آیا شیعیان می‌گویند به جای قبله، رو به قبر امام حسین(ع) نماز بخوانید!؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)

هیچ عالم شیعه در طول تاریخ فتوا نداده است که شخص در زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام یا سایر ائمه، هنگام نماز طوری بایستد که رو به قبله نباشد!

 

یکی از شبهات وهابیت این است که شیعیان می‌گویند به جای قبله، رو به قبر امام حسین(ع) نماز بخوانید!

پاسخ:

هیچ عالم شیعه در طول تاریخ فتوا نداده است که شخص در زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام یا سائر ائمه در هنگام نماز طوری بایستد که رو به قبله نباشد؛ بلکه همگی می‌گویند طوری بایست که قبر امام بین تو و قبله باشد. یعنی در سمت پشت سر یا کمر حضرت قرار گرفته رو به قبر نماز بخوان تا امام بین تو و کعبه باشد.

متاسفانه برخی چون نمی‌توانند با دلیل و مدرک معتبر بر شیعه اشکال بگیرند سعی در تحریف روایات و اقوال علمای شیعه کرده و آنها را به صورت گزینشی مطرح می‌نمایند.

در باب مذکور که در کتاب شریف وسائل الشیعه آمده است خود معنای رو به قبر نماز خواندن را مطرح نموده است:

باب استحباب کثرة الصلاة عند قبر الحسین (‌علیه‌السلام) فرضا و نفلا عند رأسه و خلفه (وسائل الشیعة (آل البیت) - الحر العاملی - ج 14 - ص 517 – 521)

باب مستحب بودن زیاد نماز خواندن در کنار قبر امام حسین علیه‌السلام چه نماز واجب و چه نماز مستحب در کنار سر حضرت ( نه رو به قبر حضرت ) یا در پشت حضرت

خود این عنوان بیانگر طریقه ایستادن است. زیرا وقتی شما در کنار قبری رفته و در پشت سر وی به سمت قبر نماز بخوانید خواه ناخواه رو به قبله خواهید بود.

اما روایاتی که در این باب آمده و به بحث ما مربوط می‌شود:

1. وعن أبیه، وجماعة مشایخه، عن أحمد بن محمد بن عیسى، عن محمد بن خالد، عن جعفر بن ناجیة، عن أبی عبد الله علیه السلام قال: صل عند رأس قبر الحسین علیه السلام.

از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که فرمودند در کنار قسمت سر از قبر امام حسین علیه‌السلام نماز بخوان

این روایت هیچ گونه اشاره‌ای به آن چه که ادعا می‌کنند ندارد.

2. وعنهم، عن سعد، عن موسى بن عمر وأیوب بن نوح، عن ابن المغیرة عن أبی الیسع قال: سأل رجل أبا عبد الله وأنا أسمع قال: إذا أتیت قبر الحسین علیه السلام أجعله قبلة إذا صلیت؟ قال: تنح هکذا ناحیة وعن علی بن الحسین، عن علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن ابن أبی نجران، عن یزید بن إسحاق، عن الحسن بن عطیة، وذکر الحدیث الأول.

شخصی از امام صادق علیه‌السلام سوال کرد و من می‌شنیدم که پرسید هنگامی که به زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام رفتم آن را قبله خود قرار دهم؟ حضرت فرمودند به فلان قسمت برو ( وبعد به سمت قبر نماز بخوان)

این روایت هم دلالت بر مدعا نمی‌کند زیرا شخص سوال می‌کند که فقط رو به قبر بخوانم حضرت می‌گویند اگر در فلان جا باشی آری یعنی همان مطلبی که شیعه می‌گویند.

3.  وعنه، عن علی، عن أبیه، عن ابن فصال، عن علی بن عقبة، عن عبید الله بن علی الحلبی، عن أبی عبد الله علیه السلام قال: قلت: إنا نزور قبر الحسین علیه السلام فکیف نصلی عنده؟ فقال: تقوم خلفه عند کتفیه، ثم تصلی على النبی صلى الله علیه وآله وتصلی على الحسین علیه السلام

به حضرت عرض کردم که ما قبر امام حسین علیه‌السلام را زیارت می‌کنیم پس چگونه در کنار آن نماز بخوانیم؟ فرمودند پشت سر امام در قسمت کتف ایستاده (در حقیقت رو به قبله به صورتی که قبر بین تو و کعبه است) سپس به نیت رسول خدا صلی الله علیه وآله و امام حسین علیه السلام نماز می‌خوانی.

4. وعن محمد بن جعفر، عن محمد بن الحسین، عن أیوب بن نوح، عن ابن المغیرة، عن أبی الیسع، عن أبی عبد الله علیه السلام أن رجلا سأله عن الصلاة إذا أتى قبر الحسین (علیه السلام)؟ قال: اجعله قبلة إذا صلیت، وتنح هکذا ناحیة.

شخصی از امام صادق علیه‌السلام در مورد نماز در کنار قبر امام حسین علیه‌السلام سوال کرد حضرت فرمودند قبر را به سمت قبله خود قرار ده و در فلان نقطه بایست.

همان طور که ذکر شد در تمامی روایات مربوط به بحث طریقه نماز خواندن در کنار قبر امام حسین علیه‌السلام در هیچ کدام آنچه که برخی ادعا می‌کنند نیامده است.

البته ما برای تکمیل شدن بحث مطلبی را که در بحار الانوار آمده و به بحث ما مربوط می‌شود ذکر می‌کنیم: در کتاب شریف بحار الانوار در این بحث که آیا می‌توان جلوتر از قبر ( در سمت قبله ) ایستاد و نماز خواند عبارتی از کتاب شریف «دروس» نقل شده است: و لو استدبر القبلة  و صلی جاز و ان کان غیر مستحسن إلا مع البعد (بحار الانوار ج97 ص 135)

اگر پشت به قبله کند و نماز بخواند جایز است اگر چه نیکو نیست مگر اینکه دور باشد.

که در خود کتاب «دروس» آمده است که: ولو استدبر القبر و صلی جاز (دروس ج 2 ص 23)

اگر پشت به قبر کند و نماز بخواند جایز است. (دقت شود)

که این اشتباه را حتی از خود عبارت بحار می‌توان فهمید؛ زیرا در آن آمده است که «و این نیکو نیست مگر اینکه دور باشد»؛ که این قید در پشت به قبله بودن معنی ندارد.

از این رو مراد این است که رو به قبله و پشت به قبر باشد که گفته‌اند جایز است ولی خوب نیست مگر اینکه فاصله‌اش با قبر زیاد باشد.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:22 آبان 1392 - 13:09

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد