توجه عربستان به پرونده فلسطین با نزدیک شدن به «اجلاس سران کشورهای عربی»

عربستان سعودی پس از توافق تهران و ریاض و در آستانه اجلاس سران کشورهای عربی  توجه خود را  به پرونده فلسطین افزایش داده است. 

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، به نظر می رسد عربستان سعودی پس از وقفه ای که سال‌ها به طول انجامید و همزمان با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری اجلاس سران کشورهای عربی در  ریاض ، توجه خود را به پرونده فلسطین افزایش داده است.

قرار است سی و دومین نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان در تاریخ 29 اردیبهشت ماه برگزار شود؛ نشستی که به احتمال قوی روسای جمهور ایران، سوریه و ترکیه نیز به آن دعوت و در آن حضور خواهند داشت.

برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که همزمان با سفر هیئتی از جنبش حماس به عربستان سعودی، « محمود عباس » رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به ریاض می‌رود.این سفر درحالی صورت می‌گیرد که روز گذشته رسانه‌های مختلف اعلام کردند که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در صدر هیئت حماس وارد عربستان خواهد شد و «موسی ابو مرزوق» مسئول روابط بین‌الملل، «زاهر جبارین» مسئول دفتر اسرا و جانبازان و «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج از مرزهای فلسطین او را همراهی خواهند کرد.

به گزارش القدس العربی، پس از تنش میان روابط عربستان سعودی و حماس  از سال 2007، هنوز مشخص نیست که آیا سفر هیئت حماس به انجام مناسک عمره محدود می‌شود یا دیدارهایی با مقامات رسمی عربستان سعودی خواهد داشت.

برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با «القدس دات کام» اعلام کردند که سفر هیئت حماس به عربستان سعودی از موسم حج سال گذشته برنامه ریزی شده بود،اما به دلیل شرایط مختلف به تعویق افتاد.

شایان ذکر است که این سفر پس از توافق  عربستان سعودی  و ایران صورت گرفت و این درحالی است که گروه‌های مقاومت فلسطینی روابط بسیار قوی با تهران دارند.

نگرانی رسانه‌های صهیونیستی از سفر هیئت حماس به عربستان
فرمانده حماس در غزه: گسترش مقاومت در کرانه باختری به اخراج اشغالگران منجر خواهد شد

منابع آگاه اعلام کردند که هیئتی از حماس به عربستان سعودی  سفر خواهد کرد و این هیئت علاوه بر ادای عمره، دیدارهای مهمی با مقامات سعودی خواهند داشت  تا پرونده‌های مهم دوجانبه از جمله بازگشت روابط حماس و عربستان و پایان دادن به پرونده اسرای فلسطینی در عربستان را بررسی کنند. 

یک منبع در حماس به خبرگزاری آلمان  اعلام کرد که این سفر که اولین بار  پس از سال‌ها به دعوت رسمی ریاض انجام می‌شود و  راه را برای پایان دادن به تنش بین دو طرف هموار می‌کند. این سفر شامل دیدارهای رسمی بین هیئت حماس و مقامات سعودی و ادای عمره رهبران حماس خواهد بود.

روابط عربستان و حماس پس از بازداشت « محمد الخضری» یکی از اعضای برجسته  حماس و پسرش « هانی الخضری» و ده‌ها فلسطینی دیگر و همچنین صدور احکام حبس علیه آن‌ها به بدترین مرحله رسید.

حماس در 19 اکتبر 2022  اعلام کرد که عربستان سعودی محمد الخضری را پس از 3 سال بازداشت آزاد کرده است. مقامات سعودی در فوریه گذشته نیز اسرای  اردنی و فلسطینی را  آزاد کردند.

پیش از این، حماس در بیانیه‌ای  اعلام کرد  که «این اقدام مقدمه‌ای برای گشودن صفحه جدیدی با سعودی‌ها  است و امیدواریم این گام‌های مثبت با آزادی بقیه اسرای فلسطینی ادامه یابد.

رژیم صهیونیستی از وقوع درگیری نظامی در چندجبهه در دوره آتی نگران است و این درحالی است که تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش حماس به این رژیم هشدار داده‌اند که به هر اقدامی علیه قدس و مسجدالاقصی در روزهای باقیمانده ماه رمضان پاسخ خواهند داد. 

محمود عباس نیز اعلام کرد که حملات اسرائیل علیه معتکفین در قدس اشغالی کذاب بودن این رژیم را آشکار می کند که ادعا می‌کند آزادی مذهبی در اماکن مقدس وجود دارد. قدس با تمامی مقدساتش خط قرمز ما است و هیچ گونه تعرضی علیه معتکفین را نخواهیم پذیرفت.

همچنین «علی برکه» عضو فرماندهی جنبش حماس در خارج از فلسطین نیز به اشغالگران صهیونیستی  در خصوص ادامه تجاوزات علیه مسجدالاقصی،  مردم فلسطین در قدس و کرانه باختری هشدار داد.

به گزارش ، عربستان سعودی پس از امضای توافق احیای روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران در اسفند 1401، هیئتی را به تهران و مشهد برای فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت و کنسولگری خود اعزام کرد. سعودی همچنین هیئتی را به صنعاء در راستای حل بحران یمن و پایان جنگ پس از هشت سال و ناکامی در رسیدن به اهداف خود، اعزام کرد و با اجرای عملیات مبادله اسیران گام جدی برداشت، چرا که این مسئله از مطالبات مهم جنبش انصارالله بود که سال‌ها بر آن پافشاری کرده اما با کارشکنی طرف مقابل روبرو می‌شد؛ سرانجام اولین گام مهم در مسیر حل بحران یمن یعنی مبادله اسیران برداشته شد.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:28 فروردین 1402 - 13:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد