مهدويت در تقابل با جاهليت - قسمت سوم و پایانی

(بسم الله الرحمن الرحیم)

مهدويت در تقابل با جاهليت

يكي از جلوه‌هاي زيباي ظهور، و ايجاد حكومت جهاني امام مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه)؛ نابودي و محو جاهليت و تاريكي‌هاي وحشت‌زاي ناداني و سفاهت بشر است. جاهليت و بي‌خردي كه در طول قرون و اعصار، گاهي به نام علم و عقلانيت، مقام والاي انساني را از اوج ملكوت به حضيض پست‌ترين مراتب حيواني كشانده است.بر اساس بشارت‌هاي قرآن و معصومين‌‌‌(عليهم‌السلام)؛ آن حجت حق جلوه‌گري مي‌كند تا زشت‌ترين جلوه‌هاي ناداني و سفاهت قرون و اعصار را در هم شكند و با جلوه‌ي نوراني خويش، دنيائي پر از علم و عقل و حكمت، و صفا و صميميت به وجود آورد.پيرامون جاهليت ستيزي حضرت مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه)؛ احاديث و روايات فراواني مطرح شده كه به نقل دو روايت اكتفا مي‌كنيم.

 مهدويت در تقابل با جاهليت - قسمت سوم و پایانی

 

1- از امام باقر‌(عليه‌السلام) پرسيدند: هرگاه قائم قيام كند با چه روشي با مردم رفتار مي‌كند؟ حضرت فرمودند:
بسيرة ما سار به رسول‌الله يظهر الاسلام. قلت : و ماكانت سيرة رسول‌الله‌(صل‌الله‌عليه و آله) ؟ قال: ابطل ما كانت في الجاهلية واستقبل الناس بالعدل و كذلك القائم (عليه‌السلام)‌ اذا قام يبطل ما كان في‌الهدنة ممّا كان في ايدي الناس و يستقبل بهم العدل؛ به سيره و روشي كه رسول خدا عمل مي‌كرد، تا اسلام را پيروز گرداند. راوي پرسيد: سيره‌ي رسول‌الله‌(صل‌الله‌عليه و آله) چگونه بود؟ حضرت مي‌فرمايد: آنچه را كه در جاهليّت بود باطل كرد، و با مردم به شيوه‌ي عدل مواجه شد. همچنين امام عصر‌(عجل‌الله تعالي فرجه) زماني كه قيام كند؛ آنچه را كه در عصر جاهليت و آرامش و تن آسائي در اختيار مردم بود باطل مي‌كند و با مردم به عدل رفتار مي‌كند.
2- از امام صادق‌(عليه‌السلام) در مورد سيره مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) سوال كردند؟ حضرت فرمودند:
يصنع ما صنع رسول‌الله (صل‌الله‌عليه و آله)، يهدم ما كان قبله كما هدم رسول‌الله امرالجاهليّة، و يستأنف الاسلام جديداً؛ آنچه را كه رسول‌الله (صل‌الله‌عليه و آله) انجام داد؛ انجام مي‌دهد، و آنچه را كه رسول خدا ‌(صل‌الله‌عليه و آله) از آثار و شيوه‌هاي جاهلي نابود كرد؛ نابود مي‌كند، و اسلام را تجديد حيات مي‌بخشد.
يك سوال اساسي و مهم: با توجه به حاكميت سلطه وقدرت‌هاي استكباري بر جهان امروز، و با توجه به سيطره‌ي عظيم امپرياليسم خبري بر شرق و غرب عالم، و با عنايت به گسترش فساد و ظلم در گيتي؛ آيا اميدي به نجات انسان از جاهليت قرون و اعصار هست؟ آيا صبح صادقي براي انسان سرگردان در ظلمات وجود دارد؟ آيا پنجره‌اي به سوي نور و بهار و سرسبزي دنياي آفت‌زده باز مي‌شود؟
آري، نه تنها اميدي هست، بلكه اين اراده خدا (1) و وعده حتمي (2) اوست كه:
يوسف گم‌گشته باز آيد به كنعان غم‌مخور
كلبه‌ي احزان شود روزي گلستان غم‌مخور
اما چگونه؟
در ابتداي سخن گفتيم امام مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) شيوه‌هاي جاهلي بشر را از ميان مي‌برد، آن چنان‌كه پيامبر اكرم‌(صل‌الله‌عليه و آله) جاهليت زمان خويش را نابود فرمود. توجه به چند فراز، اين مطلب را روشن‌تر مي‌كند.
1- از نشانه‌هاي اصلي و مهم عصر جاهليت؛ نشانختن و نداشتن رهبر و امام شايسته ومعصوم است. در حاليكه اولين شاخصه‌ي حكومت مهدوي؛ امامت و رهبري امام معصوم ( حضرت مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) ) است.
رهبري حكومت واحد جهاني را خداي متعال بر عهده‌ي بنده‌ي صالح خود، حضرت حجت‌بن‌الحسن‌(عليه‌السلام) قرار داده، و او يگانه انسان روي زمين است كه امروز خداي متعال معصوم بودن او را امضاء فرموده است. اوست كه از هر گونه لغزش و آلودگي، اشتباه كاري و خطا بركنار است.
امام رضا‌(عليه‌السلام) در دعائي كه به يونس‌بن عبدالرحمن تعليم فرمودند – در فرازهائي از آن – مي‌فرمايند:
خدايا همانا او ( مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) ) بنده‌ي توست كه او را براي خودت خالص فرموده‌اي و برغيبت و پنهاني خويش برگزيده‌اي و او را از هر گناه دور داشته‌اي و از هر عيب و نقصي در امان قراداده‌اي و از هر پليدي پاكش فرموده‌اي و از هر آلودگي سالم داشته‌اي. (3)
امام مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) با چنين مشخصه‌ي ممتازي ( عصمت) دست همه‌ي قدرتمندان و زورمداران فاسد كه دنيا را به جهل و فساد وتباهي كشانده‌اند را كوتاه مي‌كند.
2- او مي‌آيد تا دانش و بينش انسان به جاهليت كشيده شده را به اوج برساند. او از نظر دانش و بينش همتاي جدش علي‌بن‌ابي طالب است. و دانش‌هاي علوي در سينه‌ي او موج مي زند. او گنجينه‌ي دانش الهي در زمين است و تمام علوم پيامبران گذشته به حضرتش به ارث رسيده است. او به همه‌ي زواياي اين جهان گسترده آگاهي دارد. راههاي آسمان را به گونه‌اي مي‌شناسد كه دانشمندان امروزي، حتي به اسرار زميني آن، آگاهي ندارند.
امام باقر‌(عليه‌السلام) مي‌فرمايد:
و اذقام وضع الله يده علي رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و كملت به أحلامهم؛ آنگاه كه قائم ما قيام كند؛ خداوند دستش را بر سر بندگان خواهد گذاشت . عقل‌هاي آنها را جمع و تفكرشان را كامل خواهد كرد. (4)
و از امام سجاد ‌(عليه‌السلام) نقل شده كه فرمودند:
علم 27 حرف است. آنچه پيامبران آوردند و براي مردم آشكار ساختند؛ تنها دو حرف بوده است و مردم تا به امروز جز آن دو حرف را نشناخته‌اند. هنگامي كه قائم ما قيام كند 25 حرف ديگر را آشكار مي‌كند و در بين مردم بسط مي‌دهد و بر آن دو حرف گذشته مي‌افزايد و 27 حرف را مي‌پراكند. (5)
3- براي از بين بردن همه‌ي آثار جاهليت قرون و اعصار، ياران مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) با او اين چنين بيعت مي‌كنند:
هرگز دزدي نكنند. زنا نكنند. مسلماني را دشنام ندهند. خون كسي را به ناحق نريزند. به آبروي كسي لطمه نزنند. به خانه‌ي كسي هجوم نبرند. كسي را به ناحق نزنند. طلا، نقره، گندم و جو ذخيره نكنند. مال يتيم را نخورند. مشروب نخورند. حرير و خز نپوشند. در برابر سيم و زر سر فرود نياورند. راه را بر كسي نبندند. راه را ناامن نكنند. گرد همجنس بازي نگردند. به كم قناعت كنند. طرفدار پاكي باشند. از پليدي گريزان باشند. به نيكي فرمان دهند. و از زشتيها بازدارند...
امام مهدي ‌(عجل‌الله تعالي فرجه) نيز در حق خود تعهد مي‌كند كه:
از راه آنها برود. جامه‌اي مثل جامه‌ي آنها بپوشد. مركبي همانند مركب آنها سوار شود. آن چنانكه آنها مي‌خواهند باشد. به كم راضي و قانع شود. زمين را به ياري خدا پر از عدالت كند چنان‌كه پر از ستم شده است. خدا را آن چنانكه شايسته است بپرستد. براي خود دربان و نگهبان اختيار نكند و ... .(6)
4- در طول تاريخ، عاملان اصلي انحرافات فكري، و تحريف حقايق، و دگرگون كردن متون مذهبي سه گروه بوده‌اند:
گروه اول- روحانيون دنيا دار و وابسته به حكومتهاي فاسد؛
گروه دوم- سرمايه‌داران و اشراف و به تعبير قرآن مترفين؛
گروه سوم- حكومتهاي غير اسلامي و به ظاهر اسلامي.
ازدشوارترين مبارزات امام مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه)؛ مبارزه‌ي با اين گروهها است. چون اين مبارزه، مبارزه با همه‌ي ابعاد فكري ريشه‌دار در يك جامعه است، آن هم با چهره‌ي حق به خود گرفته.
علي‌(عليه‌السلام) درباره‌ي شيوه ي رفتار امام‌زمان (عجل‌الله تعالي فرجه) در اين خصوص مي‌فرمايد:
يعطف الهوي علي الهدي اذا عطفوا الهدي و يعطف الرّاي علي القرآن اذا عطفوا القرآن علي الرأي؛ چون مهدي آيد؛ هواپرستي را به خداپرستي بازگرداند، آنگاه كه همه خداپرستي را به هواپرستي بازگردانده باشند. رأي‌ها و نظرها و افكار را به قرآن بازگرداند، آنگاه كه قرآن را به رأي‌ها و نظرها و افكار خود بازگردانده باشند.(7) و پيامبر گرامي اسلام مي‌فرمايند:
يقيم الناس علي ملتي و شريعتي و يدعوهم الي كتاب ربّي عزوجلّ...؛ مردم را بر اساس دين و شريعت من برپا مي‌دارد و آنها را به كتاب پروردگار بزرگ دعوت مي‌كند. (8)
در آن نهضت عظيم جهاني باز هم رسالت عظيم اسلام است كه ملتها را از گرداب جهالت و سرگرداني نجات دهد. و امام مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) مجدِّد اسلام راستين ضد جهل و ناداني خواهد بود.
5- امروز در جوامع انساني امنيت فردي و اجتماعي و سياسي و اقتصادي به شدت مورد هجوم واقع شده و سير جنايات هر روز رو به افزايش است. دوران قيام حضرت مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه)؛ عصر بازگشت حق به صاحبان حقوق است، عصر نجات مظلوم از ظلم است، عصر رهائي بشر از دام تباهي است و عصر آزادي انسان از بند هرگونه پليدي است.
امام حسن عسگري‌(عليه‌السلام) در سفارشات خويش به فرزندش حضرت مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) مي‌فرمايد:
خداوند با دست تو كمر ستمگران را مي‌شكند. شعائر دين را باز مي‌گرداند. آفاق جهان را روشن مي‌سازد، و آرامش و صلح را از كران تا كران برقرار مي‌كند... كودكي كه در گهواره آرميده، آرزو مي‌كند كه بتواند به سوي تو بشتابد.وحشيان صحرا آرزو مي‌كنند كه بتوانند به سويت راهي يابند.
اقطار و اكناف جهان سبز و خرم مي‌شود. چهره‌ي دنيا خندان و قله‌هاي شرف و عظمت از تو شاداب و خرامان مي‌گردد. شالوده‌ي حق استوار مي‌شود، و فراري‌هاي احكام دين به آشيانه‌هاي خود باز مي‌گردد. ابرهاي پيروزي، باران نصرت را سيل‌آسا بر تو فرو مي‌ريزد. دشمنانت خوار و زبون و دوستانت عزيز و پيروز مي‌شوند. در روي زمين از ستمگران جنايتكار و منكران طغيانگر و دشمنان تجاوزگر و مخالفان عنادگر احدي باقي نمي‌ماند. هركسي به خدا توكل كند خداوند او را بس است. خداوند امر خود را به پايان مي‌رساند، كه خداوند براي هر چيز اندازه‌اي مقرر فرموده است. (9)
عصر جاهليت، عصر وحشت، خيانت، ناامني، جنگ و خونريزي بود. وامروز دنياي متمدن شاهد همه‌ي اين جنايات است. اما عصر نوراني حكومت مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) عصر رهائي، امنيت، آسايش، عدالت و دادگري است.
6- عصر جاهليت عصر بي‌هويتي و بردگي، زنده به گورشدن زنان و دختران، عصر به تاراج رفتن حيثيت و شخصيت واقعي زن، دوران تبرّج و وسيلة كامجوئي از اين موجود براي مردان بود. در چنان روزگاري پيامبر رحمت به فرمان پروردگار، دلهاي مأيوس آن ستمديدگان را روشن ساخت و شخصيت و هويت واقعي زنان را به آنان بازگرداند.
اسوه‌هاي زيباي قرآني از زنان بزرگ تاريخ (مريم، آسيه، هاجر و ...) و حضور زنان بزرگي چون فاطمه‌(عليهم‌السلام) و خديجه‌(عليهم‌السلام) و ... در زمان صدر اسلام؛ آينه‌ي تمام نماي جلال و جمال حق در بينش اسلام است.
زنان در دنياي امروز آن‌چنانكه خوانديم وضعيت بهتري از عصر جاهليت ندارند. يكي از ثمرات قيام جهاني امام مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) بازگرداندن هويت و شخصيت واقعي زن به او است. زنان در قيام و حكومت مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) مقام و موقعيت خاصي دارند. امام باقر‌(عليه‌السلام) مي‌فرمايد:
به خدا سوگند، سيصد و سيزده نفر مي‌آيند كه پنجاه نفر از اين عده زن هستند، وبدون هيچ قرار قبلي در مكه كنار يكديگر جمع خواهند شد. اين است معناي آيه شريفه: هر جا باشيد خداوند همه‌ي شما را حاضر مي‌كند. زيرا او بر هر كاري توانا است. (10)
دسته‌ي دوم چهارصد بانوي برگزيده هستند كه خداوند آنان را براي حكومت جهاني حضر ولي عصر‌(عجل‌الله تعالي فرجه) در آسمان ذخيره كرده است و با ظهور آن حضرت، به همراه حضرت عيسي‌(عليه‌السلام) به زمين مي‌آيند. پيامبر‌اكرم (صل‌الله‌عليه و آله) مي‌فرمايد:
عيسي‌بن مريم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترين و شايسته‌ترين افراد روي زمين فرود خواهد آمد.(11)
عده‌اي از زنان هم در رجعت باز خواهند گشت.
دوران بردگي و وحشت و استثمار زنان به پايان خواهد رسيد، و در عصر زيباي ظهور، به رشد و كمال خويش ادامه خواهند داد. امام باقر‌(عليه‌السلام) مي‌فرمايد:
در آن دوران حتي زني ناتوان از مشرق به سوي مغرب مي‌رود و هيچكس مانع او نمي‌شود.(12)
همچنين از آن حضرت نقل شده است كه فرمودند:
در آن زمان حكمت و دانش به ايشان ارزاني مي‌شود، تا جائي كه زنان در خانه‌ي خود به كتاب خدا وسنت پيامبر‌(صل‌الله‌عليه و آله) حكم مي‌كنند. (13)
و اينها همه نشانه‌ي مبارزان بي‌امان امام‌مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) با آثار جاهليت انسان در طول قرون و اعصار است. به فراز بردن اين موجود تا اوج ملكوت و بازگردان هويت واقعي انسان به اوست.

انديشه‌ي مهدويت و منزلت شيعه

در ضمن تمام مباحث گذشته- از جاهليت نخستين تا جاهليت نوين – به اين باور مهم رسيديم كه اعتقاد به مهدويت در بينش تشيع؛ يعني مبارزه‌ي بي‌امان باجاهليت همه‌ي دوران‌هاي بشري، و قيام مهدي‌(عجل‌الله تعالي فرجه) يعني نابودي كامل سفاهت و ناداني بشر.
تشيع در باور خود درباره‌ي مهدويت به بالاترين منزلت‌ها و اوج عقلانيت و دانش رسيده و تمام آثار جاهليت در اين بينش رنگ مي‌بازند.
تشيع تنها باور و اعتقاد نابي است كه رهبر زنده‌ي حال و آينده‌ي جهان بشري را با تمام مشخصات و مختصات و امتيازات الهي مي‌شناسد. او را باور دارد، با او زندگي مي‌كند، و به حايت خويش ادامه مي‌دهد. هيچ مكتبي چنين روشن و زبا، رهبر و امامي معصوم و مبارزه‌گر براي خود نمي‌شناسد.
تشيع يعني اعتقاد به زيباترين جلوه‌ي حق در هستي، يعني حيات و زندگي مادي و معنوي، يعني علم و دانش و حكمت الهي، يعني تمدن و رشد و بالندگي انسان، يعني آزادي بشر از قيد همه جهالت‌ها، بردگي‌ها و سفاهت‌ها، يعني پرواز انسان از حضيض مادي‌گري به اوج بندگي خدا و ملكوت، يعني حذف همه‌ي آثار ناداني و جهالت حاكم بر دنياي امروز...
اين تنها شيعه است كه با اعتقاد به مهدويت؛ از چنين افتخاري در دنيا برخوردار است.
اللهم جدد به ما امتحي من دينك

پایان
-----------------------------------
  • پي‌نوشت‌ها:
  • 1. سوره قصص/ آيه5.
    • 2. سوره نور/ آيه 55.
    • 3. جمال‌الاسبوع، صفحه 507.
    • 4. منتخب الاثر، صفحه 483.
    • 5. آينده‌ي جهان، صفحه 53.
    • 6. منتخب الاثر، صفحه 469.
    • 7. نهج‌البلاغه، خطبه 138.
    • 8. كمال‌الدين، صفحه 411.
    • 9. بحارالانوار، جلد10، ص104.
    • 10. بحارالانوار، جلد 52، صفحه 223.
    • 11. معجم الامام المهدي، جلد1، صفحه 534.
    • 12. بحارالانوار، جلد 10، صفحه 104.
    • 13. بحارالانوار، جلد 52، صفحه 352.
    • اسماعيل حاجيان

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:5 اسفند 1392 - 12:00

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد