سیاستمداران عرب: همه نگاه‌ها در نشست جده به سوریه معطوف شده است

از زمان اعلام تصمیم از سرگیری مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب، تمام نگاه‌ها به حضور سوریه در سی و دومین نشست سران این اتحادیه معطوف شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، در حاشیه برگزاری سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب در جده که قرار است روز 19 ماه جاری میلادی برگزار شود، همه نگاه‌ها به حضور مجدد سوریه در این نشست و بازتاب‌های مثبت آن بر اقدام مشترک عربی است.

این رسانه رسمی سوری در جده پای صحبت شماری از تحلیلگران عرب نشسته و نظرات آنها را درباره این حضور جویا شد.

خالد باطرفی تحلیلگر و استاد دانشگاه سعودی در این رابطه گفت: عرب‌ها منتظر حضور سوریه در نشست امسال سران اتحادیه عرب هستند، این حضور می‌تواند التیام بخش زخم‌ها و بازگشت همبستگی در صفوف عربی باشد تا گویایی توانمندی عرب‌ها در مقابله با توطئه‌ها و حملاتی است که امت عربی در برهه کنونی متحمل می‌شود.

باطرفی به سانا گفت: سوریه امروز به جایگاه طبیعی خود در میان کشورهای عربی بازگشته تا شانه به شانه برادرانش در کشورهای عربی با بحران‌ها و مسائل مزمنی که جهان عرب را به چالش کشیده و در راس آنها مسئله فلسطین قرار دارد، به تعامل بپردازد، چون به هرشکل برای مقابله با این بحران‌ها نیازمند موضع متحد و قوی عربی است.

خالد الخضری فعال رسانه‌ای و روزنامه نگار روزنامه ریاض هم در این رابطه گفت: سوریه یک وزنه پر اهمیت ژئوسیاسی محسوب می‌شود و یکی از کشورهای تاثیرگذار عربی است، از این رو حضور سوریه در نشست سران پیش رو در جده یک دستاورد جدید در منطقه در راستای وحدت بخشیدن به صفوف عربی و همکاری مشترک فیما بین این کشورها محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که از بحران‌های گذشته عبور شده است.

احمد الجبوری نویسنده و استاد دانشگاه عراقی هم در این رابطه به این خبرگزاری گفت: منطقه عربی در حال حاضر شاهد بسیاری از چالش‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی است که هم افزایی تلاش‌ها و همکاری بین تمام کشورها را می‌طلبد و از سرگیری مشارکت سوریه در نشست شورای اتحادیه عرب و مشارکت این کشور در نشست سران آن در شهر جده امری بسیار مهم و گامی قابل توجه برای تحقق ثبات و همکاری امنیتی، اقتصادی و سیاسی در منطقه محسوب می‌شود.

احمد ابراهیم نویسنده اماراتی هم در رابطه به سانا گفت: سوریه که به تازگی از فاجعه زلزله خارج شده و در مقابل جنگ تروریستی مقاومت کرد به موقعیت طبیعی خود بازگشته و مشارکت خود را در نشست‌های اتحادیه عرب از سر می‌گیرد.

ابراهیم بر اهمیت حمایت اقتصادی کشورهای عربی از سوریه برای بازیابی توان خود و فراهم شدن زمینه رونق اقتصادی و ثبات بعد از گذر از سال‌های جنگ تاکید کرد.

انتهای پیام/*

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:26 اردیبهشت 1402 - 20:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد