اسلام دین سختی است یا آسانی؟

حقیقت این است که دین اسلام برای کسی که می خواهد با پاکی زندگی کند اما در عین حال از نعمات دنیوی لذت و بهره کاملی ببرد دین بسیار شیرین زیبا و آسانی است.

4534 اسلام دین سختی است یا آسانی؟

به این مطلب امتیاز دهید
0% 0% بازدید

  در قرآن کریم و در روایات اسلامی از دین اسلام به عنوان دین آسانی نامبرده شده است قرآن کریم می‌فرماید: «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ»؛ (بقره 185) ؛ خداوند برای شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته است. در مقابل دشمنان اسلام دین اسلام را دین سختی معرفی می نمایند و سعی می کنند با القاء این مطلب مسلمانان را نسبت به دین خود سست نمایند.

 

حقیقت این است که دین اسلام برای کسی که می خواهد به طور کلی تابع هوی و هوس و خواسته‌های شخصی باشد دین سختی است اما برای کسی که می خواهد با پاکی زندگی کند اما در عین حال از نعمات دنیوی لذت و بهره کاملی ببرد دین بسیار شیرین زیبا و آسانی است.

 

در این دین برای اینکه انسانها همدیگر را اذیت نکنند و در کنار هم زندگی زیبایی داشته باشند احترام و نیکی به پدر و مادر برادر و خواهر و فامیل (ارحام) و حتی مسلمانانی که با آنها رفت و آمد داریم لازم و واجب شمرده شده است. همچنین از دزدی کلاه گذاشتن سر دیگران رباخواری دروغ پشت سر دیگران بدگویی کردن تحقیر دیگران اذیت کردن دیگران فریب دادن دیگران کم فروشی و... که همه موجب سخت تر شدن زندگی برای انسانها می‌شود منع شده است.

 

نماز روزه و عبادات دیگر نیز به خاطر تربیت نفس و تسلیم شدن نفس در برابر خداوند متعال و دستوراتش واجب دانسته شده است. در عین حال وظیفه یک مسلمان تلاش برای عمل به این دستورات است اما در عین حال اگر مسلمانی هر کدام از این مسائل را نتواند رعایت کند در نهایت گناه کرده است و با توبه می تواند خودش را پاک کند و گذشته‌اش را جبران کند.

 

اما در کنار این تکالیف که به خاطر خود مردم و عه وضع شده است در این دین اجازه لذت بردن از انواع و اقسام لذات دنیوی داده شده است و فقط محدودیت‌هایی در مقابل افراط در هوی و هوس و همچنین تجاوز به حقوق دیگران قرار داده شده است. به عنوان نمونه اسلام نه تنها شهوت جنسی را به رسمیت شناخته بلکه ازدواج و کامجویی جنسی از همسر را امری نیکو شمرده است اما در مقابل از شهوترانی در خارج از خانواده و همسر رسمی منع کرده است و البته این امر را برای حفظ امنیت و بنیان خانواده ضروری شمرده است.

 

همچنین کامجویی انسان نسبت به خوردنی‌ها نیز به رسمیت شناخته شده و نسبت به اغلب خوردنیها هیچ منعی وارد نشده است و منع وارد شده در موارد اندک مانند شراب و گوشت خوک نیز به دلائل مهمی صورت گرفته است که در برخی آیات و روایات دلیل آنها نیز بیان گردیده است. مثلا در مورد شراب دلیل منع آن از بین رفتن سطح هوشیاری انسان دانسته شده است که خطرات زیادی به دنبال خود دارد. برای بیان خطرات آن کافی است بدانیم که مطابق گزارش صدای آمریکا که در تاریخ 28 دی 1396 منتشر کرده است در آمریکا سالانه بیش از 10 هزار نفر در تصادف ناشی از مصرف الکل کشته می‌شوند و بر این آمار باید آمار طلاق قتل و تجاوز ناشی از مصرف الکل را نیز افزود. 

 

همچنین مصرف گوشت خوک موجب انتقال ژن بی غیرتی شده و انسانها را نسبت به حفظ خانواده بی غیرت می‌کند که نتیجه آن را می‌توان در فرهنگ غربی مشاهده کرد. در غرب نه تنها غیرتی نسبت به همسر وجود ندارد بلکه نسبت به حفظ امنیت و شئون همسر نسبت به دیگران نیز بی مبالاتی دیده می شود. خوک حتی نزد غربی‌ها که بیشتر گوشت آن را می خورند سمبل بی غیرتی است. این در حالی است که غیرت از صفات کمال الهی است و در اسلام بر صفت غیرت تأکید شده است و در حقیقت یکی از ارکان حفظ بنیان خانواده و ایجاد محیط امن برای رشد تربیت و کمال یافتن کودکان است.

 

در حقیقت در دین اسلام در عین حال که این دنیا مزرعه آخرت و محلی برای امتحان انسانها معرفی شده است اما نعمات دنیوی بسیاری برای انسانها آزاد شمرده شده است و حتی در مواردی زیادی برای آنها اجر اخروی در نظر گرفته شده است که نمونه‌هایی از آن گذشت. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا...» (اعراف/ آیه 32) ؛ چه کسی زینتهای الهی را که برای بندگان خود آفریده و روزیهای پاکیزه را حرام کرده است؟! بگو: اینها در زندگی دنیا برای کسانی است که ایمان آورده‌اند... . این آیه بیان می‌کند که نعمات دنیوی خداوند متعال بر مومنین ممنوع نیست بلکه برای آنها در نظر گرفته شده است. که به نمونه‌هایی از آنها اشاره کردیم.
 

- لینک کوتاه این مطلب

» جــــام نــــیوز
تاریخ انتشار:9 دی 1397 - 15:03

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد