ابوطالب و علی(ع) اولین مدافعان اسلام

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه اگر حضرت ابوطالب(ع) نبودند، ندای اسلام به هیچ کس نمی‌رسید و حمایت‌های ایشان دین اسلام را حفظ کرد، گفت: هیچ مأموریتی نبود که امام علی(ع) در آن شرکت کند و پیروز نشود.


آیت‌الله محمدعلی جاودان از اساتید اخلاق تهران در این جلسه از

درس اخلاق خود به بیان نقش بی‌بدیل حضرت ابوطالب(ع) در حفظ دین اسلام پرداخت و گفت: اگر حضرت ابوطالب(ع) نبود ندای اسلام به هیچ کس نمی‌رسید و کفار در همان روزهای اول، اسلام را خفه می‌کردند و در واقع حمایت‌های ایشان دین اسلام را حفظ کرد.

 

وی اظهار داشت: از زمانی که پیامبر اکرم(ص) مأموریت یافت به مشرکان و کفار بگوید راه و رسم آنها اشتباه است درگیری‌ها آغاز شد از این رو اگرچه حضرت ابوطالب(ع) نمی‌توانست ایمان خود را بروز دهد اما تمام قد، از حضرت رسول(ص) دفاع می‌کرد.

این استاد اخلاق با تأکید بر اینکه تا زمانی که پیامبر اکرم(ص) در مکه

بود ابوطالب(ع) و بعد از اینکه به مدینه آمد امیرالمؤمنین(ع) اول، مدافع اسلام و شخص حضرت رسول(ص) بودند، خاطرنشان کرد: در حالی که علی(ع) بیست سال بیشتر نداشت یک نفره لشکر دشمن را مغلوب خود می‌کرد و در جنگ‌ها بیش از نیمی از کشته‌های دشمنان توسط ایشان صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: هیچ مأموریتی نبود که امام علی(ع) در آن شرکت کند بدون اینکه پیروز شود و یا مشکلی حل نشود همچنین در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز نوجوانان 16 ساله ایرانی چندین تن از نیروهای عراقی را یکجا اسیر می‌کردند. 

آیت‌الله جاودان گفت: با وجود اینکه پیامبر(ص) در طی 10 سال پس از هجرت بارها در موقعیت‌های مختلف حضرت امیر(ع) را به مردم نشان داده بود اما قریش بر این باور بودند که ایشان فرزند پسری ندارد تا بعد از حضرت رسول(ص) زمام امور را در دست بگیرد لذا حضرت این آیه کریمه را برای آنها تلاوت کرد: «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ».

وی یادآور شد: همه چیز درباره ولایت امام علی(ع) در روز غدیر تمام شد فرمانده مردم مشخص شده بود و پیامبر(ص) آیه «أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» را برای مردم تلاوت و اهمیت مسئله «بَلِّغ» را برای مردم بیان کرد.

استاد اخلاق شهر تهران با اشاره به آیه 56 سوره مبارکه «مائده» مبنی بر «وَمَن یَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ» اظهار داشت: هر کس ولایت خدا، حضرت رسول(ص) و مؤمنینی که جان رسول خدا(ص) هستند بپذیرد نعمت برای او تمام می‌شود و خیر و برکت از در و دیوار برای او جاری خواهد شد.

وی گفت: به راستی اگر کسی را که خداوند مشخص کرد و پیامبر(ص) مُعرّف آن بود را بپذیرد این یک نعمت برای او تلقی می‌شود و دنیای او  بهشت او می‌شود.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:9 آبان 1392 - 21:06

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد