آفریقا ماموریت میانجی‌گری برای صلح اوکراین را بر عهده می‌گیرد

هفت کشور آفریقایی به منظور میانجی‌گری برای اعتماد سازی و آغاز روند صلح به کی یف و سن پترز بورگ سفر می‌کنند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین االملل خبرگزاری به نقل از "ان تی وی" آلمان، آفریقا ماموریت میانجیگری اوکراین را بر عهده می‌گیرد.

بسیاری از کشورهای آفریقایی به غلات روسیه و اوکراین وابسته هستند. بنابراین هفت کشور در این قاره برای آغاز روند صلح به کی یف و سن پترزبورگ سفر می کنند. آنها در چمدان خود برنامه ای دارند که قدم هایی برای بازسازی آرام آرام اعتماد بین دو طرف دارد.

به این ترتیب چندین رهبر آفریقایی، ماموریت میانجیگری بین روسیه و اوکراین را آغاز کرده‌اند. آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، طی توقف این هیات در ورشو، سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی و رئیس این مأموریت، را ​​پذیرفت. دفتر ریاست جمهوری لهستان در توییتی نوشت: در این مذاکرات وضعیت اوکراین، جنایات جنگی روسیه، حمایت از اوکراین و ماموریت حافظ صلح آفریقا مورد بحث قرار گرفت. میانجی گری‌های هفت کشور آفریقایی در روزهای جمعه و شنبه در کی یف و سن پترزبورگ انتظار می رود.

این گروه می‌خواهد شرایط آتش بس و صلح پایدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را بررسی کند. به گفته سخنگوی آنها، هر دو رئیس جمهور آماده پذیرایی از سران این کشورهای آفریقایی هستند.

این هیئت می تواند اقدامات اعتمادسازی را به عنوان بخشی از تلاش برای میانجیگری پیشنهاد کند. این خبر از پیش نویس یک سند به دست می آید. در این بیانیه آمده است که اقدامات می‌تواند شامل خروج نیروهای روسیه، خروج تسلیحات هسته‌ای از بلاروس، تعلیق حکم بازداشت دادگاه کیفری بین المللی علیه ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه و لغو تحریم‌ها باشد.

سران کشورهای سنگال، جمهوری کنگو، زامبیا و کومور نیز در این امر مشارکت دارند. مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر هم نماینده قاهره در این هیات میانجی خواهد بود. یووری موسوینی، رئیس جمهور اوگاندا، به دلیل ابتلا به کووید، توسط یک نخست وزیر سابق نمایندگی می شود.

بسیاری از کشورهای آفریقایی به صادرات غلات و کود از روسیه و اوکراین وابسته هستند. با توجه به موانع صادرات غلات، بیم آن می رود که قیمت‌های جدید افزایش یابد. آفریقای جنوبی به دلیل مواضع طرفدار روسیه و سوء ظن به ارسال سلاح به مسکو از طرف غرب مورد انتقاد قرار گرفته است. همچنین نشست سران کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در تابستان امسال برگزار خواهد شد که در شرایط عادی پوتین نیز در آن شرکت خواهد کرد. با این حال، به دلیل جنگ علیه اوکراین، رئیس جمهور روسیه با حکم بازداشت بین‌المللی تحت تعقیب است، بنابراین تهدیدهایی علیه پوتین برای بازداشت شکل گرفته است.

نگرانی شدید سران برخی کشورهای آفریقایی از اوضاع سودان
رایزنی روسای جمهور چین و آفریقای جنوبی درباره بحران اوکراین

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:26 خرداد 1402 - 13:00

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد