عنايت و لطف امام زمان (ع) نسبت به شيعيان

(بسم الله الرحمن الرحیم)
وجود مقدس حضرت امام زمان مظهر صفات الهي است . خداوند متعال نسبت به همه ي مخلوقات خاصه به انسان ، لطف و رحمت دارد . امام زمان (ع) نيز مظهر لطف خدا بر همه ي انسان هاست . وجود مقدس امام زمان مظهر رحمانيت خداست ؛ بنابراين لطف و رحمت امام زمان هم شامل عموم انسان ها مي شود و هم شامل مؤمنين.
از يک نظر وجود امام زمان (ع) برکات و خاصيتش به همه ي هستي بر مي گردد و لطف براي همه است و به تعبير خواجه نصير طوسي « وجوده لطف و تصرفه لطف آخر و غيبته منا ». اما از جهت اظهار لطف و محبت امام زمان نسبت به مؤمنين و شيعيان ، ا زآنجايي که امام زمان ولي امر مسلمين است ، هيچ گاه ولي نبايد از افراد تحت سرپرستي خود غافل باشد و در مشکلات آن ها بي تفاوت و بي توجه باشد . امام به منزله پدر است و پدر نسبت به فرزندان خود توجه دارد و به هنگام ضرورت ، لطف و مرحمتش را شامل حال آن ها مي گرداند . امام زمان از يک جهت لطفش عام است و شامل عامه جهان تشيع و عموم مؤمنين مي گردد و در بعضي از موارد هم خاص است و شامل افرادي مي شود که از نظر درجات علمي و ايماني به مراتبي نايل شده باشند و آن لطف خاص است . نمونه هايي از اين دو لطفي که امام زمان به عنوان مظهر لطف الهي اعمال مي کند ، مطرح مي کنم . در درجه اول اين عقيده ماست که امام زمان ، شيعيان خود را بي سرپرست نمي گذارد و به حال خود رها نمي کند و در سختي ها و شدايد ، آن ها را تنها نمي گذارد .

نامه اي از امام زمان (ع)

در نامه اي که وجود مقدسش به يکي از بزرگان دين « محمد بن محمد بن نعمان » معروف به « شيخ مفيد اعلي الله مقامه » مي دهد ، اين جمله را تصريح مي کند : « انا غير مهملين لمراعاتکم و لا ناسين لذکرکم و لولا ذلک لنزل بکم اللأوآء و استظلمکم الاعدآء » ؛ (1) همانا ما شما را رها نمي کنيم ، تنهايتان نمي گذاريم و هيچ وقت ياد شما را از خاطرمان نمي بريم که اگر چنين گردد ( يعني شما را از ياد ببريم و رها کنيم) همانا بلاي سختي بر شما نازل خواهد شد و مشکلات فراواني براي شما پديد خواهد آمد و دشمنان شما را بي چاره خواهند کرد . ما نمي گذاريم که شما به چنين وضعيتي بيفتيد .
با چنين جملاتي که امام زمان در توقيع مبارکش به مرحوم شيخ مفيد مي دهد تصريح مي فرمايد که ما مواظب شما هستيم ، و اگر مشکلي به وجود بيايد ، کمکتان مي کنيم .
در مورد کمک امام زمان نسبت به عموم شيعيان که واقعا از وجود مقدسش همه ي جهان تشيع بهره مي برد ، ما در طول تاريخ شواهد زيادي داريم که امام زمان به حال تشيع و به حال شيعيانش دعا مي فرمايد . هم براي مشکلات دنيا دغدغه خاطر دارند و هم براي مسائل آخرتشان نگراني دارند .

پی نوشت:

1. احتجاج : 324/2.
منبع: ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:17 مرداد 1393 - 21:55

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد