بهترین زندگی از دیدگاه امام رضا(ع)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

امام هشتم شیعیان به علی بن شعیب گفت: بهترین زندگی آن است که تو در زندگی دیگران نقش داشته باشی و بدترین آن است که در زندگی دیگران هیچ نقشی نداشته باشی!

 

حجت‌الاسلام مسعود پورسیدآقایی، رییس موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین واندیشه خبرگزاری فارس به بهانه شهادت امام رضا (ع) با اشاره به حدیث سلسلة‌الذهب «کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی. بشروطها و انا من شروطها» گفت: شرط رسیدن به توحید از طریق امامت است، بدون امامت ما نمی‌توانیم به مقصد برسیم.

وی با اشاره به اینکه اهمیت بحث امامت باید به عنوان شرطی برای وصول به حقیقت توحید مورد تبیین ما قرار گیرد، گفت: به قله‌های رفیع و حقیقت توحیدی که هدف، انگیزه و روابط ما را متحول می‌کند باید بتوانیم دست یابیم. بدون امام معصوم نمی‌توانیم به قله‌های توحید برسیم، بنابراین تبیین صحیح امامت برای ما ضرورت دارد.

حجت‌الاسلام پورسیدآقایی درباره حدیث دیگری که از امام رضا (ع) درباره بهترین زندگی روایت شده است، گفت: براساس مواعظ بحارالانوار و کتاب کلمات قصار امام رضا (ع)، فردی به نام «علی‌بن شعیب» بر حضرت وارد شد و این سؤال را پرسید: من احسن الناس معاش؟ حضرت پاسخ داد: «من حسن معاش غیره فی معاشه...»، به این معنا که بهترین زندگی آن است که دیگر زندگی‌ها از باغ دستان تو بروید و به میزانی که در زندگی دیگران چه مادی و معنوی مشارکت داشته باشی و سهیم باشی می‌توانی بگویی زندگی من بهترین زندگی است.

وی در ادامه افزود: خود مرحوم مجلسی هم در کتابی نقل کرده که امام در ادامه حدیث گفتند بدترین زندگی هم آن است که تو در زندگی دیگران هیچ نقشی نداشته باشی. بهتر است ما هم در زندگیمان پیش از دانستن این پاسخ امام رضا (ع) از خودمان بپرسیم که بهترین زندگی چیست؟ بعد متوجه عمق پاسخ امام خواهیم شد. می‌توانیم انتها یا ابتدای هر سال به این فکر کنیم که امسال برای دیگران چه قدمی برداشتیم، چه افرادی را به هم رساندیم، برای چه کسانی مسکن یا شغل فراهم کردیم و در نهایت چه کسانی را به معرفت رساندیم؟


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:12 دی 1392 - 11:51

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد