چرا براى سلامتى امام زمان (ع) دعا می کنیم؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
 
پرسش

چرا براى سلامتى امام زمان (ع) دعا مى‏کنیم؟
 
  • پاسخ اجمالی

دعا کردن براى سلامتى امام زمان (عج) از جمله دستورات شرعى است که داراى حکمت است و لو این که علّت آن را ندانیم. از جمله حکمت‏ها موارد زیر را مى‏توان ذکر نمود:

1. دعا براى سلامتى آن وجود عزیز، عاملى است براى سلامتى آن حضرت و خدا مى‏داند که بالاخره در هر زمانى عده‏اى براى سلامتى آن حضرت دعا مى‏کنند. لذا مى‏توان تضمین داد که بالاخره امام زمان (عج) حفظ مى‏شود و این تضمین به این معنا نیست که اگر کسى دعا نکند، حضرت سالم نمى‏ماند، بلکه شبیه تضمینى است که خداوند در مورد دین خود نموده و دین خدا حفظ مى‏گردد و لو این که گروهى مرتد گردند.

2. دعا براى سلامتى شامل سلامت از بیمارى‏ها و ناراحتى‏های جزئى هم مى‏شود. آنچه قطعى است اصل بقای آن حضرت است، نه حتى آرامش و راحتى آن وجود عزیز، پس از این جهت هم دعا مؤثر است و منافات با اراده خدا هم ندارد.

  • پاسخ تفصیلی

دعا براى سلامتى امام عصر (عج) از جمله دستورات شرعى است که حکمت‏هایى را در بردارد و این حکمت‏ها و لو این که تماماً براى ما ناشناخته باشند، از امور واقعى هستند، چنان چه اگر پزشک دارو تجویز مى‏کند بى علت و بى حکمت نیست. به هر حال ما طبق دستور عمل مى‏کنیم و مطمئنیم که دعا براى سلامتى آن وجود مبارک بدون علت نیست. اما پیرامون حکمت دعا براى سلامتى امام زمان (عج) توجه شما را به نکات زیر جلب مى‏نماییم:

1. از عوامل سلامتى آن حضرت (عج) همین دعاهاست. نه به این معنا که اگر ما دعا نکنیم حضرت سالم نمى‏ماند، چون به هر حال حتماً کسان بسیارى هستند که همواره براى آن حضرت دعا مى‏کنند، بلکه اصل دعاى افراد، به طور على البدل مؤثر است، مثل این که اگر عده‏ى خاصى مرتد شوند، دین از بین نمى‏رود چون به هر حال " فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَیْسُوا بِها بِکافِرین‏ "؛[1] یعنى اگر به فرض نسبت به آن کفر ورزند، (آیین حق زمین نمى‏ماند)؛ زیرا کسان دیگرى را نگاهبان آن مى‏سازیم که نسبت به آن، کافر نیستند. ولى این افتخار ماست که ما از آن عدّه باشیم. و یا مثلاً بر طبق قانون عام باید در مقابل امام حسین (ع) کسى باشد که... اما این که آن کس شمر باشد به اختیار اوست و اعمال او در اجراى این قانون عام تأثیر داشته است.

2. دعا براى سلامتى، شامل سلامت از بیمارى‏ها و ناراحتى‏ها، هرچند جزئى و کوچک، هم مى‏شود و آنچه قطعى است، اصل بقاى وجود آن حضرت است نه حتى آرامش و راحتى آن وجود عزیز، پس از این جهت هم دعا مؤثر است و منافاتى با اراده‏ى ازلى خدا هم ندارد.



[1] انعام، 89.

http://islamquest.net

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:23 شهریور 1393 - 2:05

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد