انعکاس بیانات مهم رهبری درباره افزایش جمعیت در رسانه های بیگانه

(بسم الله الرحمن الرحیم)
سخنان رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار تعدادی از مسئولین جمعیت مامایی ایران، چندان به مذاق رسانه های فارسی زبان بیگانه خوش نیامد.

انعکاس بیانات مهم رهبری درباره افزایش جمعیت در رسانه های بیگانه

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب پیش از ظهر روز گذشته (دوشنبه) همزمان با روز جهانی ماما سخنان مهمی درباره افزایش جمعیت و راهکارهای افزایش زایمان طبیعی و سلامت مادران بیان داشتند که کلیت آن چندان به مذاق رسانه های فارسی زبان بیگانه خوش نیامد.

چنان که برخی به طور کلی آن را سانسور کردند و تعدادی هم با رویکردی گزینشی به آن پرداختند.

 

 

وب سایت فارسی رادیو فرانسه (rfi) که معمولا به روز نیست، تا لحظه انتشار این گزارش، خبری در این خصوص منتشر نکرده است.

 

پایگاه اینترنتی شبکه صدای آمریکا (VOA) که از لحاظ سرعت پوشش اخبار ایران دست کمی از همنوع فرانسوی خود ندارد، گزارش رادیو فردا در این خصوص را روی خروجی خود فرستاد و مستقلا بدان نپرداخت.

 

اما وبگاه رادیوفردا (radiofarda) به صورت گزینش شده گزارش داد: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در جمع گروهی از مسئولان «جمعیت مامایی ایران» روز ۱۵ اردیبهشت ماه با تاکید بر گفته‌های پیشین خود در مورد افزایش جمعیت گفته است «مسئله تکثیر نسل و جلوگیری از کاهش جمعیت جوان کشور، حیاتی است و باید به‌طور جدی دنبال شود».

 

 

 

 

رادیوفردا خاطرنشان کرد: «آیت‌الله خامنه‌ای پیش تر نیز از سیاست‌های کنترل جمعیت در ایران انتقاد کرده بود. اشاره او به سیاست‌هایی بود که از زمان ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و سپس در دوره محمد خاتمی دنبال می‌شد.»

 

گفتنی است ایشان طی سخنرانی که در مهر ماه سال ۱۳۹۱ داشتند، سیاست‌های پیشین کنترل جمعیت را "خطا" دانسته، فرمودند: «یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. مسئولان کشور در این باره اشتباه کردند.»

 

 

لازم به ذکر است با وجود آنکه رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی ماما به ایراد این سخنان مهم پرداختند و در بیاناتشان از نقش این قشر زحمتکش در تأمین سلامت جامعه تقدیر کردند، رادیوفردا این بخش را کاملا سانسور کرد. مسأله ای که ثابت می کند رسانه های بیگانه به اصناف کشور فقط از دریچه مطامع سیاسی می نگرند.

 

ارگان سازمان سیا همچنین بخشی دیگر از سخنان معظم له را که به "اهمیت سلامت مادران و تأکید بر گرایش سیاست گذاری ها به زایمان طبیعی" اشاره داشت، به تیغ سانسور سپرد.

 

 

این رسانه امریکایی تنها به تأکیدات رهبری بر لزوم افزایش جمعیت جوان کشور توجه نشان داد؛ موضوعی که همواره با حملات، انتقادات غیرمنطقی و جار و جنجال رسانه های دشمن مواجه شده است.

 

آن ها البته هیچگاه به شکل مستقیم نمی گویند که باید جلوی افزایش جمعیت ایران را گرفت، اما به محض آنکه یکی از صاحب نظران مردم را به این امر تشویق می کند، با شدت و حدت در مقابل او موضع می گیرند.

 

 

سایت رادیوزمانه (radiozamaneh) وابسته به پارلمان هلند، از همان ابتدا با موضع منفی به استقبال خبر رفت و با تیتر جهتدار "کاهش ثبت ازدواج و افزایش طلاق و زاد‌ و‌ ولد در ایران" تلاش کرد اظهارات رهبر فرزانه انقلاب را تحت الشعاع قرار دهد.

 

البته رادیوزمانه در گزارش خود نتوانست توفیق نظام در تشویق مردم به فرزندآوری را کتمان کند و نوشت: «دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال اعلام کرده که در پی سیاست‌های افزایش جمعیت از سوی حکومت اسلامی، میزان زاد و ولد در ایران رشد ۳/۵ درصدی داشته است.»

 

این سایت فارسی زبان با جهتگیری آشکار، افزایش اقبال ایرانیان به زاد و ولد را حاصل "فشار" قلمداد نمود و مدعی شد: «به دنبال فشار تبلیغی و اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران، به نظر می‌رسد روند رشد جمعیت در ایران آغاز شده است.»

 

 

 

 

 نکته جالب توجه، تناقضی است که در گزارش های رادیوفردا و رادیوزمانه به چشم می خورد.

در حالی که رادیوزمانه با استناد به آمار جدید، خبر از افزایش جمعیت داد، اما رادیوفردا ترجیح داد آمارهای قدیمی را مد نظر قرار دهد تا از این رهگذر مردم را در تقابل با سیاست های نظام جلوه داده، چنین القا کند که «با وجود تاکید‌های چندباره رهبر ایران در این مورد، آمار رشد جمعیت در این کشور طی سال‌های گذشته رو به کاهش بوده است.»[!]

 

 

اما بی بی سی فارسی (BBCPersian) نیز با نگاه گزینشی خود اینگونه گزارش داد: «رهبر ایران در جمع مسئولان "جمعیت مامایی" ایران، کثرت جمعیت را یکی از امتیازات کشور دانست و گفت: "در صورت استمرار سیاست ها و اقدامات نادرستی که منجر به تحدید نسل و کاهش شدید جمعیت جوان کشور در طول سال های آینده خواهد شد، دچار ضربه بسیار بزرگی بنام 'سالمندی عمومی' خواهیم شد".»

 

 

 

 

در حالی که بسیاری از دلسوزان کشور شامل مقامات عالی رتبه، نخبگان، اساتید دانشگاه و صاحب نظران فرهنگی اجتماعی در خصوص بحران جمعیتی کشور هشدار داده اند، بی بی سی فارسی سعی کرد این دغدغه را برگرفته از انگیزه های مذهبی جلوه دهد.

شبکه دولتی انگلیس در وب سایت خود نوشت: «در ماه‌های اخیر شماری از روحانیان بلندپایه نیز از این موضع رهبر جمهوری اسلامی دفاع کرده و علیه شیوه‌های پیشگیری از بارداری سخن گفته‌اند.»

 

عین همین خط را العربیه (AlArabiya) وابسته به خاندان سلطنتی عربستان، دنبال کرد.

 

 

 

 

دویچه وله (DeutscheWelle) نیز در پایگاه اینترنتی خود با لحنی حاکی از ناخرسندی نوشت: «سیاست افزایش جمعیت در حال تبدیل شدن به یکی از سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی است. گویا فشار مسائلی چون تحریم‌های بین‌المللی، پرونده اتمی ایران و تورم و بیکاری نتوانسته دولتمردان را از لزوم افزایش جمعیت منصرف کند.»

 

 

 

 

موضع این رسانه آلمانی نشان می دهد که یکی از اهداف تحریم ها، تلاش برای ایجاد مشکلات اقتصادی در لایه اصلی و متعاقب آن، تأثیر منفی بر لایه های فرعی نظیر کاهش جمعیت کشور است.

 

 

گفتنی است بر پایه آماری که "علی‌اکبر محزون" مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال اعلام کرده، میزان زاد و ولد در ایران رشد ۵/ ۳ درصدی داشته و بر اساس آمار سال ۹۲، تعداد ولادت ۵۰ هزار و ۱۴۵مورد افزایش یافته است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۴۷۱هزار و ۸۳۴ مورد تولد ثبت شده، گفته است: «بر اساس این آمار، در سال گذشته ۷۵۵هزار و ۸۴۹ پسر و ۷۱۵ هزار و ۹۸۵ دختر به جمعیت ایران افزوده شده اند.»


  • جام

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:16 اردیبهشت 1393 - 20:01

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد