دلایل قطع نشدن گناه در ماه رمضان با توجه به حصر شیطان

(بسم الله الرحمن الرحیم)

در بخشی از کتاب «۱۰۴ پرسش و پاسخ درباره موضوعات گوناگون» آمده است: در ماه رمضان هم، شیطان‌ها به وسوسه‌گری‌های خود ادامه می‌دهند، ولی شرایط معنوی این ماه قدرتشان را خیلی محدود می‌کند.

 

انتشارات قدیانی به تازگی کتابی را با عنوان «104 پرسش و پاسخ درباره موضوعات گوناگون» به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا حیدری ابهری منتشر کرده است که دارای 10 فصل است.

از عناوین فصل‌های این کتاب می‌توان «کلیاتی درباره اسلام»، «فرقه‌ها و گروه‌ها»، «جن»، «فرشته»، «تقلید و روحانیت»، «فلسفه احکام» و «رابطه‌های دخترها و پسرها» را برشمرد که در ذیل بخش‌هایی از این کتاب از خاطرتان می‌گذرد:

* در ماه رمضان، شیطان‌ها به وسوسه‌گری‌های خود ادامه می‌دهند

در بخشی از کتاب «104 پرسش و پاسخ درباره موضوعات گوناگون» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «گفته می‌شود در ماه رمضان شیطان به زنجیر کشیده می‌شود، پس چرا حتی در این ماه هم مردم گناه می‌کنند»، آمده است:

در ماه رمضان به برکت روزه‌داری و رونق گرفتن جلسه‌های دعا و تلاوت قرآن قدرت تأثیرگذاری شیاطین محدود و کار آنها برای فریب مردم بسیار دشوار می‌شود؛ آن چنان که گویی به زنجیر کشیده شده و به بند در آمده‌اند. رسول خدا (ص) فرمود: «چون هلال ماه رمضان پدید آید، درهای جهنم بسته و درهای بهشت گشوده شود و شیاطین به زنجیر کشیده شوند».

وسوسه‌های شیاطین پایانی ندارد و نیرنگ‌بازی‌های آنها هرگز تعطیل نمی‌شود. با این حال در برخی از مکان‌ها و زمان‌ها و شرایط، آنها قدرت چندانی برای وسوسه مردم ندارند.

در ماه رمضان هم شیطان‌ها به وسوسه‌گری‌های خود ادامه می‌دهند، ولی شرایط معنوی این ماه قدرتشان را خیلی محدود می‌کند. مسئولین امنیتی و قضایی کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که در ماه رمضان آمار جرم و جنایت به شدت کاهش می یابد. دلیل این مسئله همان محدود شدن قدرت شیاطین یا به تعبیر روایت‌های دینی قرار گرفتن شیاطین در غل و زنجیر است.

* تشریح وضعیت عبادت‌ کسانی که مرجع تقلید ندارند

در کتاب «104 پرسش و پاسخ درباره موضوعات گوناگون» درباره «آیا عبادت‌های ما در زمانی که مرجع تقلید نداشتیم، صحیح است»، می‌خوانیم:

اگر در انجام عبادتی شرایط و احکام آن عبادت را رعایت کرده باشید، عبادتتان صحیح است، مثلاً اگر به طور اتفاقی نمازتان را طبق فتوای مرجعی خوانده باشید که باید از او تقلید می‌کردید، نمازتان درست است.

* فایده دیگر روزه، یادآوری سختی‌های روز قیامت است

در بخشی دیگر در پاسخ به این سوال که «چرا ما روزه می‌گیریم و روزه برای ما چه فایده ای دارد»، آمده است:

دلیل اصلی روزه گرفتن پرهیزکار شدن انسان است. در آیه 183 سوره بقره می‌خوانیم: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما واجب شد و همان طوری که بر افراد پیش از شما واجب شد. شاید که پرهیزکار شوید». کسی که یک ماه از خودش مراقبت و خوردن، آشامیدن و بعضی از امور دیگر را محدود می‌کند، در واقع تمرینی برای محدود کردن هوس‌ها و غلبه بر آنها انجام می‌دهد. او یک ماه تمام بر روی خواسته‌های دلش پا می گذارد و با اینکه خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مختلفی را می‌بیند، از خوردن آنها خودداری می‌کند و هواوهوسش را نادیده می‌گیرد. چنین انسانی پس از ماه رمضان بهتر می‌تواند به هوس‌هایش پیروز و هنگام روبه‌رو شدن با گناه‌ها و کارهای شیطانی بر وسوسه‌های دلش چیره شود.

علاوه بر موارد مذکور روزه سه فایده مهم دیگر هم دارد:

الف) کسانی که روزه می‌گیرند و رنج گرسنگی را می‌چشند، خیلی خوب می‌فهمند که فقیرها و نیازمندها چه زندگی سختی دارند. اگر کسی درد بیچاره‌ها و ندارها را بفهمد، قطعاً برای کمک به آنها بیشتر تلاش می‌کند. امام صادق (ع) فرموده است: «خدا با روزه خواست که رنج گرسنگی و نداری را به آدم ثروتمند بچشاند تا او بر آدم ضعیف دل بسوزاند و به گرسنه رحم کند».

ب) فایده دیگر روزه یادآوری سختی‌های روز قیامت است. روز قیامت برای مجرم‌ها و گناهکارها بسیار مشکل و طاقت فرسا است. یکی از دشواری‌های قیامت برای آنها تشنگی و گرسنگی در مراحل گوناگون قیامت است. انسان روزه‌دار با چشیدن طعم تشنگی و گرسنگی به یاد مشکلات قیامت می‌افتد و بهتر و بیشتر از گناه‌ها دوری می‌کند. در حدیثی از امام رضا (ع) به این فایده روزه اشاره شده است.

پ) فایده دیگر روزه کمک به سلامتی انسان و درمان برخی از بیماری‌ها است. در حدیثی منسوب به پیامبر (ص) آمده است: «روزه بگیرید تا سالم بمانید». درمان چاقی، خارج شدن سم‌های موجود در بدن، استراحت نسبی کلیه‌ها و فرصت یافتن سلول‌ها و غده‌های بدن برای تجدید نیرو برخی از فواید جسمی روزه‌داری است که امروزه کشف شده است.

 

 


* کافر چگونه می‌تواند همه نمازها و روزه های قبلی‌اش را قضا کند؟

در بخشی دیگر از این کتاب در پاسخ به این پرسش که «کافری که در پنجاه سالگی یا شصت سالگی مسلمان می شود، چطور می‌تواند همه نمازها و روزه‌های قبلی‌اش را قضا کند»، می‌خوانیم:

اگر کافری مسلمان شود، در هر سنی که باشد، دیگر لازم نیست که قضای نمازها و روزه‌های گذشته‌اش را به جا آورد. اسلام دین رحمت و مهربانی است و بر کافرهایی که مسلمان می‌شوند، سخت نمی‌گیرد. همین که آنها اسلام بیاورند، خدا اسلامشان را می‌پذیرد و آنها را از نمازها و روزه‌های گذشته معاف می‌کند.

* دلایل آفرینش فرشته‌ها

در بخش دیگر در  پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «مگر خدا خودش به تنهایی نمی‌توانست جهان را اداره کند که فرشته‌ها را آفرید»، آمده است:

الف) خدا فرشته‌ها، انسان‌ها، جن‌ها و حیوان‌ها را آفرید تا همه این موجودات سر سفره لطف و رحمت او بنشینند و از نعمت‌هایش بهره‌مند شوند. جهان را هم به شکلی تنظیم کرد که هر کدام از این موجودات به کاری مشغول و با دیگر بخش‌های هستی در ارتباط باشند. جهان یک کل به هم پیوسته و مرتبط با هم است و هر موجودی در جای خاصی قرار گرفته است و نقشی را به عهده دارد؛ درست مثل یک تابلو نقاشی که کوه، خورشید، دریا و پروانه‌ای در حال پرواز کنار هم به تصویر کشیده می‌شوند.

نقاش هنرمندی که این تابلو نقاشی را می‌کشد، نه به تصویر آن پروانه نیازی دارد و نه به تصویر آن کوه و خورشید و دریا. در واقع او به کل آن تابلو نیاز ندارد، اما چون می‌خواهد اوج هنرش را به نمایش بگذارد، تابلویی را با آن ترتیب می‌کشد. خدا هم نه به فرشته‌ها و نه به دیگر موجودات نیازی ندارد، اما طرح او برای جهان ، تنها با وجود همه این آفریده‌ها کامل می‌شود.

مسئولیت‌هایی که فرشته‌ها به عهده دارند، بخشی از همان طرح آفرینش است و به معنی نیاز خدا به این موجودات نیست.

ب) گذشته از این، مگر نیرو، قدرت و خلاقیت فرشته‌ها از آن خودشان است که خدا نیازمند آنها باشد؟ حقیقت این است که تمام وجود فرشته‌ها از خداست و حتی وقتی آنها کاری را انجام می‌دهند، در واقع این خود خداست که با یکی از آفریده‌هایش کاری از کارهای جهان را پیش می‌برد، پس او به کسی نیاز ندارد.

پ) کار فرشته‌ها تنها اجرای فرمان‌های خدا در اداره جهان نیست. فرشته‌ها انواع و اقسام زیادی دارند، بعضی از آنها تنها اهل ذکر و عبادت هستند و در اداره جهان نقشی ندارند.

بر اساس این گزارش، انتشارات «قدیانی» کتاب «104 پرسش و پاسخ درباره موضوعات گوناگون» را در 159 صفحه و با قیمت 6000 تومان منتشر و روانه بازار کرده است.



  • فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:12 تیر 1393 - 23:53

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد