صوت / تلاوت آیات ۳۹ تا ۴۹ سوره مبارکه «آل‌عمران» توسط «محمد رفعت»

(بسم الله الرحمن الرحیم)

شیخ «محمد رفعت» از اساتید قرائت قرآن در مصر است که با گذشت 7 دهه از درگذشت او صدای تلاوتش، آرام‌بخش دل بسیاری از عاشقان است.


شیخ رفعت در دو سالگی بینایی خود را از دست داد، اما از همان ایام به قرآن کریم علاقه داشت و به مکتبخانه بشتک در حوالی قاهره رفت تا علوم و فنون قرآن را فرا گیرد.

 

 

وی در سن 15 سالگی گواهی حفظ کل قرآن کریم را دریافت کرد و پس از آن موفق به دریافت گواهی شیخی از الازهر شد.

در خلال جنگ جهانی دوم بسیاری از کشور‌های اروپایی برای جذب مسلمانان صدای شیخ رفعت را از رادیو‌های خود پخش می‌کردند، در همین زمان یک خلبان انگلیسی هنگامی که صدای شیخ رفعت را از رادیو شنید تحت تأثیر قرار گرفت و از دوستانش یک قرآن طلب کرد. علاقه این خلبان تا جایی ادامه پیدا کرد که برای دیدار شیخ به مصر سفر کرد و پس از یافتن شیخ رفعت و دیدار با وی به دین مبین اسلام گروید.

در آن زمان هزینه ضبط صدا بالا بود و رادیو این کار را انجام نمی‌داد تا اینکه فردی به نام «زکریا مهران» با هزینه شخصی اقدام به ضبط تلاوت‌های شیخ بر روی صفحه گرامافون کرد. در زمان جنگ جهانی دوم، «زکریا مهران» نگران آسیب خوردن به آرشیوش بود، از این رو صفحات گرامافون را در صندوقی گذاشت و آنها را در مزرعه خود در یک شهر دیگر مخفی کرد.

 

 

چندی بعد «زکریا مهران» درگذشت در حالی که کسی از مخفی‌گاه آرشیو او خبر نداشت. البته با پیگیری خانواده مهران و خانواده شیخ رفعت بخشی از صفحات گرامافون در منزل و بخشی در مزرعه «زکریا مهران» یافت شد، اما بخش اعظمی از این آرشیو هیچوقت پیدا نشد.

مرحوم «مصطفی اسماعیل» در دوران کودکی خود به دیدار شیخ رفعت رفت و شیخ پس از شنیدن تلاوت مصطفی به او گفت‌: تو در آینده از نوابغ و ستارگان تلاوت قرآن می‌شوی.

در سال 1943 شیخ هنگام تلاوت دچار حبس صدا شد و نتوانست بخواند، بیماری وی تا حدی وخیم بود که به مداوا پرداخت و بسیاری از دارایی خود را صرف درمان کرد، اما افاقه نکرد، در همین زمان رادیوی قاهره برای کمک به وی فراخوانی داد و پول زیادی از این طریق جمع شد اما شیخ رفعت این پول را نپذیرفت و سرانجام در روز 9 ماه مه سال 1950 میلادی شیخ «محمد رفعت» در سن 68 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.



نوع فایل
پخش آنلاین
زمان
صوتی
-----


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:20 اسفند 1392 - 12:50

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد