رسانه‌های عبری: عملیات جنین پیچیده و ارتش اسرائیل تا ساعت‌ها مقابل مقاومت زمین‌گیر بود

رسانه‌های عبری زبان مملو از تحلیل‌ها و ارزیابی‌های مختلفی در رابطه با شکست مفتضحانه ارتش رژیم صهیونیستی در تقابل با مبارزان فلسطینی در اردوگاه جنین است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عبری زبان خبرگزاری ، امیر بوخبوط خبرنگار پایگاه خبری واللا دقایقی پیش در این رابطه نوشت: پرسش‌های در این زمینه از فرمانده لشکر کرانه باختری وجود دارد:

  1. چگونه نیروی که خود مهاجم است با این بمب قدرتمند غافلگیر شده است؟ آیا ما در مقابل یک گپ اطلاعاتی قرار داریم؟ یا اینکه تحلیل‌های میدانی ما دچار مشکل شده است؟
  2. آیا قدرت بمبی که امروز در اروگاه جنین منفجر شد، آزادی عمل ارتش اسرائیل در شمال کرانه باختری را دچار مشکل خواهد کرد؟
  3. به راننده خودروی زرهی و نظامیانی که در عملیات بعدی سوار این خودرو می‌شوند  تا دست به عملیات در جنین بزنند، چه خواهیم گفت؟

یواف زیتون تحلیل‌گر شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم با اشاره به شهادت 5 فلسطینی در جنین افزود: در این درگیری یک هواپیمای آپاچی مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت، در حالی که ارتش از بیم انجام عملیات انتقام جویانه به حال آماده باش کامل در آمده است، مشخص شده است که این بمب کاملا دست ساز و ساخت آن به شکل بومی در همین منطقه انجام شده است و ما برای فیصله دادن به این درگیری و کمین، مجبور شدیم صدها نفر از نظامیان از جمله نیروهای بسیار زبده، گفعاتی و ماژلان را به منطقه فراخوانده و تمامی نیروهای در دسترس موجود در نزدیکی جنین هم برای نجات یگان عرب نماها و نظامیان تک آور گرفتار در جنین به منطقه فرا بخوانیم.

اینها تنها بخشی از تحلیل‌های کارشناسان صهیونیست در مورد این شکست مفتضحانه بود در حالی که بقیه رسانه‌ها هم کمین مبارزان فلسطینی در جنین را شکست مسلم ارتش اسرائیل توصیف کرده و به ویژه بخش ناتوانی ارتش اسرائیل در خارج کردن نظامیان و خودروهای نظامی گرفتار خود در این درگیری را نماد این شکست و ناکامی توصیف کردند.

روعی شارون تحلیل‌گر نظامی شبکه سراسری رژیم صهیونیستی (کان) در زمان وقوع عملیات در این رابطه نوشت: ما در مخمصه بدی گرفتار شدیم، بعد از 7 ساعت از انفجار بمب و 13 ساعت بعد از ورود ارتش اسرائیل به جنین، همچنان خودروهای نظامی ما در صحنه درگیری گرفتار و زمین گیر هستند.

به اعتراف این تحلیل‌گر: مسئله مربوط به یک عملیات پیچیده پشت خطوط دشمن است، اما به وجود آمدن این مشکل نشان از وقوع یک اختلال و بیانگر افزایش شدت درگیری در طرف مقابل است، این امر نشان می‌دهد که ما نیازمند انجام تغییرات ساختاری  در تمام مفهوم عملیاتی خود هستیم.

او اعتراف می‌کند، ارتش اسرائیل در حالی 8 ساعت با نفربرهای خود در میان آتش و گلوله گرفتار شده است که به گفته کارشناسان این آسان‌‌ترین جبهه برای ساختار نظامی و امنیتی اسرائیل است، ما در مورد شمال کرانه باختری سخن می‌گوییم، نه در مورد لبنان، سوریه و یا ایران، پس ما به شدت دچار مشکل هستیم.

کرمیل دنگور دیگر خبرنگار کان هم با اشاره به فراخوانی بالگرد برای کمک به ارتش رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین گفت: ارتش اسرائیل برای آنکه بتواند مجروحین و خودروهای منهدم شده خود را از صحنه درگیری خارج کند، برای اولین بار از سال 2002 به بعد، مجبور شد درخواست کمک هوایی بکند.

این در حالی است که نیر دفوری تحلیل‌گر نظامی شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به مخاطبین این شبکه عبری زبان گفت: آنجه که ما امروز شاهد آن هستیم، تغییر واقعیت هاست که پیش چشم ما اتفاق می‌افتند، این اتفاق به شکل عملی طی چند ماه اخیر شکل گرفته است و می‌توان بدتر شدن اوضاع میدانی را به وضوح دید و حس کرد.

به گفته دفوری بمب‌های دست ساز فلسطینیان سیر پیشرفت و توسعه خود را از پرتاب بمب به سوی خودرهای نظامی به بمب گذاری کنار جاده‌ای رسیده است، بمب‌‌هایی که می‌توانند چند ده کیلوگرام وزن داشته باشند و خودروهای زره پوش شده را هم مورد هدف قرار دهند.

او گفت، از این پس برای ورود به جنین باید چند بار فکر کرد، زیرا آنها تمامی مسیرهایی که احتمال می‌دهند نظامیان از آن عبور کنند را با این تله‌های انفجاری مجهز خواهند کرد تا در زمان مناسب آنها را منفجر کنند و در هر مکان و هر کوچه و خیابانی باید منتظر این بمب‌ها باشیم.

یوسی یهوشع تحلیل‌گر نظامی یدیعوت آحرانوت هم در این رابطه نوشت: کمین امروز در جنین ما را به یاد اقدامات حزب الله در لبنان می‌اندازد.

آویر هیلر خبرنگار نظامی شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز عملیات امروز مبارزان فلسطینی در جنین را اقدامی خارق العاده، دردناک و به شدت پیچیده توصیف کرد و به مخاطبان این شبکه گفت: بمب در کنار یک جیپ نظامی زره پوش شده منفجر شد، اما ظاهرا این بمب توانست از بدن زره پوش شده این خودرو عبور کرده و باعث زخمی‌شدن سرنشینان آن شود.

در همین راستا تل لیو رام، تحلیل‌گر نظامی روزنامه معاریو خبر داد، با وجود شدت انفجاری که بمب جنین به وجود آورده اما نمی‌توان آن را در سطح پیشرفت بمب‌‌هایی قرار داد که حزب الله در جنوب لبنان به کار می‌گرفت.

او در عین حال اذعان کرد، با این وجود هرگز نمی‌توان پیشرفت مقاومت در ما‌ه‌های اخیر و به ویژه در جنین را نادیده گرفت به نحوی که می‌توان گفت جنین در حال تبدیل شدن تدریجی به یک لبنان دیگر است.

به اعتراف این تحلیل‌گر صهیونیست: جنبش‌های جهاد اسلامی فلسطین و حماس در برهه اخیر به دقت نقاط ضعف نیروهای اسرائیلی را رصد کرده و در حین حمله آنها به شهرهای فلسطینی در صدد ضربه زدن به این نیروها از طریق آن بر آمده‌اند.

او افزود: گروه‌های مبارز فلسطینی دریافته‌اند که ارتش اسرائیل خط سیر خاصی را در پیشروی خودروهای نظامی خود در پیش می‌گیرد و از این امر به عنوان فرصت مناسبی جهت وارد کردن بیشترین تلفات به آن استفاده می‌کنند.

به اعتقاد لیو رام، گروه‌های مقاومت فلسطینی همچنان در ابتدای راه ساخت بمب هستند اما می‌توان گفت که مبارزان فلسطینی تصمیم خود را برای وارد کردن بیشترین تلفات به ارتش اسرائیل گرفته‌اند.

انتهای پیام/*

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:29 خرداد 1402 - 21:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد