حضور فعال دمشق در نشست‌های مقدماتی اجلاس سران عرب در جده

پس از اعلام موافقت کشورهای عربی با لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب، روز گذشته هیئت سوریه پس از سال‌ها غیبت در نشست مقدماتی این اجلاس حاضر شد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، با مشارکت سوریه نشست شورای اقتصادی و اجتماعی اتحادیه عرب در سطح وزیران در جده برگزار می‌شود.

سانا گزارش داد: این نشست در راستای مقدمات جاری برای برگزاری نشست سران عرب در روز جمعه است.

در این نشست طبق بیانیه صادره از اتحادیه عرب، تقویت اقدام عربی مشترک در راستای تحقق توسعه پایدار و دیگر موضوعات مورد اهتمام اجتماعی و اقتصادی کشورهای عربی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

پس از اعلام موافقت کشورهای عربی با لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب،  روز گذشته هیئت سوریه پس از سال‌ها غیبت در نشست مقدماتی این اجلاس حاضر شد.

در جریان سخنرانی هیئت های شرکت کننده در نشست مقدماتی، بسیاری از آنها در ابتدای سخنان خود از حضور سوریه در این جلسات استقبال کردند، از جمله روسای هیئت‌های عربستان، لیبی و عراق، نمایندگان مراکش و عمان و دستیار دبیرکل در امور اقتصادی در دبیرخانه عمومی اتحادیه عرب.

«رانیا احمد» رئیس هیئت سوری در دیدار مقامات ارشد شورای مقدماتی اقتصادی و اجتماعی در جده گفت: سوریه از کشورهای عربی که برای کاهش پیامدهای فاجعه زلزله بر مردم سوریه کمک کردند، قدردانی و تشکر می‌کند. سوریه برای بازگشت آوارگان جنگ به شهرها و خانه های خود اهمیت زیادی قائل است و این امر مستلزم احیای حرکت اقتصادی در مناطق خود با تشویق به ایجاد شرکت های کوچک و متوسط در بخش های مختلف است. قوانین و برنامه هایی صادر شده است که از این امر حمایت و تسهیلاتی را برای شرکت های خارجی که مایل به سرمایه گذاری هستند، ارائه کرده است

وی تاکید کرد: ما خواهان اقدام برای برداشتن محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای بر حرکت تجارت منطقه ای هستیم به گونه‌ای که نقش منطقه بزرگ آزاد تجارت عرب را در توسعه اقتصادی عرب افزایش دهد.

این نشست همچنین شامل یک جلسه غیرعلنی بود که طی آن پیش نویس دستور کار و تعدادی از پیش نویس تصمیمات اقتصادی کشورهای عربی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

«رانیا احمد» دستیار وزیر اقتصاد پس از این نشست بر اهمیت مشارکت هیئت سوری تاکید و اعلام کرد: تحولات و جنبه های اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و بر لزوم مشارکت در تصمیم گیری ها تاکید شد که باید در توسعه اقدامات اقتصادی مشترک اعراب منعکس شود.

از سوی دیگر سانا در گزارشی آورده است: نشست مقدماتی در جده عادی نبود و شاهد استقبال و خرسندی عمیق شرکت کنندگان در این نشست از حضور سوریه بود.

هیئت های کشورهای عربی شرکت کننده و نیز هیئت های رسانه ای عربی ضمن ابراز خرسندی از مشارکت سوریه به وجد آمده و ابراز می‌کردند که مگر می‌شود که سوریه در این نشست مشارکت نداشته باشد.

عراقی‌ها، الجزایری‌ها، سعودی‌ها، مصری‌ها، اردنی‌ها و دیگر اعضای حمایت خود را از سوریه اعلام داشتند.

رایزنی نماینده سازمان ملل در امور سوریه با وزیر خارجه مصر

«گیر پدرسون» نماینده سازمان ملل در امور سوریه در جریان رایزنی تلفنی با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر بر تمایل سازمان ملل برای حل بحران سوریه تاکید کرد.

در این رایزنی تلفنی همچنین بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مورد بررسی قرار گرفت و بر ضرورت اتخاذ گام‌های فعال برای حل بحران سوریه طبق طرح گام به گام تاکید شد.

دو طرف در راستای تداوم مشورت دوجانبه درباره راهکارهای تعامل با بحران سوریه در سطح کشورهای عربی و جهان گفتگو کردند.

شکری و پدرسون درباره تحولات سوریه و مصوبات اخیر اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه کشورهای عربی به ویژه تصمیم مربوط به مشارکت هیئت های سوری در نشست های این شورا رایزنی کردند.

در این رایزنی بر ضرورت اتخاذ تصمیمات موثر برای حل بحران سوریه مطابق رویکرد گام به گام و بر طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت بحث و تبادل نظر شد.

وزیر خارجه مصر بر ایفای نقش کشورهای عربی برای پایان دادن به بحران سوریه و همکاری با سازمان ملل و دیگر شرکای بین المللی با هدف رفع درد و رنج ملت سوریه تاکید کرد.

سوریه| از تصمیم دمشق درباره گذرگاه‌ها تا چماق سزار در برابر بازسازی سوریه

پدرسون هم بر تمایل برای همکاری با کمیته وزارتی عربی به منظور حل بحران سوریه تاکید کرد و به تمجید از نقش مصر برای تحقق این هدف و هماهنگی مستمر با سازمان ملل پرداخت.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:25 اردیبهشت 1402 - 9:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد