(بسم الله الرحمن الرحیم)
وی افزود: راه دیگر این است که چهره نورانی حضرت علی(ع) را در قرآن کریم مورد بررسی قرار دهیم، همه مردم امیرمؤمنان را انسانی شجاع میدانند و دلیل آن حدیث رسول اکرم(ص) است که فرمودند ضربه علی در جنگ خندق بالاتر از عبادت تمام جن و انس است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که امیرمؤمنان در تمام جنگها در خط مقدم بودند، اظهار داشت: شجاعت امیرمؤمنان مطلبی نیست که بر کسی مخفی باشد، همچنین حضرت در تمام دوران زندگانی خود چه در زمان حکومت و غیر آن زاهدترین فرد زمان بودند و این زهد زبانزد عام و خاص است.
وی ادامه داد: گاهی میشود که امیرمؤمنان را از طریق فصاحت و بلاغت شناخت و نهجالبلاغه میتواند فصاحت بلاغت ایشان را برای همگان معرفی کند، میتوان امام علی(ع) را از اخلاق و خلق والای ایشان شناخت که خطبههای اخلاقی ایشان میتواند برای افراد سالک برنامه خوبی باشد.
آیت الله سبحانی با اشاره به جایگاه بسیار بالای علمی امیرمؤمنان علی(ع) ابراز داشت: در تاریخ ندیدیم که حضرت برای مسألهای به کسی مراجعه کند اما همه مردم به ایشان مراجعه میکردند همانگونه که پیامبر فرمود: علی درب شهر علم است.
وی با تأکید بر مطالعه چهره امیرمؤمنان در قرآن کریم عنوان کرد: قرآن کریم به ایمان علی(ع) اشاره میکند چرا که ایشان نخستین کسی است که به پیامبر اکرم(ص) ایمان آوردند، البته این بدان معنا نیست که نعوذبالله قبل از آن کافر بوده اند بلکه قبلاً هم همراه پیامبر بودند اما به عنوان رسالت نخستین فرد از رجال بودند که ایمان آوردند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: چهره نورانی امیرمؤمنان(ع) در قرآن کریم منعکس است، زمانی که بنا شد پیامبر به صورت آشکارا اسلام را تبیین کنند امیرمؤمنان همراه ایشان بودند و پیامبر را در این مسیر یاری کردند و پیامبر اعلام داشتند که امیرمؤمنان خلیفه و وصی ایشان است.
وی با اشاره به فداکاریهای حضرت علی(ع) در مسیر اسلام اضافه کرد: حضرت در مسیر اسلام از هیچ فداکاری دریغ نکردند و حتی زمانی که نیاز بود که کسی جان خود را سپر پیامبر کند ایشان در جایگاه پیامبر قرار گرفت بدون این که لرزهای بر اندام او بنشیند.
آیت الله سبحانی با بیان این که امیرمؤمنان مورد اعتماد و امین پیامبر اکرم(ص) بودند، گفت: حضرت علی(ع) همواره در کنار پیامبر اسلام بودند و ایشان را یاری می کردند که در جایگاههای مختلف مانند مباهله امیرمؤمنان در کنار پیامبر(ص) بوده است.
وی افزود: امیرمؤمنان به عنوان اجرت رسالت معرفی میشوند، البته اجرت رسالت با خدا است اما اگر بنا باشد به پیامبر اجرتی داده شود دوستی خاندان ایشان است که در رأس آنها امیرمؤمنان قرار دارد؛ در سوره هل اتی چهره علی(ع) به خوبی بیان شده است.
این مرجع تقلید اظهار داشت: ابن تیمیه و امثال آن میگویند این آیات در حق اهل بیت(ع) نیست و چون در مکه نازل شده ارتباطی به امیرمؤمنان و فرزندان ایشان ندارد، اما این انسان غافل و کوردل نمیداند که بهترین دلیل را داریم که این آیات مدنی هستند، این که آیه میفرماید خانواده امیرمؤمنان سه نفر را که یکی از آنان اسیر بوده اکرام کردند یعنی در مدینه بوده است چرا که در مکه مسلمانان اسیری نداشتند بلکه اسیر دیگران بودند.
وی ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) را مذمت میکردند که ابتر است اما خداوند متعال برای کوبیدن دشمنان سوره کوثر را نازل کردند و به واسطه امیرمؤمنان فرزندانی به وجود آمدند که کوثر هستند، هنگامی که پیامبر از مکه برمیگشتند جبرئیل نازل میشود که امر مهمی باید انجام شود که اگر صورت نگیرد رسالت خود را انجام نداده ای و این مسأله منجر به معرفی ولایت ایشان شد که در قرآن بیان شده است.
آیت الله سبحانی با بیان این که انسان باید علی(ع) را از قرآن بشناسد، ابراز داشت: البته از راه روایات و تاریخ نیز میتوان با شخصیت بزرگ ایشان آشنا شد، اگر بتوانیم چهره امیرمؤمنان را از طریق آیات قرآنی نشان دهیم پیروز شدهایم.
وی عنوان کرد: مرحوم علامه طباطبایی درباره امیرمؤمنان نکتهای قابل توجه میفرمودند که حضرت انسانی سخنگو بودند که 11 هزار خطبه، نامه و کلمات قصار از ایشان وجود دارد، این در حالی است که ایشان در زمان پیامبر اکرم(ص) یک کلمه سخن نگفته که این خودداری نفسانی و ادب در برابر پیامبر بسیار مهم است.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: حضرت سالها در کنار پیامبر زندگی کردند اما کلمهای نگفتند که نشان دهنده روحیه عالی امیرمؤمنان است، بیش از 500 شرح و حاشیه بر نهجالبلاغه نوشته شده که میتوان گفت این کتاب نهایت ناپذیر است، همانگونه که قرآن مجید نهایت ناپذیر است نهج البلاغه نیز پرتوی از قرآن کریم دارد که هر چه انسان کار کند باز هم جای کار دارد، باید در محضر بزرگان لب فرو بندیم و گوش فرا دهیم و در برابر سخنان بزرگان عرض اندام نکنیم.
وی با تأکید بر این که حضرت علی(ع) در تمام علوم سرآمد بودند، اضافه کرد: نامه های امیرمؤمنان مانند نامه ایشان به مالک اشتر از مفاهیم بسیار غنی برخوردار است به گونه ای که وقتی غربی ها این نامه را می خوانند لذت می برند، حضرت در این نامه تأکید می کنند همه انسان ها حقوق دارند که باید رعایت شود.
آیت الله سبحانی در پایان با اشاره به راه اندازی برخی گروه های تروریستی و تکفیری برای ضربه زدن به اسلام گفت: سلفی ها دست به کشتار مسلمانان می زنند و به کسی رحم نمی کنند و می گویند از اسلام دفاع می کنیم در حالی که رفتار آن ها هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.
لازم به ذکر است در این مراسم آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیتالله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزههای علمیه، حجتالاسلام احمد فرخ فال رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان بیوت آیات عظام و جمعی از شخصیتهای علمی و اساتید حوزه حضور داشتند.
در ادامه مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که همه مدیون امام خمینی(ره) هستیم، گفت: نظام جمهوری اسلامی میراث گرانبهای حضرت امام است که باید همواره یاد و نام ایشان را زنده نگه داریم.
وی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: متأسفانه گاهی میشود که برخی افراد سخنانی را از روی ناسپاسی بیان میکنند، دشمنان نیز دندان خود را تیز کرده و دشمنیهای خود را آشکارتر کردند تا بلکه بتوانند ضربه ای به انقلاب اسلامی وارد کنند اما به فضل الهی نخواهند توانست.
نجفی قدسی با تأکید بر هوشیاری مردم و مسؤولان در برابر توطئه های دشمنان اظهار داشت: باید نسبت به امانتی که به ما سپرده شده امانتداری کنیم، حضرت امام از سال 41 که نهضت خود را آغاز کردند در پیامی فرمودند که حرکت خود را با احدی الحسنیین آغاز کردهایم که یا بساط ظلم را جمع می کنیم یا به شهادت می رسیم.
وی ادامه داد: حضرت امام و علما و بزرگان برای به ثمر نشستن انقلاب اسلامی زحمات بسیاری کشیدند، خون های بسیاری ریخته شده و عزیزان بسیاری فدا شدند که انقلاب به پیروزی رسید و نباید برخی نسبت به این نعمت عظیم الهی ناسپاسی کنند.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که امام راحل 3 هدف برای قیام داشتند، ابراز کرد: هدف نخست سرنگونی رژیم ستمشاهی و هدف دوم استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، هدف سوم امام راحل نیز سپردن پرچم به دست صاحب اصلی آن یعنی حضرت ولی عصر(عج) بود.
وی عنوان کرد: حضرت امام بیش از 80 مورد از انقلاب اسلامی به عنوان مقدمه ظهور یاد کردند و فرمودند که هدف انقلاب اسلامی این بوده که متصل به انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) شود، چون این هدف بسیار والا و ارزشمند است باید قدر نظام جمهوری اسلامی را بیش از آن بدانیم تا به هدف اصلی برسیم.
نجفی قدسی خاطرنشان کرد: امام راحل فرمودند انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهانی اسلام به پرچمداری امام زمان(عج) است، ایشان همچنین تأکید کردند که با خواست خدا دست تجاوزگران و ستمگران را از همه کشورهای اسلامی کوتاه می کنیم و با صدور انقلاب و اسلام راستین به سیطره و ظلم جهانخواران پایان می دهیم و راه را برای ظهور امام زمان(عج) هموار می کنیم.
وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران ساده به دست نیامده که عدهای آن را بازیچه قرار دهند، بزرگان و شهدای بسیاری در این مسیر قدم برداشتند و جان خود را فدا کردند، از این رو همه وظیفه دارند به سهم خود در حفظ انقلاب کوشا باشند، البته این سخنان به معنای تأیید برخی خطا توسط برخی دستگاه ها و مسؤولان نیست چرا که اعمال ناصحیح به خود آن ها مربوط است و اصل انقلاب بر مبنای احدی الحسنیین توسط یک مرجع عالی مقام با همراهی مراجع و علما صورت گرفته است.
مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که انقلاب اسلامی با قدرت به مسیر خود ادامه می دهد، به رهبری داهیانه رهبر انقلاب بعد از امام راحل اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب واقعا همان اصول حرکت امام را رعایت می کنند که اگر اینگونه نبود دشمنی دشمنان افزایش پیدا نمی کرد، افزایش دشمنی ها نشان می دهد که انقلاب در مسیر صحیح خود حرکت می کند؛ رهبر انقلاب میراث امام را به بهترین شکل حفظ کرده و کشتی انقلاب را در طوفان حوادث هدایت میکنند