اذان شيعه و شهادت به ولايت

(بسم الله الرحمن الرحیم)
من اين مطلب را از يكي از سايت هاي اهل سنت گرفته ام خواهشمندم پاسخ دهيد. اهل‌ سنت‌ معتقدند كه‌ علي‌ رضي الله عنه از اوليا بزرگ‌ الهي‌ است‌. اما اين‌ دليل‌ نمي‌شود كه‌در اذان‌ شهادت‌ بدهيم‌ كه‌ علي‌رضي الله عنه ولي‌ خداست‌. كما اينكه‌ در زمان‌ خود حضرت‌ علي‌ چنين‌ مطالبي‌ در اذان‌ گفته‌ نشده‌ است‌. اصولا داخل‌ كردن چنين‌ مطالبي‌ در نماز راه‌ را بر ورود مطالب‌ ديگري‌ در نماز باز خواهد كرد. مثلاً امام‌ حسن‌ و امام‌ حسين‌ و افراد ديگري نيز هستند كه‌ اولياء خدا هستند، پس‌ چرا در اذان‌ شهادت‌ به‌ ولي‌ الله بودن‌ آنها ندهيم‌؟ يا اصلا چرا اسامي‌ پيامبران گذشته‌ را در اذان‌ داخل‌ نكنيم‌؟ مگر شأن‌ و مرتبه‌ ائمه‌ از شأن‌ و مرتبه‌ آنان‌ بالاتر است‌؟ 
       

اولا: از ديدگاه قرآن همان گونه كه رسول اكرم ولي از سوي خداوند است , حضرت علي (عليه السلام ) نيز ولي است : »انما وليكم الله و رسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكاه و هم راكعون ; تنها سرپرست شما خدا و رسول او و كساني هستند كه ايمان آورده اند. كساني كه نماز را به پاي مي دارند و در حال ركوع زكات مي دهند«, (مائده , آيه 55)كه به تصريح شيعه و سني بر امام علي (ع ) تطبيق شده است , (ر.ك : تفسير طبري , ج 6, ص 186; احكام القرآن (تفسير جصاص ), ج 2, ص 542; تفسير بيضاوي , ج 1, ص 345; الدرالمنثور, ج 2, ص 292)
. ثانيا: در برخي از روايات آمده است كه هر كس »لااله الا الله محمد رسول الله « مي گويد: علي اميرالمومنين نيز بگويد, (بحارالانوار, موئسسه الوفائ, ج 81, ص 112, به نقل از احتجاج طبرسي , ص 83).
اين روايت دلالت بر استحباب شهادت به ولايت پس از شهادت به توحيد و رسالت در همه مواضع دارد چه در اذان باشد چه در غير اذان . بله , از آنجا كه اجزائ اذان و اقامه معين است و شهادت به ولايت در آن نيست , كسي حق ندارد شهادت به ولايت را به عنوان جزئ اذان و اقامه بگويد ولي اگر بدون قصد جزئيت بگويد, نه تنها حرام و بدعت نيست بنا بر روايت مذكور, مستحب هم خواهد بود. البته هر مقلدي بايد در اين مسائله به فتواي مرجع تقليد خود عمل كند. مثلا حضرت امام : »اشهد ان عليا ولي الله « جزئ اذان نيست ولي خوب است بعد از »اشهد ان محمدا رسول الله « به قصد قربت گفته شود. آيت الله شبيري زنجاني :... و خوب است كه پس از »اشهد ان محمدا رسول الله « به قصد تيمن و تبرك , شهادت به ولايت و امامت بلافصل حضرت اميرالمومنين و ساير معصومين (عليهم السلام ) به نحوي كه شبيه جملات اذان و اقامه نگردد, ذكر گردد. آيت الله مكارم شيرازي : به قصد تبرك گفته شود, لكن به صورتي كه معلوم شود جزئ اذان نيست . آيت الله بهجت : بعيد نيست مستحب بودن اقرار به ولايت اميرالموئمنين علي بن ابيطالب در اذان مستحبي , در صورتي كه به نيت مطلوب بودن گفته شود. ساير مراجع مانند حضرت امام خميني فتوا داده اند. ثالثا: از آنجا كه شيعه هرگز جمله اي را كه داخل اذان نيست به قصد اذان نميگويد بدعت گزار نيست و هرگز چيزي را نيز از اذان كم نكرده است . برخلاف برخي از اهل سنت كه »حي علي خيرالعمل « را حذف به جاي آن در اذان صبح »الصلاه خير من النوم « آوردند, (متقي هندي در كنزالعمال , ج 4, ص 266 از طبراني نقل مي كند كه بلال در صبح اذان مي گفت و حي علي خيرالعمل را مي گفت و نيز رجوع شود به : موطا مالك , ج 1, ص 93). (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 8/200353

- لینک کوتاه این مطلب

» پرسمان دانشجویی
تاریخ انتشار:19 آبان 1393 - 22:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد