کسی که به همسرش در منزل کمک کند در زمره شهدا است

پیامبر اسلام (ص) فرمودند: يا على هر كه در خانه در خدمت خانواده خود باشد و آن را ننگ نداند خداوند نام او را جزو شهدا می نویسد و ثواب هزار شهید را در هر روز و شب برای او محاسبه می‌کند.

خانواده کسی که به همسرش در منزل کمک کند در زمره شهدا است

به این مطلب امتیاز دهید
0% 0% بازدید

پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله در روایتی که در کتاب ع الاخبار ص  103 آمده است خطاب به امیرالمومنین علیه السلام جایگاه و پاداش کمک کردن مرد مسلمان به همسرش در کارهای خانه را تبیین فرموده‌اند این پاداشها آنچنان است که انسان را به شگفتی و اعجاب وا می‌دارد و رسیدن به آنها آرزوی هر فرد مسلمانی است.

 

در آنچه حضرت به عنوان پاداش خدمت به همسر فرمودند سه نکته می‌توان مشاهده کرد: 1- پاداشهای ذکر شده چنان حیرت انگیز است که انسان را به شگفتی و اعجاب وامی‌دارد. 2- حضرت در بیشتر موارد شرط گرفتن این پاداشها را «ننگ ندانستن» کار در خانه توسط مرد عنوان فرموده‌اند. 3- به نظر می‌رسد اینکه در روایت برای داده شدن این پاداش‌ها شرط تقوا نشده است بلکه حتی حضرت فرمودند «خدمت کردن به همسر كفاره گناهان كبيره است و غضب پروردگار را فرو می نشاند.» نشان می‌دهد که انسانی که از جان و دل و بی منت به خاطر خداوند متعال به همسرش خدمت کند توفیق تقوا نیز پیدا خواهد کرد چرا که حضرت در ادامه روایت می‌فرمایند: «يا على خدمت نمي كند عيال  خود را مگر کسی که صديق يا شهيد باشد يا مردي كه خدا خير دنيا و آخرت را برایش خواسته باشد.»


روایت چنین است:

 

«عَنْ عَلِيٍّ (ع) قَالَ دَخَلَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص وَ فَاطِمَةُ جَالِسَةٌ عِنْدَ الْقِدْرِ وَ أَنَا أُنَقِّي الْعَدَسَ قَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِ قُلْتُ لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ اسْمَعْ مِنِّي وَ مَا أَقُولُ إِلَّا مَنْ أَمَرَ رَبِّي»

امير المؤمنين عليه السلام  فرمود: روزی در حالى كه فاطمه(ص) نزدیک من نشسته بود و من عدس در ديك مي ريختم پیامبر (ص) وارد شدند و فرمودند : يا ابو الحسن عرض كردم لبيك يا رسول اللَّه فرمود : آنچه مي‌گويم بشنو زیرا من هیچ حرفی نمی زنم مگر اینکه  به امر پروردگار است:

 

«مَا مِنْ رَجُلٍ يُعِينُ امْرَأَتَهُ فِي بَيْتِهَا إِلَّا كَانَ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةُ سَنَةٍ- صِيَامٍ نَهَارُهَا وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا»

*یک سال عبادت: مردى كه به  زن خود در خانه کمک  كند خدا ثواب یک سال عبادتی  را که  روزها روزه باشد و شبها به قیام و نماز ایستاده باشد به او می دهد.

 

«وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ الصَّابِرِينَ وَ دَاوُدَ النَّبِيَّ وَ يَعْقُوبَ وَ عِيسَى ع»

*در ردیف یعقوب و عیسی (ع): خداوند ثواب صابران و ثواب یعقوب و داود و عیسی علیهم السلام را به او عطا خواهد کرد.

 

«يَا عَلِيُّ مَنْ كَانَ فِي خِدْمَةِ الْعِيَالِ فِي الْبَيْتِ وَ لَمْ يَأْنَفْ كَتَبَ اللَّهُ تَعَالَى اسْمَهُ فِي دِيوَانِ الشُّهَدَاءِ وَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِيدٍ»

*پاداش یک هزار شهید: يا على هر كه در خانه در خدمت خانواده خود باشد و آن را ننگ نداند خدواند نام او را جزو شهدا می نویسد و ثواب هزار شهید را در هر روز و شب برای او محاسبه  می کند.

 

«وَ كَتَبَ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ حِجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ- وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَى بِكُلِّ عِرْقٍ فِي جَسَدِهِ مَدِينَةً فِي الْجَنَّةِ»

*پاداش حج و عمره: برای هر قدمی که برمی دارد ثواب یک حج و عمره می نویسد  وبه هررگی که در بدن اوست در بهشت شهری  به او عنایت  می کند.

 

«يَا عَلِيُّ سَاعَةٌ فِي خِدْمَةِ الْعِيَالِ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَةٍ وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ»

*پاداش عظیم: يا على يك ساعت خدمت کردن در خانه از عبادت هزار ساله و هزار حج و هزار عمره بهتر است.

 

«وَ خَيْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ وَ أَلْفِ غَزْوَةٍ وَ أَلْفِ عِيَادَةِ مَرِيضٍ وَ أَلْفِ جُمُعَةٍ وَ أَلْفِ جَنَازَةٍ وَ أَلْفِ جَائِعٍ يُشْبِعُهُمْ وَ أَلْفِ عَارٍ يَكْسُوهُمْ وَ أَلْفِ فَرَسٍ يُوَجِّهُهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ»

*بالاتر از جهاد: و از آزاد كردن هزار بنده و هزار جهاد و عيادت هزار بيمار و شرکت در هزار  نماز جمعه وشرکت در هزار تشییع  جنازه و سیر کردن هزار گرسنه و پوشاندن هزار برهنه  گرفتن  هزار اسير در راه خدا بهتر است.

 

«وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِينَارٍ يَتَصَدَّقُ عَلَى الْمَسَاكِينِ»

*بهتر از صدقه: ثواب خدمت کردن به خانواده از هزار دينار صدقه دادن به مساکین بهتر است.

 

«وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَقْرَأَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ وَ مِنْ أَلْفِ أَسِيرٍ أَسَرَ فَأَعْتَقَهَا وَ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ بَدَنَةٍ يُعْطِي لِلْمَسَاكِينِ»

*بالاتر از قرائت قرآن: خدمت به عیال از خواندن تورات و انجيل و زبور و قرآن برای او بهتر است و از هزار اسير كه بخرد و آنها را در راه خدا آزاد کند برتر می باشد. برای او از صدقه دادن هزار شتر به نیازمندان بهتر است.

 

«وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ مَنْ لَمْ يَأْنَفْ مِنْ خِدْمَةِ الْعِيَالِ دَخَلَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ يَا عَلِيُّ خِدْمَةُ الْعِيَالِ كَفَّارَةٌ لِلْكَبَائِرِ- وَ يُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ مُهُورُ حُورِ الْعِينِ»

*اعطای بهشت بدون حساب: از دنیا بیرون نمی رود مگر اینکه جای خود را در بهشت می بیند. يا على هر کسی خدمت کردن به خانواده خود را ننگ نداند خداوند او را بدون حساب به بهشت داخل می کند. يا على خدمت کردن به عيال كفاره گناهان كبيره است و غضب پروردگار را فرو می نشاند  و مهریه او حور العين است.

 

«وَ يَزِيدُ فِي الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَاتِ»

*درجات فراوان: حسنات و درجات را  زیاد می کند.

 

«يَا عَلِيُّ لَا يَخْدُمُ الْعِيَالَ إِلَّا صِدِّيقٌ أَوْ شَهِيدٌ أَوْ رَجُلٌ يُرِيدُ اللَّهُ بِهِ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَه»

*بهترین بندگان: يا على خدمت نمي كند عيال  خود را مگر کسی که صديق يا شهيد باشد يا مردي كه خدا خير دنيا و آخرت را برایش خواسته باشد.

 

- لینک کوتاه این مطلب

» جــــام نــــیوز
تاریخ انتشار:25 آذر 1397 - 15:01

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد