«جهانی‌شدن» و «جهانی‌سازی» اسلامی چه امتیازاتی دارد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
«جهانی‌شدن» و «جهانی‌سازی» اسلامی چه امتیازاتی دارد؟

برخی از امتیازات «جهانی سازی» اسلامی به شرح زیر است:
۱. از دید اسلام، محور تمام امور در جامعه، خدا و احکام اوست، ولی در جهانی‌شدن و جهانی‌سازی غرب، محور، قوانین بشری است.
۲. حکومت واحد جهانی اسلامی، تحت رهبری امام معصوم اداره می‌شود و کارگزاران آن، افراد صالح  و شخصیت هاب برجسته دینی هستند؛ بنابراین قانون خدا در آن جامعه حاکم است، ولی حکومت واحد جهانی پیشنهادی غرب، تحت‌ نظر قدرتمندان، زورمداران و ستمگران است.
۳. حکومت جهانی امام‌ مهدی علیه‌السلام بر معنویت استوار است؛ در‌حالی‌که در حکومت جهانی غرب، معنویت هیچ جایگاهی ندارد.
۴. توسعه علمی از ویژگی‌های حکومت جهانی اما‌م‌ مهدی علیه‌السلام است،[۱] درحالی‌که در عصر جهانی‌شدن غربی، دانش پیشرفته در انحصار کشورهای خاصی است و این کشورها از انتقال آن به کشورهای دیگر جلوگیری می‌کنند.
۵. حکومت جهانی امام مهدی علیه‌السلام حکومتی است مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و دینی، درحالی‌که جهانی‌شدن غربی پیامد آگاهانه و ناآگاهانه پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، فناوری مرتبط با نظام سرمایه‌داری و سلطه‌طلبی است.
۶. حکومت واحد جهانی مهدی علیه‌السلام ولایی است و مشروعیت خود را از خدا دارد که از ناحیه مردم نیز مورد پذیرش است، درحالی‌که جهانی‌شدن، مشروعیت حکومت جهانی را از ناحیه مردم می‌داند، آن‌هم با هزاران فریب‌کاری که در گرفتن آزادی مردم به‌کار می‌گیرد.
۷. حکومت واحد جهانی امام عصر بر مبنای حاکمیت عقل است؛ زیرا عقل انسان‌ها در عصر ظهور به‌کمال می‌رسد، درحالی‌که حکومت، براساس جهانی‌شدن، برمبنای هواهای نفسانی و تمایلات حیوانی شکل می‌گیرد.
از امام‌ باقرعلیه‌السلام روایت شده که فرمود: «اذا قام وضع یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و کملت بها احلامهم؛[۲] هنگامی‌که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر مردم می‌گذارد و عقول آنها را کامل و افکارشان را پرورش داده، تکمیل می‌کند.»
۸. در حکومت واحد جهانی امام مهدی علیه‌السلام به‌خاطر توسعه‌ای که در دانش و عقل بشر پیدا می‌شود، تمامی ظرفیت‌های اقتصادی طبیعت کشف می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و سیستم توزیع نیز عادلانه عمل می‌‌کند...؛[۳] درحالی‌که در نظام‌های اقتصادی حاکم بر جهان، شکاف‌های اقتصادی بسیاری وجود دارد.
۹. بنابر کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکومت واحد جهانی امام مهدی علیه‌السلام مؤمنان گرد او اجتماع می‌کنند و از افراد فاسق و فاجر و کافر در آن حکومت اثری نیست؛[۴] درحالی‌که در جهانی‌سازی غربی، مؤمنان واقعی جایگاهی ندارند و اطراف حاکمان و قدرتمندان را افراد هواپرست گرفته‌اند.
 ۱۰. در حکومت جهانی امام مهدی علیه‌السلام ستمگران و طاغوتیان و کیفر می‌شوند؛ [۵] زیرا حکومت آن حضرت براساس عدل و قسط اداره می‌شود، ولی در عصر «جهانی‌سازی و جهانی‌شدن» به جنایت‌کاران لقب «مصلح» می‌دهند و عدالت‌خواهان را «تروریست» می‌نامند.
۱۱. پدیده جهانی سازی، هرچند به‌سرعت درحال گسترش و پیشروی در عرصه‌های مختلف جهانی است، ولی امری مبهم، نارسا و پیچیده است. ژان ماری گینو در‌ این‌باره می‌گوید: «وضعیت اجتماعات انسانی در تجربه جهانی‌شدن، با وضعیت شخص نابینایی قابل مقایسه است که ناگهان بینایی‌اش را به‌دست می‌آورد ... رویارویی بی‌واسطه فرد با جهانی‌شدن دنیا سکرآور است ... .»[۶] درحالی‌که تصویر حکومت جهانی‌ امام مهدی علیه‌السلام به‌روشنی در روایات و احادیث بیان شده و ویژگی‌ها و ساختار کارآمد و جامع‌نگری این حکومت، به روشنی ترسیم و تبیین گشته است
۱۲. جهانی‌سازی غربی درحقیقت باعث تسلط غرب و امریکا درعرصه‌های سیاسی و اقتصادی است و به‌دنبال خود ناامنی و رفتارهای خصمانه به‌همراه دارد؛ درحالی‌که اساس و برنامه اصلی امام مهدی علیه‌السلام گسترش و برقراری صلح و امنیت و آسایش و ریشه‌کنی ستم، جنگ و خونریزی از جهان است و همان‌گونه که قرآن می‌فرماید، ترس مردم به امنیت و آسایش مبدل خواهد شد[۷]
۱۳. جهانی‌شدن ازنظر فرهنگی و اجتماعی، ادعای نزدیکی فرهنگ‌ها و جوامع را دارد، اما روشن است که ـ برخلاف نظر مدعیان غربی ـ در جهان آینده یکپارچگی به وجود نخواهد آمد و پس از تقابلی بنیادین، تمدن‌ها و فرهنگ‌هایی نوین سر برکشیده و چهره جهان را متحول خواهند ساخت و درنتیجه برخورد و تضاد تمدن‌ها و فرهنگ‌ها جهان را آبستن التهاب، تنش و ناامنی می‌کند؛ اما در عصر ظهور امام مهدی علیه‌السلام نشانی از اختلاف و کشمش‌ فرهنگی و سیاسی و حتی سلطه‌جویی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها نخواهد بود، و مردم آیین و فرهنگ الهی را پذیرا خواهند شد و در سایه آن با آرامش و آسودگی خاطر زندگی خواهند کرد.

پی‌نوشت‌ها
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۳۶.
۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۲۸، ح۴۷. و اصول کافی، ج۱ کتاب العقل و الجهال ح۲۱.
۳. منتخب‌الاثر، لطف‌الله صافی گلپایگانی، ص۴۸۲؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۳۸، ح۸۳.
۴. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۴۲.
۵. نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۸.
۶. آینده آزادی، ماری گنو، ص۱۷.
۷. نور، ۵۵.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:6 فروردین 1394 - 0:33

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد