پاسخ به انکار ولادت امام عصر(ع) / شباهت وهابیت و جاهلیت در صدر اسلام

(بسم الله الرحمن الرحیم)
وهابیون با انکار یکی از اساسی ترین اعتقادات و ضروریات اسلام یعنی مهدویت درصدد مضمحل کردن اساس اعتقاد به امامت و در نتیجه نابودی بنیادی اسلام محمدی(ص) هستند. آن ها با شبهاتی چون تشکیک در طول عمر حضرت مهدی(ع) ایجاد شبهه در ولادت ایشان و تردید در اصل وجود حضرت مهدی(ع) به خاطر اختلاف نقل هایی که بعضا درباره اسامی و القاب آن حضرت شده است، درصددند که رکن رکین حیات اسلام و تشیع را که همان اعتقاد به امامت امام حی و زنده است، تخریب کرده و یک اسلام التقاطی را به مردم معرفی نمایند.

 پاسخ به انکار ولادت امام عصر(ع) / شباهت وهابیت و جاهلیت در صدر اسلام

 

در این راستا گفتگو با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، رئیس شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) را در ادامه می خوانیم:

آیا شبهه ای درخصوص ولادت امام عصر(عج) وجود دارد؟
یکی از شبهاتی که وهابیت، نسبت به عقائد شیعه مطرح می کنند ابهام و تردید در ولادت مهدی موعود(ع) است، بر این اساس وهابیت ولادت امام عصر(عج) را منکر می شوند و ابراز می کنند که ولادت ایشان یک خرافه و افسانه است!؟ آنها به این دلیل که راوی خبر ولادت، بنا بر منابع شیعه به یک زن یعنی؛ جناب حکیمه خاتون (عمه حضرت عسکری(ع)) نسبت داده شده است، این مسئله را منکر می شوند!
در پاسخ به این شبهه و تردید لازم است که 6 پاسخ و جواب (حلی و نقضی) را بیان کرد. اول اینکه اکثر قریب به اتفاق علمای شیعه مانند مرحوم کلینی، مرحوم شیخ مفید، مرحوم سید مرتضی، شیخ طوسی و مرحوم فضل بن شاذان (رضوان ا... علیهم) مبنی بر اینکه ولادت آن بزرگوار در نیمه ماه شعبان سال 255 یا 256 این امر واقع شده و ولادت حضرت را با دلایل محکم ثابت کرده اند.
علاقه مندان به کتاب"منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر" تالیف آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظله) و کتاب"الغیبة" تالیف نعمانی (ره) و "خورشید مغرب" اثر استاد محمدرضا حکیمی مراجعه نمایند که به تفصیل به این احادیث اشاره شده است.


آیا زمان ولادت موجب انکار اصل ولادت می شود؟
در دومین پاسخ نقضی باید گفت که شبیه شبهه و این تردید در اصل و کیفیت ولادت بعضی از شخصیت های بزرگ تاریخی مطرح شده است. به طور مثال ولادت حضرت عیسی(ع)، حضرت پیامبر اکرم(ص) که اهل سنت، 12 ربیع الاول و شیعه، 17 ربیع الاول را به عنوان زمان ولادت مطرح کرده اند.
این مسئله، نشان می دهد که زمان ولادت و چگونگی آن از اختلافاتی است که موجب انکار اصل ولادت نمی شود. به عنوان مثال مگر مسلمان ها و غیر آنها می توانند منکر ولادت پیامبر خاتم (ص) شوند!؟


احادیث متواتر در منابع شیعی به چه اندازه می توانند این شبهه را رد کنند؟
وجود احادیث متواتری که ولادت ایشان را ثابت می کند سومین پاسخ به این شبهه است، استناد به حدیث "ثقلین"، "غدیر خمّ"، "من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة"، حدیث "الائمة بعدی اثنا عشر، اولهم انت یا علیّ و آخرهم القائم الذی یفتح الله علی یدیه مشارق الأرض و مغاربها" و حدیث "زمین از حجت خدا خالی نمی شود..." که با این احادیث موضوع ولادت حضرت مهدی(ع) قطعاً ثابت می باشد.
چهارمین پاسخ در نقض این شبهه این است باید به مطرح کنندگان این شبهه گفت که موارد زیادی در تاریخ به صورت شبهه و سوال از سوی بزرگان شما مطرح شده است. آیا شما به آنها اعتماد می کنید به طور مثال در حدیثی که از عمر بن خطاب در باره صلح حدیبیه نقل شده، مبنی بر اینکه من در ماجرای "صلح حدیبیه در اصل اسلام شک کردم"!. آیا با استفاده از این عبارت می شود، عمر بن خطاب را از اسلام بیرون دانست!؟

از سوی دیگر، در قرآن آیاتی نقل شده که به صورت افسانه و تردید با آنها برخورد شده است. به طور مثال "اذا تُتلی علیه آیاتنا قال اساطیر الأولین"،[سوره قلم آیه 15] ، "قل هاتوا بُرهانکم ان کنتم صادقین"،[سوره نمل آیه 64] . آیا هر چیزی که به او افسانه و خرافه نسبت داده می شود دلیلی بر افسانه بودن آن است و کسانی که قرآن را خرافه می خوانند باعث می شود که قرآن افسانه باشد که باید گفت: قطعاً این طور نیست.
در مورد پنجمین پاسخ به این شبهه باید تاکید کنیم که اختلاف در جزییات ولادت امام زمان(ع) جزء مسائل اعتقادی نیست و موضوعی تاریخی است. لذا وهابیت در این شبهه خلط کرده و به مسائل جزئی و فرعی اشاره می کنند که باید گفت اینها، باعث خرافه شدن اصل موضوع نمی شود!


آیا شواهد تاریخی در این میان می توانند به کمک پاسخ این شبهه بیایند؟
این در حالی است که ما اعتقاد به خلافت و جانشینی 12 نفر امام معصوم(ع) برای رسول خدا(ص) داریم، همچنین، شواهد تاریخی زیادی در این خصوص مبنی بر اینکه دیدارهایی با حضرت، در زمان کودکی صورت گرفته است و نواب اربعه در غیبت صغرا نیز مستقیم با ایشان دیدار داشته اند، مشاهده می شود.
در اینجا لازم است که به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کنم، عده ای به خدمت حضرت رسیدند و گفتند آیا برای شما پسری آمده و می توانید آن را به ما نشان دهید که با توجه به خفقان شدید آن دوره امام، ایشان را مخفی می کردند؛ تمام این روایات و نشانه ها حاکی از ولادت امام زمان(ع) می باشد.
11 نفر از امامان شیعه، میان مردم زندگی کرده اند و تاریخ و زندگانی آنها ثبت شده است. یکی از این بزرگواران به صورت اعجاز گونه (بارداری در خفا و تولد شگفت در پنهانی) به دنیا آمده، مخفیانه زندگی کرده و در نهایت به امر الهی غائب شده (غیبت صغرا و کبرا) که این تردید شما خدمتی به کفار است.
در مورد آخرین جواب نقضی به این شبهه باید به وهابی ها گفت که شما با طرح این شبهه دانسته یا نادانسته در شمار دشمنان اسلام قرار گرفته اید؛ چرا که داستان ولادت حضرت اصلی قوی در اسلام است و روایات و آیات زیادی در این خصوص ذکر شده است.
شما وهابی های تکفیری همانند جاهل های صدر اسلام که اصل اسلام را منکر می شدند و به تعبیر قرآن مصداق جاهلیت اولیه بودند، جاهلیت دیگری را مرتکب شدید که این جاهلیت مدرن است که قطعاً با این اعمال و رفتار در خدمت کفار و مشرکین و استکبار جهانی به رهبری آمریکا و اسرائیل قرار گرفته اید.
استکبار جهانی از این اختلافات در جهان اسلام، نهایت استفاده را کرده و شما (وهابی ها) را، عامل بسیاری از جنگ ها، خون ریزی ها و ترورها قرار داده که هم اکنون در عراق و سوریه و پاکستان و ... رخ می دهد!؟. بهتر است که تا دیر نشده بیدار شوید و با وحدت و همدلی در خدمت اسلام و مسلمین قرار بگیرید.

  • شبستان

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:27 مهر 1392 - 17:29

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد