کنند و در آنجا قربانیهای خویش را پیشکش نموده و سه بار در سال مراسم جشن و زیارت در آن مکان برپا کنند.
معبد شامل اجزا، اشیا، جزییات فراوانی مانند شمعدان طلا، میز، قربانگاه و... است و تمامی این اشیا از اجزای ذاتی معبد به حساب می آیند.
مشروح نقشه معبد و اشیاء و لوازم آن در رساله ی میدوت، در تلمود شرح داده شده است. بر اساس تعالیم موسی بن، دستور ساخت معبد، فرمانی ابدی است که نسل به نسل ملزم به انجام آن هستند و اشیا و ملحقات آن جزء ثابت معبد هستند و می بایست به آن بازگردانده شوند.

مسیحا و معبد سلیمان

بنا بر عقاید یهود، «مسیحا» هنوز ظهور نکرده است و عیسی، مسیحی که مسیحیان به او اعتقاد دارند، پیامبری دروغین بوده و مسیحا در پی احداث سومین معبد سلیمان ظهور می کند و در واقع، احداث معبد سلیمان از مقدمات ظهور اوست.
بر اساس تعالیم تلمود، مسیحا از خاندان سلطنتی داوود است و امت مشرکان (مسیحیان، مسلمانان و... ) به وسیله او نابود می شوند و بنی اسراییل به قدرت جهانی می رسد. یهودیان معتقدند، همان گونه که سلیمان نبی (ع) توبه مشرکان را به این دلیل که برای برخورداری از نعمتهای سلطنت سلیمان ایمان آورده بودند، نپذیرفت، پس از ظهور مسیحا نیز توبه غیر یهودیان پذیرفته نمی شود.
پس از ظهور مسیحا و تثبیت حکومت جهانی یهود، اورشلیم به طور شگفت انگیزی بازسازی می شود و از سطح کنونی به ارتفاع 10 فرسنگ بالا رفته و از هر سو باز خواهد بود و تا دروازه های دمشق گسترش خواهد یافت. معبد در جلال و عظمت خود نوسازی می شود و ظروف مقدس و خیمه ی اجتماع بازگردانده می شود.
از جمله اشیایی که قبلاً در معبد سلیمان بوده، صندوق میثاق است که یهودیان در پی یافتن آن هستند. نظریه های مختلفی در رابطه با مکان فعلی صندوق وجود دارد.
برخی معتقدند این صندوق نیز به همراه دیگر اشیاء معبد که پس از تخریب معبد دوم توسط رومیان به سرقت رفت، به وایتکان منتقل شده است و اکنون به همراه ظروف معبد در اختیار پاپ ژان پل دوم قرار دارد.
دیدگاه دیگر این است که سلیمان نبی (ع) که با کمک وحی الهی از واقعه ویرانی معبد آگاه شده بود، دستور داده که در زیر ساختمان معبد، تونلهای مخفی و پیچ در پیچی ایجاد کنند و صندوق را در محفظه ی یکی از این تونلها پنهان کرده اند.
دیدگاه سوم این است که یوشع، پادشاه اسراییل که چهل سال پیش از ویرانی معبد می زیسته، دستور مخفی کردن صندوق را داده است.
با وجود اینکه صندوق میثاق از ملزومات معبد سلیمان نیست ولی یهودیان انتظار روزی را می کشند که این صندوق پیدا می شود.

گوساله ی سرخ موی

سالهاست که دولت اسراییل در حال آماده سازی مقدمات لازم جهت ساخت سومین معبد سلیمان در اورشلیم است و تمام مقدمات ساخت معبد توسط خاخامهای یهودی مهیا شده است. اما آن گونه که در کتاب سِفر اعداد(2)، قسمت نوزدهم آمده که قبل از شروع عملیات ساخت معبد، باید مراسم تطهیر انجام شود و برای انجام آن می بایست گوساله ای سرخ موی قربانی شود.
بر اساس تعالیم یهود، این گوساله می بایست سرخ موی و بدون هیچ عیب و نقصی باشد؛ و هیچ گاه یوغی بر آن قرار نگرفته و گوساله ای نزاده باشد.
این گوساله در هنگام قربانی باید حتماً 3 ساله باشد.
در روز مراسم، باید گوساله در مکانی خارج از اردوگاه محل اقامت خاخامها در محوطه ی معبد، قربانی شود. پس از آن مقداری از خون او برداشته شده و در جلوی خیمه اجتماع پاشیده می شود.
سپس گاو به همراه پوست، گوشت، چرم، فضولات و خونش تماماً به همراه چوب سرو و زوفای مصری به وسط آتش انداخته شده و آتش را تا خاکستر شدن گوساله روشن نگاه می دارند. محل قربانی و سوزاندن گاو در کنار کوه زیتون قرار دارد. پس از سوزاندن گوساله، شخصی پاک می بایست خاکسترها را جمع آوری کرده و به بالای کوه زیتون ببرد.
پس از آن توده ی عظیم خاکستر به جای مانده را با آب مخلوط کرده و آب تطهیر را از آن تهیه می کنند.
از 2000 سال پیش که معبد سلیمان توسط تیتوس امپراتور روم در سال 70 میلادی با خاک یکسان شد، تا به امروز محل معبد از دسترس کامل یهودیان به دور بوده و چون غیر یهودیان در آن رفت و آمد داشته اند. یهود معتقد است که قبل از شروع عملیات ساخت معبد کل، محوطه ی معبد که بنا بر بعضی روایات کل اورشلیم قدیم را شامل می شود باید با «آب تطهیر»، تطهیر شود.
به همین دلیل طی پنجاه سال گذشته یهودیان و صهیونیستها به منظور آماده سازی مقدمات بنای معبد سلیمان به دنبال پرورش گاو سرخ موی هستند. اما هنوز مشکل دیگری پا بر جاست، و آن این که محل قربانی و سوزاندن گوساله که در نزدیک کوه زیتون قرار دارد، به طور کامل تحت کنترل تشکیلات خود گردان فلسطین است.
به همین دلیل دولت اسراییل در طول چند ماه اخیر تلاش گسترده ای را به منظور تخلیه این منطقه از ساکنان غیر یهودی شروع کرده است.
بر اساس عقاید یهود به دلیل اینکه در این منطقه غیر یهودیان ساکن بوده اند، قبل از اجرای مراسم قربانی می بایست تطهیر شود!
خاخانهای متعصب عقیده دارند که حتی وجود یک یا دو تار موی سیاه یا سفید بر بدن گاو مانع از انتخاب آن برای اجرای مراسم می شود. از طرفی عده ای دیگر از آن عقیده دارند که این گوساله در اسراییل باید به دنیا آمده باشد.
در چند دهه اخیر یهودیان در نقاط مختلف جهان، با استفاده از دانش ژنتیک اقدام به اصلاح نژادی گاو برای تولید گاو سرخ موی کرده اند و گزارشهای متعددی در این رابطه از سوئد، سوییس، تگزاس، می سی سی پی و اسراییل منتشر شده است.
اما در طی این سالها، تلاش هیچ کدام موفق به تولید گوساله ای که تمام موهای آن سرخ باشد نشده بود تا اینکه در سال 1997، در می سی سی پی این گوساله تولید شد.
دو سال و اندی پیش، به مؤسسه معبد واقع در اورشلیم که مسئولیت اجرای پروژه ی ساخت معبد سلیمان را برعهده دارد، اطلاع داده شد که بالاخره گوساله ی مورد نظر در اسراییل به دنیا آمده است.
روز جمعه، پنجم آوریل 2002 خاخام «مناخیم مک اور» و خاخام «چیم ریچمن» از طرف مؤسسه معبد، به مزرعه ی محل پرورش گوساله سفر کرده و پس از انجام معاینات متعدد، مشخصات گوساله را تأیید کردند.
اکنون این گوساله با تدابیر ویژه ای نگهداری می شود و چند ماه دیگر به سن 3 سالگی می رسد. بر پایه ی عقیده یهود، به دنیا آمدن این گوساله سرخ موی و در پی آن ساخت دوباره معبد سلیمان، حاکی از نزدیکی عصر مسیحاست. بر اساس این عقیده، مسیحا در پی ساخته شدن معبد ظهور می کند و پایه های حکومت خود را در اورشلیم قرار می دهد، یهودیان از اقصی نقاط جهان به اسراییل آمده و حکومت جهانی یهود را پدید می آورند.
«ریچارد لندز» استاد تاریخ دانشگاه بوستون ومدیر مرکز مطالعات هزاره شناسی می گوید:
به دنیا آمدن این گوساله، درست همان چیزی است که مردم انتظار آن را می کشیدند؛ ما می توانیم جنگ آخرالزمان را به راه بیاندازیم. اگر خاخامهای متعصب ارتدوکس یهودی مشخصات این گوساله را تأیید کنند، تمام یهودیان اسراییل آن را به فال نیک گرفته و نشانه ای از آغاز عصر جدید می شمارند.
به هر حال اگر این گوساله قربانی شود، مسلمانان آماده جهاد می شوند، پس بهتر است به جنگ بیاندیشیم.
به طور حتم پیدا شدن این گوساله، ماشه ی انفجار مسجدالاقصی است. این همان چیزی است که نیروهای اطلاعاتی اسراییل بر روی آن حساس اند.
هر چند که موضوع درگیری با اعراب ذهن آنان را مشغول ساخته است.
گروههای رادیکال صهیونیست می توانند این مأموریت را به انجام رسانند و این امکان وجود دارد که برخی تندروهای یهودی در ارتش اسراییل به کمک آنان بشتابند.
بیش از نیم قرن است که پروژه ی اکتشاف بقایای معبد سلیمان در طبقه ی زیرین مسجد الاقصی در حال انجام است و تونلهای بسیاری در زیر مسجدالاقصی کنده شده است و پی را به طور کامل سست کرده اند تا در اولین زلزله ی خفیفی که در اورشلیم رخ می دهد، مسجدالاقصی فرو ریزد.
در صورت نابودی مسجد الاقصی تمامی تاریخ اسلام در این منطقه به فراموشی سپرده می شود و سیاست کلی دولت اسراییل نیز بر همین منوال است. در سال 1968، یک نفر یهودی، مسجدالاقصی را به آتش کشید و به بهانه ی دیوانگی مسئله وی را مختومه اعلام کردند.
همچنین در 28 ژوئیه سال 1981، به ایستگاه آتش نشانی دیوار غربی در قدس دستور داده شد تا دو واحد ماشین آتش نشانی را به دیوار غربی قدس اعزام کنند. «یهودا مایرگتز»، خاخام دیوار غربی، که دستور اعزام این دو واحد ماشین آتش نشانی را داده بود، وقتی متوجه شد که آتش نشانها عرب هستند، برای جلوگیری از افشای زود هنگام طرح حفاری در زیر پی مسجد صخره به منظور یافتن اشیا و بقایای معبد، فوراً دستور بازگشت دو واحد ماشین آتش نشانی را صادر می کند.
آنان تصمیم داشتند به منظور تضعیف پی و فرو ریختن مسجد، صدها متر مکعب آب را در تونل عظیم ساخته شده پمپ کنند.
گتز از طرف وزارت امور مذهبی اسراییل به طور محرمانه مأموریت یافته بود که در زیر مسجد به حفر تونل بپردازد.
وی، برای چند هفته موفق شد که از افشای این راز جلوگیری کند اما همانگونه که خاخامهای دیوار غربی محاسبه کرده بودند، قسمتی از تونل ناگهان فروریخت و هنگامی که خاخامهای گل آلود در حال خروج از تونل بودند، مسلمانان از نقشه آنان با خبر شدند و دهها نفر از مسلمانان در جلوی دهانه تونل تجمع کردند.
و این خبر به طور گسترده ای در رسانه ها منتشر شد و مناخیم بگین (نخست وزیر)، یوسف برگ (رئیس پلیس) دستور بسته شدن ورودی تونل را صادر کردند.
در حال حاضر نیز گروههای تندروی یهودی که خود را پاسداران معبد سلیمان می نامند و عقیده دارند که مسجدالاقصی بر ویرانه های معبد سلیمان ساخته شده است. بارها برای ویرانی این مسجد اقدام کرده اند.
از سوی دیگر جریان مسیحیان صهیونیست آمریکا عقیده دارند که ویرانی مسجدالاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان به جای این مسجد، شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و بدون ساخت معبد سوم سلیمان، مسیح هرگز ظهور نخواهد کرد.
این جریان به ویژه گروههای تندرو صهیونیستی وابسته به آن اعتقاد دارند که خرابه های معبد نخست و دوم معبد سلیمان در زیر مسجدالاقصی است و برای ساخت دوباره ی این معبد راهی جز ویرانی مسجدالاقصی وجود ندارد.
با توجه به همین اعتقاد، پیروان این جریان، مبالغ هنگفتی را در اختیار سازمانهای افراطی صهیونیستی مانند «عطیرات کوهانیم» که تخریب مسجدالاقصی و یهودی کردن قدس از جمله ی اهداف اعلام شده ی آنان است، قرار می دهند.
ماه گذشته نیز، رئیس جمهوری اسراییل، موشه کاتزاو، از نخست وزیر واتیکان «کاردینال آنچلون سودانو» خواست، با توجه به اینکه عملیات ساخت معبد به زودی آغاز می شود، فهرست گنجینه های معبد را که در اختیار واتیکان است، در ضمن دیدار قریب الوقوع رئیس جمهور اسراییل از وایتکان، ارایه کنند.
رئیس جمهور اسراییل از واتیکان خواسته است که در این مورد حساس با اسراییل همکاری کنند.
اهمیت اصلی این درخواست به شمعدان طلای خالص معبد مربوط می شود که در حال حاضر به همراه دیگر اشیای معبد، توسط دومنها در سال 70 میلادی غارت شد و اکنون این اشیا در اختیار واتیکان قرار دارد.
پس از ویرانی معبد دوم سلیمان و سقوط پادشاهی اسراییل، پادشاه روم، تیتوس به میمنت این پیروزی، طاق نصرتی در روم ساخت که تصویر شمعدان طلا و دیگر اشیای معبد سلیمان بر روی آن حک شده است.
بر اساس گزارش منابع اطلاعاتی موساد، این اشیا هم اکنون در اختیار پاپ است.
در طی سالیان گذشته یهودیان همواره از واتیکان خواسته بودند که این اشیا را به آنان بازگردانند، اما پاپ تاکنون با آن موافقت نکرده است.
ولی اکنون اولین باری است که دولت اسراییل درخواستی دیپلماتیک مبنی بر بازگرداندن اشیای معبد را به واتیکان تسلیم کرده است.
همچنین منابع اسراییلی اعلام کرده اند که مخالفت پاپ در بازگرداندن این اشیا تأثیری بر ساخت معبد ندارد؛ به زودی معبد، در پی تخریب مسجدالاقصی ساخته و حکومت جهانی یهود محقق خواهد شد.
------------------------------------------------------
  • پی نوشت ها :
  • 1. موسی بن میمون ( 1204- 1135) فیلسوف وتئولوژیست یهودی که در اسپانیا می زیسته و کتاب راهنمای سرگشتگی از آثار اوست. وی به توضیح و تفسیر اصول دین یهود بر مبنای آرا و عقاید ارسطو می پرداخت.
    • 2. سفر اعداد: بخشی از عهد عتیق که به ماجرای قوم یهود در دوره ی سرگردانی در بیابان، می پردازد. قوم یهود پس از آنکه از ساکنان سرزمین موعود می هراسند و از جنگ سرباز می زنند، سرگردان و آواره می شوند. این کتاب آمار دقیقی از جمعیت اسباط بنی اسراییل ارایه می کند. همچنین در این کتاب احکام و دستورات فقهی متعددی آمده است.
  • منبع :پیشگویی ها و آخر الزّمان(جلد 1و2)، (1385)، تهران: نشر موعود عصر(عج)، چاپ دوم1387.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:15 مهر 1392 - 13:32

نظر شما...
    • علیون هبرو

      بسم الله رحمان رحیم
      بنام خدای محمد خاتم انبیا.
      ابراهیم خلیفه خدا
      و خدای موسی وعیسی


      آماده باشید
      مهر ترازوی عدالت از آسمان فرستاده شده
      از جلال و جبروت بارگاه عظیم و عرش ملکوتی
      از آن نور مقدس و قدس قدیسان
      صاحب جلال و کمال معبد اورشلیم
      آن ستوده صفات

      دوران حاکمیت همه به سر رسید
      این هشدار و پیغامیست از جانب الله
      حاکم و سلطان آسمانها و زمین


      عدالت نور مقدس بر عالم تا ازل تابان باد

      الله فتاح

      سرباز ارتش خدا
    • ایلیا

      [quote=علیون هبرو]بسم الله رحمان رحیم
      بنام خدای محمد خاتم انبیا.
      ابراهیم خلیفه خدا
      و خدای موسی وعیسی


      آماده باشید
      مهر ترازوی عدالت از آسمان فرستاده شده
      از جلال و جبروت بارگاه عظیم و عرش ملکوتی
      از آن نور مقدس و قدس قدیسان
      صاحب جلال و کمال معبد اورشلیم
      آن ستوده صفات

      دوران حاکمیت همه به سر رسید
      این هشدار و پیغامیست از جانب الله
      حاکم و سلطان آسمانها و زمین


      عدالت نور مقدس بر عالم تا ازل تابان باد

      الله فتاح

      سرباز ارتش خدا سلام...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد